Depåstöd gaffelkrona

luffare

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
zx7r
Här kommer ännu en tråd om depåstöd, har sökt men inte funnit dom rätta svaren.

Fick ett framstöd till styrkronan från jula, skulle testa det i dag och det höll på att skita sej rejält. När jag väl fått upp hojen efter mycket bökande fick ena plasthjulet fäste i marken och stödet slog ihop som en råttfälla, som tur va var jag beredd på det värsta så plasten o hojen klarade sej. När jag inspekterade stödet närmare så ser man att det är skevt. Hopvikt tar inte hjulen i men när man fäller upp det och lägger lite tyngd på så åker hjulet ner...
Blev riktigt förbannad hur svårt är det att fixa lite raka metallrör?

Nu till min Fråga: Hela grejen med ett gångjärn känns lite osäkert, klickade in på Grevens och ser att dom säljer stöd av samma typ. Är det en vettig konstruktion och kan man lita på den?

Fråga två: mitt framhjul kom bara nån m.m. över marken, normalt/tillräckligt?

Stödet ska användas till vinterförvaring, däckbyte o ev gaffel service någon gång i framtiden. (Därför kan känns det vettigast att fixa ett som lyfter i kronan när man ändå håller på)
Va har ni för erfarenheter och vart säljer dom fungerande stöd till bra priser?

En till grej om jula stödet, adaptrarna var för små för mitt hål (zx7r) så jag fick lägga en bricka i mellan...

goshow

snöar
Gick med
14 Oct 2004
Hoj
Lill-Jingis
köpte biltemas stöd, som ser ut att komma från samma ugn som julas
men fick det aldrig att fungera ordentligt jag heller,
lade tom tid på att svarva en adapter som passade mitt hål

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Om du öppnar ögonen ett litet steg över billigaste du kan hitta så kan du justera hur högt upp du lyfter hojen, oavsett om du har en låg eller hög hoj från början.

Boove.se har bra fungerande stöd tex, finns säkert många fler. Har bara 'gångjärnsstöd' och inga som helst problem. Har gjort egna adapters för hålet i undre kronan för att ha lagom passning, samt att jag har extremt dåligt med plats för att kunna få i och ur enkelt.

Har även bytt bort utvändiga skruvar för höjdjustering etc mot insex låsskruvar så ingenting sticker ut.

Zacke

Medlem
Gick med
25 Jul 2006
Hoj
Yamaha YZF R1 -07, Yamaha FZ6s -04, GasGas 300 TXT Pro -12
Mitt Biltema fungerade kanon, justerbart så att det blev lagom höjd och allt var frid och fröjd i en hel vecka...Efter lite jobb med framgaffeln stod plötsligt framhjulet på backen:va
Det övre röret som går in under gaffelkronan vek sig i infästningen...
Fick byta det direkt på Biltema, och tänkte förstärka det innan jag använder det nästa gång, men borde ha lagt lite mer pengar på ett riktigt från början..
Hade du bakre depåstöd innan du lyfte fram, rekommernderas.

luffare

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
zx7r
Rolle: Vilket märke har du?
Boove var bara vara en ÅF och inte många har mc butiker har en seriös webshop :va
Dom enda som jag hittat är hos alienmoto och grevens.

edit: Jo har biltema bak med bobiner o d står stadigt

Last edited:

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Rolle: Vilket märke har du?
Boove var bara vara en ÅF och inte många har mc butiker har en seriös webshop :va
Dom enda som jag hittat är hos alienmoto och grevens.

edit: Jo har biltema bak med bobiner o d står stadigt

Frågade aldrig efter märke :va utan bad bara om ett vettigt depåstöd. Kan kanske ha varit bikelift vi fick. Tror de kostade 400:- eller 500 styck eller om det var för 2.
Vi köpte av Boove när de även sålde direkt till vanliga kunder.

luffare

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
zx7r
ok hittar endast två märken:
Bikeift:
p_20060219172318.jpg

Biketek:
lrgscaleBiketek-Front-Head-and-Rear-Paddock-Stand-Set.jpg

Funkar båda att höja sänka?

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Hoj
ZX-10R 2011
Är inne på det andra från biltema. Det första pajja jag när jag satt o torrbröt på min gixxer.. sen bytte jag fick nytt allt väl... sen skulle jag lyfta busan och då blev det samma fenomen som torrbrytandet på gixxern.. spricker i svetsen..

Så det blir till att förstärka biltema stödet för min del, köp biketec´s om du vill slippa strula..

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Hur fungera depå stöden då det kan vara olika längd på gafflarna ( på höger vänster sida då)?

Använd stöd som inte lyfter i gafflarna, utan i själva kronan så blir det inget problem. Den gaffel med mer nerhäng får vara närmare marken.

Om du prompt vill envisas med stöd som lyfter under gaffelbenen får du göra ny hållare för ena sidan som är så mycket högre som gaffeln är lägre på andra sidan. :tummenupp

midas

smiskar asfalt igen
Gick med
9 Jan 2009
Hoj
BMW S1000RR -11 , Gixxer 1000 K6, CBR 900 RR -96 *såld*
hmmm nu blev jag lite orolig... har ett stöd från jula på min eldkniv, måste nog kolla in vinterförvaringen så att hojen inte ligger på backen då =(

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring