Depåstöd för oss i the Upperclass

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jo, jag är sugen på något av de här stöden, det ser ju jeckligt kunnigt ut att bara fjuppa upp hojen i luften sådär! Frågan är vilket av dem jag ska välja.

Det Düska för 359eur + 60 för hjulen.
http://xtcommerce.motorradteile-bur...Racing-Stand-Yamaha-YZF-R6---1999---2002.html

Eller det från USA för 340 dollars, frakt tillkommer för bägge.
http://www.motomfg.com/MotoMfg_paddock_stand_Yamaha_p/ps-6.htm

Spontant så känner jag mer för europeiskt och frågan är ju om de senare ens passar min R6 -00, det ser inte så ut i listan. Jag har sett att det finns billiga i kinesiskt vekjärn på Ebay, men som sagt tycker jag att man ska främja den europeiska spjutspetsteknologinin.

Är det nån som provat och kan resencera?

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Som sagt, någon som provat?

Ja, ni som har åsikter (om stöden) är också välkomna att lufta dem här.

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Jag har ingen aning om hur de är i verkligheten. Ser onekligen riktigt trevligt ut, smidigt om man ska plocka bort framgaffel eller sving!

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Jag fick nog mer wow av det amerikanska faktiskt

Hmm jaa, men det verkar inte finnas till just min årsmodell. Tror jag...

Jag har ingen aning om hur de är i verkligheten. Ser onekligen riktigt trevligt ut, smidigt om man ska plocka bort framgaffel eller sving!

Utökar frågeställningen; Finns detta till Ktm? Hittar bara till skramlaha?

Jorrå, tyskvarianten:
http://xtcommerce.motorradteile-bursig.de/index.php?
cat=c37_KTM.html&XTCsid=f57ae955d8fee62ffd8f7bc7fd864c7d

Åsså jänkevarianten:
http://www.motomfg.com/MotoMfg_paddock_stand_for_KTM_p/ps-2.htm

Edit: Gick lite för fort där. Tyskmodellen igen:
http://xtcommerce.motorradteile-bursig.de/index.php?cat=c37_KTM.html

Last edited:

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Hmm jaa, men det verkar inte finnas till just min årsmodell. Tror jag...

text..

Edit: Gick lite för fort där. Tyskmodellen igen:
http://xtcommerce.motorradteile-bursig.de/index.php?cat=c37_KTM.html

Ja det gick lite fort där.. Hittade det :) Tack ändå

Om nu inte det förändrar tyngdpunkten så mycket att skiten rasar.

Du menar välter fram eller bakåt? Ja den möjligheten borde ju finnas. Såg att den sitter med ett stift och en "kona" under ram-röret. Hade föredragit något som höll den helt fast vad som än händer. Den kan ju rotera något i teorin.

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Om nu inte det förändrar tyngdpunkten så mycket att skiten rasar.

Det är ju ett "stift" som ska in i svingaxeln, sen tror jag det andra ska in i ingångshålet till övre stötdämparfästet. I en av videosnuttarna sätter de sig på hojen, och det verkar rätt stadigt. Sen kanske det inte klarar de vildaste fylletorrbryten...

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Har sett ett sånt live och klämt på, funkar kanon! På det jag såg behövdes det dock olika fästen för olika hojar.

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Ja, och det verkar stadigt också! Fast hojen blir inte så flyttbar...

Det är superstadigt. Man köper själva stödet universal + en sats "fittings" som passar hojen. En bra sak är att man kan köpa en sats för att kunna lyfta den i fotplattorna också så att man kan demontera svingen.
Fast som du säger inte så flyttbar. Det skulle man kunna lösa med en kraftig skiva med låsbart hjul i varje hörn att ställa allt på. Men då kanske det ändå är bättre att få flyttbart från början.

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Det är superstadigt. Man köper själva stödet universal + en sats "fittings" som passar hojen. En bra sak är att man kan köpa en sats för att kunna lyfta den i fotplattorna också så att man kan demontera svingen.
Fast som du säger inte så flyttbar. Det skulle man kunna lösa med en kraftig skiva med låsbart hjul i varje hörn att ställa allt på. Men då kanske det ändå är bättre att få flyttbart från början.

Det är absolut ett lockande pris,
men nu har jag nästan förlikat mig med de ~4500:- som det tyska stödet jag länkade till kostar. Men annars är det likadant med de stöden; själva stödet är universal, men adapterplattan (80eur) är unik för varje hojmodell.

Tror nästan jag bestämt mig...

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Att kunna sitta på det utan att det viker sig eller välter, att kunna böka runt med hojen utan att den studsar av och att det ska vara så litet, lätt och smidigt som möjligt att "få ihop" när man ska ha det med sig känns som de faktorer man vill kolla på.

De två första verkar ju båda klarar galant. Hur är transportformatet?

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Hoj
Yamma
Äger ett bursig till Rettan, fungerar super - men skulle INTE rekommendera att sitta på hojen då den är upphöjd på stödet - känns väldigt osmart att utsätta hojramen för den stressen.

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Att kunna sitta på det utan att det viker sig eller välter, att kunna böka runt med hojen utan att den studsar av och att det ska vara så litet, lätt och smidigt som möjligt att "få ihop" när man ska ha det med sig känns som de faktorer man vill kolla på.

De två första verkar ju båda klarar galant. Hur är transportformatet?

Det tyska ser tyvärr inte ut som att man kan vika ihop det, stagen till benen är svetsade. "Fraktvikten" är 17kg, stabila grejor mao. Lite tungt och klantigt att ha med sig till banan.
Tror det passar bäst om man har trångt i garaget och behöver flytta runt hojen då och då. Det verkar också gå att ha hojen tätt intill en vägg eftersom det bara sticker lite utanför fotpinnen med hojen upplyft.

Fan, nu låter det som att det är jag som säljer stöden! :glömdet

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Äger ett bursig till Rettan, fungerar super - men skulle INTE rekommendera att sitta på hojen då den är upphöjd på stödet - känns väldigt osmart att utsätta hojramen för den stressen.

Ahaa, du har ett?!

Här kommer en bunt frågor:

1. Köpte du hjulen också? Isåfall, funkar det bra att rulla omkring, eller känns det osäkert?
2. Går det att vika ihop (ser inte ut så)?
3. Har du provat det till fler hojar?
4. Har jag rätt i det jag skrivit tidigare?
5. Är det värt 4500:-?

SuTen

Gick med
24 Oct 2007
Hoj
Yamma
1. Ja hjulen också, själva grejen med stödet, fungerar bra och känns stabilt med hojen upphöjd - helst i trånga utrymmen när man ska snurra runt. Men som jag sa tidigare skulle jag inte rekommendera att sitta på hojen i upphöjt läge för att skona infästning i ram och stöd då det redan måste ta upp ca 200kg på 2 st pinnar.
2. nej går inte att vika ihop.
3. nej, eftersom jag beställde stödet med spec. monteringsplatta med 2 st justerbara pinnar som passar hålen i ram och svingarmsfäste(hål) för R1, samt hylsa man monterade i ett av ramens motorfästehål högre upp.
4. Stödet är ganska enkelt att sätta dit samt höja med den fasta hävarmen - sen kan man justera vinkel på hojen efter eget tycke (typ om du vill ha framhjulet vinklad ner mot golvet eller om du vill ha hojen vågrätt över golvet.
5. Det är mycket pengar och ska du ha stödet till någon annan hoj kan du behöva köpa en annan monteringsplatta - men med det lilla utrymme jag har att arbeta på med min hoj så måste jag nog säga ja.

Ska du göra "tyngre" arbeten med ex momentnyckel, bör du även stadga upp hojen extra så den inte kommer i gungning och ger onödiga brytningar i ram och stödpinnar.

SuTen

Gick med
24 Oct 2007
Hoj
Yamma
Det tyska ser tyvärr inte ut som att man kan vika ihop det, stagen till benen är svetsade. "Fraktvikten" är 17kg, stabila grejor mao. Lite tungt och klantigt att ha med sig till banan.
Tror det passar bäst om man har trångt i garaget och behöver flytta runt hojen då och då. Det verkar också gå att ha hojen tätt intill en vägg eftersom det bara sticker lite utanför fotpinnen med hojen upplyft.

Fan, nu låter det som att det är jag som säljer stöden! :glömdet

Är inget man släpar med sig till banan nej.

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!