Depåstöd

Gibb

Ålänning
Gick med
26 Apr 2009
Ort
Åland
Hoj
Aprilia Rs 125 -03
Jag tänkte ta och skaffa depåstöd till vintern eftersom jag ska lacka om fälgarna (och vet inget annat sätt som jag kan förvara hojen på när den saknar fälgar, hänga upp den i taket kanske:gnissla). Men nu undrar jag lite hur det är med depåstöden:

Ska man ha bobbiner eller plattor? Bobbiner verkar ju vara smidigare och säkrare.

Och har någon tips på bra depåstöd som inte kostar allt för mycket, men som ändå håller och inte ger vika som vissa depåstöd från Biltema verkar ha gjort. :va Hojen kommer ju ändå att stå på dom rätt länge. Och sen vore det ju bra om dom kunde skickas till Åland.

Tack på förhand :banana
 

Joppe_

Ny medlem
Gick med
4 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
00 Suzuki Sv650
Jag köpte på biltema och de har hållt hela vintern:) skitbilligt dessutom. Har en sv650 så den är väl normaltung. Tycker att de funkar riktigt bra!
 

Harrgen

HejHej
Gick med
10 Oct 2007
Ort
På loftet
Hoj
99 Yamaha R6. 01 Yamaha R6. 02 KTM 640. 02 Yamha YZF 426. 01 Honda CR250R. 03 KTM 660 SMC
Det finns på Jula för ngn hundring.
Har funkat utmärkt. man kan lägga en planka eller dyl mellan däck och ramen på stödet för att avlasta lite för säkerhets skull. rekomenderar starkt.

5/5 R6or
 

Gibb

Ålänning
Gick med
26 Apr 2009
Ort
Åland
Hoj
Aprilia Rs 125 -03
Jag köpte på biltema och de har hållt hela vintern:) skitbilligt dessutom. Har en sv650 så den är väl normaltung. Tycker att de funkar riktigt bra!

Det finns på Jula för ngn hundring.
Har funkat utmärkt. man kan lägga en planka eller dyl mellan däck och ramen på stödet för att avlasta lite för säkerhets skull. rekomenderar starkt.

5/5 R6or

Okej, men varken Biltemas eller Julas är med bobbiner? För jag skulle helst vilja ha med det istället
 

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Om det är till din 125a så behöver du nog inte vara rädd för biltema stödet.
Har det på min 600, funkar hur bra som helst (hittills)...
Det sägs även att biltema stödet har en tendens att ge vika på tyngre hojar, ftrsom vinkeln är för brant under svingen. Man borde svetsa dit 2 stödpinnar på vardera sida.
Plattorna är smidiga, tar mig 10sec att dra upp hojen nu när jag blivit van.
Men blev ju orolig för tce66:s plattor, så funderar på att fixa stödet till vinter.:)
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
jag har BikeLift både fram å bak, den bakre för bobiner, den i fram lyfter i styrkornan.

den bakre gick på 500:- av en trevilig SH:are i Upplandsväsby och främre gick på 1250:- från grevens.

så de kanske inte var så där himmlars billigt men jag gillar den främre att den inte lyfter i fram gaffeln.

Plattorna är smidiga, tar mig 10sec att dra upp hojen nu när jag blivit van.
Men blev ju orolig för tce66:s plattor, så funderar på att fixa stödet till vinter.:)

tar definitiv inte längre tid att hissa upp hojen med bobiner istället för plattor ;)
 
Last edited:

zeki

Varför har ni repade knäpuckar ?
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2008 modell grön
Kussen hade sin B-king på jula stödet hela vintern, och om den höll i 6 månader för en sån tung hoj borde det väl hålla för en 125-a :tungan
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Kussen hade sin B-king på jula stödet hela vintern, och om den höll i 6 månader för en sån tung hoj borde det väl hålla för en 125-a :tungan

de verkar mer som att dessa Biltema/jula stöden varierar stort i kvalitén.

kanske gäller å ha lite tur om man köper sånt?
 

Gibb

Ålänning
Gick med
26 Apr 2009
Ort
Åland
Hoj
Aprilia Rs 125 -03
kanske gäller å ha lite tur om man köper sånt?

Och med min otur så tar jag inga risker, så jag köper hellre något liite dyrare men som har mera kvalitet så man slipper chansa


Jag har kollat på ett depåstöd från Bike-Lift till framhjulet som har dobbar som man sticker in i botten av gaffeln. Men funkar dom fastän axeln är borta? För man känner ju axeln om man petar där, så tar det stop ändå eller far allt åt helvete om man drar ut axeln?
 
Last edited:

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Segeltorp
Hoj
Enduro
Min personliga åsikt är att hojen står stadigare på "rullar" än på "dobbarna" som går upp i hålen under gafflarna. Dessutom så brukar de dobbarna även ligga emot låsbultarna till axeln om man har sån.

Men självklart så funkar dom oxå!

//Niklas
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Köp INTE Biltema... välj beg på SH, Blocket etc om det är pengarna som styr.

Jag har själv gjort ett panikköp av Biltemas främre stöd, och jag skulle aldrig lämna hojen ståendes på det i garaget. I depån håller jag tummarna...
 

terje2

Halv7 till halv4!!
Gick med
8 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
01 R1
Om du skruvar av fälgarna på moppen o ställer den lite fint på golvet utan att kasta ner den.....tror du att den tar skada av det.....mjukt o lent...vila på golvet....nått som stöttar i sida, så den inte vaknar...välter... vad tror du själv? kan de funka?...
 

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
de verkar mer som att dessa Biltema/jula stöden varierar stort i kvalitén.

kanske gäller å ha lite tur om man köper sånt?

Mmm, det har du säkert rätt i. Det står någon TUV-märkning på stöden, men vad den står för har jag inte kollat. Och att svetsa på ett snedstag eller avstyvning i "knäcken" för att det inte skall vika sig är säkert klokt.

Men jag är nöjd, det är ju bara ett bockat rör. Den händige fixar säkert så att det går med bobiner också.
 

Gibb

Ålänning
Gick med
26 Apr 2009
Ort
Åland
Hoj
Aprilia Rs 125 -03
Min personliga åsikt är att hojen står stadigare på "rullar" än på "dobbarna" som går upp i hålen under gafflarna.

Du har möjligtvis inte någon länk med ett framstöd med rullar? Jag har försökt hittat, men utan resultat.

Köp INTE Biltema... välj beg på SH, Blocket etc om det är pengarna som styr.

Jag har själv gjort ett panikköp av Biltemas främre stöd, och jag skulle aldrig lämna hojen ståendes på det i garaget. I depån håller jag tummarna...

Jag har försökt hitta något på blocket också, i Stockholm eller angränsande, men det är ont om det. De enda framstöden som finns har dobbar istället för rullar, som verkar vara bättre.

Om du skruvar av fälgarna på moppen o ställer den lite fint på golvet utan att kasta ner den.....tror du att den tar skada av det.....mjukt o lent...vila på golvet....nått som stöttar i sida, så den inte vaknar...välter... vad tror du själv? kan de funka?...

Den idén tänkte jag på först, men övergav det eftersom jag tror att det är för riskfyllt. Det är för mycket liv i garaget på vintern; bilen ska in och ut varje dag, lillbrorsan ska in efter cykeln och jag ska dra fram mitt vinterfordon. Jag tror att ett par depåstöd är att föredra.
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Jag har biltema både bak o fram, funkar utmärkt till 200 kilo gammel-Yamma:) Ska dock tillverka klykor till bakstödet så det blir lite stabilare:):tummenupp
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top