Depåstöd och byta däck själv

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Landsvägsdäck o slicks är ju rena barnleken att kränga, behöver man ta i med mer än två fingrar på järnen, ja då gör du något fel? Att däremot kränga på ett par nya Trelleborg WinterFriction med nya moussekorvar på enduron då kan det vara nödvändigt med lite svett o svordomar.

Så kan de vara! Men för 100kr kan ja bespara mig det slitet idagsläget. Får ju för bövelen kaffe med i priset ;)

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Min inköpslista när jag i början av sommaren gav mig på att byta själv för första gången:

1: Depåstöd för bakdäcket. Biltemas funkar utmärkt.
2: Däckverktyget för att bryta vulsten på gamla däcket. Också från biltema.
3: Däckjärn x 3. Även de från biltema.
4: Fälgskydd x 2 från biltema.
5:Några plankor att lägga fälgen på så skivan/drevet inte ligger i marken. Dessa bröt jag lossa från gamla balkongplattor.
6: Sprayflaska med tvålvatten för att få bra glid.
7: Vanlig fotpump till cykeln för att fylla däcket igen. Behövdes ingen kompressor eller något, däcket hoppade på plats väldigt smidigt bara man smörjt ordentligt med tvålvattnet.

Tog väl nån timme för mig och var inga större problem. Jäkligt svettigt var det men det berodde nog mest på att jag satt i garageöppningen med lä och gassande sol. Kommer definitivt gå snabbare nästa gång det är dags och med 2 hojar i familjen ser jag dessa inköp som en bra investering.

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Helvete, verkar kostar 400kr på däckverkstan på lämpligast avstånd.. Kör nog ner detta bakdäcket lite till istället och köper verktyg för att kränga själv efter resan som närmar sig!

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Landsvägsdäck o slicks är ju rena barnleken att kränga, behöver man ta i med mer än två fingrar på järnen, ja då gör du något fel? Att däremot kränga på ett par nya Trelleborg WinterFriction med nya moussekorvar på enduron då kan det vara nödvändigt med lite svett o svordomar.

På däckverkstan jag jobbade på en vända var det en gammal gubbe som krängde på nya hojdäck på fälgarna med tummarna. Stöddiga tummar, men han fick det att se jävligt lätt ut iaf. :hihi

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
På däckverkstan jag jobbade på en vända var det en gammal gubbe som krängde på nya hojdäck på fälgarna med tummarna. Stöddiga tummar, men han fick det att se jävligt lätt ut iaf. :hihi

Mjuka framdäck har jag fått på med enbart handkraft om man smörjer rejält, annars jobbar jag alltid med 3 järn med ca 5cm mellan, ett tag med varje järn brukar räcka.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
I däckbyte ingår för sporthojare att också montera fälg med däck på hojen. Då behövs ofta
hylsor
insexar med 1/4 eller 3/8" anslutning och
Momentnyckel / Momentnycklar

Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
I däckbyte ingår för sporthojare att också montera fälg med däck på hojen. Då behövs ofta
hylsor
insexar med 1/4 eller 3/8" anslutning och
Momentnyckel / Momentnycklar

Det där ingår inte bara i däckbyte. Det ska man som MC förare äga ändå för att kunna sköta den mest grundläggande servicen av alla, nämligen kedjespänningen.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA