Depåstöd. Njae inte riktigt...

Keyser Soze

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2005
Ort
Area noll-51-fem
Hoj
CB1000R -09
Jag har under hösten haft ett behov av att rigga moppen så att jag kan skruva obehindrat i den. Depåstöd kan ju vara rätt smidigt och jag planerade att införskaffa dylikt för vintersäsongen. Kom emellertid på en, i min mening, bättre idé. Ett styck 12V elvinsch + några block och vips kom cykeln upp i bra höjd. Får till och med in bilen utan några bekymmer. Smidigt.
 

Bifogat

  • IMG_1.JPG
    IMG_1.JPG
    109.7 KB · Visningar: 385
  • IMG_2.JPG
    IMG_2.JPG
    106 KB · Visningar: 718
  • IMG_3.jpg
    IMG_3.jpg
    95.7 KB · Visningar: 492

Jonte76

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2004
Ort
I hus
Hoj
Bara ex! XT350, KTM 525 exc, VTR1000f, VTR1000 SP-1
Iskallt gjort.Schysst "depåstöd" :tummenupp
 

K.Svensson

Morgontrött
Gick med
21 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
RMZ450 SM -08 ... Speed Triple -07
Mycket bra idé må jag säga!

Funderat på något liknade jag med. Dags att bygga en nu. :gnissla
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
haha.. fyndigt. :D . Akta så den inte ramlar bara. Kan ju vara en bra lösning. :tomten
 

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Fick du inte in bilen förut utan problem? Den står ju bredvid:fakta:
Schysst lösning på mekställning fö.:tummenupp:
 

tyson

byter hoj oftare än kalsonger
Gick med
3 Jan 2005
Ort
Kungshamn
Hoj
ZX10R -04 med skrubbsår
ser inte alls tokigt ut men hur blir det när en bult sitter fast och du måste ta i ordentligt? blir det inte svajjigt då? känns som det borde svara dåligt liksom?
/mvh erik
 

Evert

bankorning.com
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Lund
Hoj
ingen för tillfället
Ser bra ut! Men borde det inte finnas bättre taljor så att hela mc:ns vikt inte behöver ligga på vinschen när den hänger i taket. Kan tänka mig att den kommer att hänga veckor i sträck om det ska mekas lite större saker. Bara en fundering.
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
När jag bodde hemma hade vi gott om öglor i garagetaket efter motorbyten i bilar och annat lyftarbete.
Farsan hade ett par repspel som han hängde upp rådjur med, såna med ett tunnt slätt nylonrep som bröts tre fyra gånger i blocken.
Jag hade två såna och hängde upp allt från landsvägsknarren till enduron i.
Sitter en bult så vansinnigt att man måste ta i för kung och fosterland så sänker man bara ner hojen så att den tar mark i antingen hjulen eller på träklossar.
Är faktiskt en av dom funktioner jag saknar mest från vårt trevliga garage hemma hos far och mor.
Nu har jag ju bara sånt mesigt plåttak utan balkar i garaget :(
Vilken lyx det hade varit att höja och sänka med elvinsch! :tummenupp
Skulle den statiska belastningen vara ett problem för vinschen kan man ju alltid ta ett par stroppar eller liknande och hänga hojen i från samma ögla som brytblocken.
//Tobbe
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
:fattartil Nåt liknande ska jag fan göra nu, tack för ide`n :tummenupp

Edit: Klarar verkligen bakramen den påfrestning som blir? Speciellt vid fästpunkterna till ramen.
 
Last edited:

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
FUBAR skrev:
:fattartil Nåt liknande ska jag fan göra nu, tack för ide`n :tummenupp

Edit: Klarar verkligen bakramen den påfrestning som blir? Speciellt vid fästpunkterna till ramen.


det är en helt annan tyå av bakram på en hornet det är inga tunna profiler utan fett med stål!

vad har du fäst med i taket? är det ett trä eller betongtak?

Det är ju verkligen inte kul om den ramlar ner visserligen släpper den väll antagligen fram eller bak och inte både fram och bak samtidigt så men ändå!
 

Keyser Soze

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2005
Ort
Area noll-51-fem
Hoj
CB1000R -09
Det går att säkra hojjen i öglorna i taket om man är rädd för att vinschen inte håller. Jag tror inte att det är något bekymmer eftersom ett drev i vinschen låses med en hake så fort man slutar hissa.

Öglorna i taket är surrningsfästen för båt och är fästa i trätakstolen med 4 franska träskruv (M6) vardera. Har provhängt öglorna och var och en av dom klarar själv motorcykelns vikt utan problem. Vinschen är bultad i väggreglarna med fransk skruv (M8) + spax. Sitter som berget.

Om exempelvis en ögla skulle gå sönder eller en vajer gå av så faller inte cykeln handlöst eftersom den hänger uppe mha två vajrar och fler öglor. Skulle låsningen i vinschen pajja så åker väl cykeln i backen rätt fort, men det går ju att säkra upp om man vill. Annars kanske FB får ta ställning till en inte helt vanlig skaderapport :tungan
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Keiser Soze skrev:
Annars kanske FB får ta ställning till en inte helt vanlig skaderapport :tungan

HAHAHA:hihi

Nee tycker det känns bättre att hålla sig och cykeln på marken
 
Last edited:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
FUBAR skrev:
:fattartil Nåt liknande ska jag fan göra nu, tack för ide`n :tummenupp

Edit: Klarar verkligen bakramen den påfrestning som blir? Speciellt vid fästpunkterna till ramen.
Min R1 har hängt så där i flera månader, undra om jag har tyskröv på den nu? :skrämd

Edit: Det slog mig precis att kraften på bakramen max är 100 kg, antagligen mindre. Jag har sett en del som har flickvänner på 100+ bakpå o deras bakramar verkar hålla, det är iochförsig åt andra hållet men det borde funka tycker jag.
 
Last edited:
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top