none
Ny medlem
Nu sticker jag ut hakan och tänkte visa ett depåstöd jag har gjort med inspiration av Bursig paddock stand http://www.bursigusa.com/
Först och främst vill jag säga att Bursig´s stöd är avsevärt bättre i funktion, finish och kvalité.
Så vad är syftet med att publicera det här projektet?
Min tanke är att inspirera fler som kan ha nytta av den här typen av stöd, lite som en grundkonstruktion att utveckla.
Den stora skillnaden mellan min och Bursig´s konstruktion är att jag använder en domkraft för att höja hojen medan de använder en hävarm.
Det beror på att jag inte hade tillgång till rätt stålprofil men också att det är betydligt enklare med en domkraft, och enkelhet är ledordet i det här projektet.
Konstruktionen
Basen utgörs av form likt ett kors fast det finns även ett stödben "bakåt" för att inte konstruktionen ska tippa bakåt. Såhär i efterhand skulle jag ha gjort benet som löper mot framdäcket längre eftersom huvuddelen av vikten belastar den sidan, med tanke på motorns placering.
Den vertikala profilen är rejält svetsad i baskonstruktionen för att belastningen av motorcykeln påfrestar den här punkten mest. Utanpå den vertikala profilen löper en liknande 4-kantsprofil, där friktionen kunde varit mindre men samtidigt vill man inte ha en "racklig" konstruktion.
På "löparen" är det svetsat två runda profiler som passar i hålen för stötdämparens fäste respektive motorfästet.
Det är en väldigt enkel konstruktionen och det fungerar för mig men framför gärna tankar och erfarenheter som kan utveckla konstruktionen.
Först och främst vill jag säga att Bursig´s stöd är avsevärt bättre i funktion, finish och kvalité.
Så vad är syftet med att publicera det här projektet?
Min tanke är att inspirera fler som kan ha nytta av den här typen av stöd, lite som en grundkonstruktion att utveckla.
Den stora skillnaden mellan min och Bursig´s konstruktion är att jag använder en domkraft för att höja hojen medan de använder en hävarm.
Det beror på att jag inte hade tillgång till rätt stålprofil men också att det är betydligt enklare med en domkraft, och enkelhet är ledordet i det här projektet.
Konstruktionen
Basen utgörs av form likt ett kors fast det finns även ett stödben "bakåt" för att inte konstruktionen ska tippa bakåt. Såhär i efterhand skulle jag ha gjort benet som löper mot framdäcket längre eftersom huvuddelen av vikten belastar den sidan, med tanke på motorns placering.
Den vertikala profilen är rejält svetsad i baskonstruktionen för att belastningen av motorcykeln påfrestar den här punkten mest. Utanpå den vertikala profilen löper en liknande 4-kantsprofil, där friktionen kunde varit mindre men samtidigt vill man inte ha en "racklig" konstruktion.
På "löparen" är det svetsat två runda profiler som passar i hålen för stötdämparens fäste respektive motorfästet.
Det är en väldigt enkel konstruktionen och det fungerar för mig men framför gärna tankar och erfarenheter som kan utveckla konstruktionen.