Derbi GPR 125 info?

senses93

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2009
Hoj
Gilera smt 07
Hej, då var moppe´ säsongen slut och dags för ytterligare en sådan här tråd, har inte hittat några bra svar på mina frågor ännu så jag lägger upp en tråd! Jag är ca 175 cm lång och väger kring 65 ifall det hjälper till faktan?

Hur mycket HK/Maxfart får man ut genom att bara ta bort pluggen? (är det svårt?)

Hur mycket bensin tar den? Tar den mer om man bara tar bort den här elektriska spärren?

Är den prisvärd? Mycket service etc?

Är den härlig att köra? bra acc, komfort, ligga och pressa i 140 med den, hur känns det?

Är det lagligt att skjutsa på den? Jag siktar på en -06a och nyare.

Hur är ljudet på den? Låter den väldigt mkt`och illa? eller har den ett härligt ljud?

Vad kan man åka dit för om man tar bort strypningen(arna) vet inte hur många det är, någon som vet?

Skriv gärna mer om era erfarenheter om GPRen, även om jag inte har nämnt frågan!:)

Tack för era svar på förhand!=)

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Okej, har läst nu och tänkte ge dig en lista med svar på ett ungefär, allt är inte exakt så folk kan gjärna rätta mig om jag säger fel.

1. Är ingen riktig räcer maskin men jag har för mig att den hade 35-27 häst orginal. Toppfart har ingen betydelse, om det är det ända du bryr dig om så kan du nog hoppa över det där med motorcykel.

2. 2-takt dricker mer än 4-takt, kan väl ligga mellan 0,5-0,7 beroende på hur du kör, samma gäller med cdi strypningen, den kan dricka mer men det beror ju på hur du kör.

3. enligt mig så är den inte prisvärd eftersom att den är dyr, man kan lika gjärna köpa en rs eller mito för dom pengarna = man får mer och en snyggare maskin.

4. har inte kört den, men vad jag vet av en ägare är att den varvar som f*n och vibrerar. kan vara fel på hans. 140+ vet jag inte om den gör.

5. Det är inte lagligt att skjutsa fören du är 18, inte för att polisen brukar bry sig...? Men maskinen är nog laglig att köra 2 på. är bara kolla paperna.

6. Som en 2-taktare, som en moppe på steroider. Enligt många suger ljudet på 2-taktare, men enligt mig så är det härligt när det går iaf något snabbare. ser asdumt när vesper varvar och dönar sönder men knappt rör sig framåt.

7. Ja, det är väl inte omöjligt men har aldrig hört talas om någon som har gjort det.

Övrigt: Chuck Norris tårar botar canser, synd nog gråter han aldrig... :yoparty

senses93

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2009
Hoj
Gilera smt 07
Tack för svaren!=) Men det du sa om att den inte är prisvärd? Den är väl ändå billigare en RSen? Iaf dom jag sett:)

knutten04

Socialt missanpassad
Gick med
17 Aug 2006
Hoj
Aprilia rs 125 -04
Elektroniskt strypt vill jag minnas, 22 hk ostrypt lite till om man tar bort katalysatorn.

Brunell

Ny medlem
Gick med
12 May 2009
Hoj
CBR lättviktare
En GPR är väl knappast prisvärd. MITO/RS är väl något jag hellre hade köpt isf.

Sen är väl (nästan ?) alla 2-taktare väldigt "osköna" och köra dom vibrerar mycket, har då inte åkt på en 2-taktare som inte vibrerar som en tvättmaskin gör.

Last edited:

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
Olovlig körning, jag åkte på 1500kr i böter men det kunde gått värre.

Blir svårt med försäkring ifall det händer något.

den discussonen med försäkringen har vi redan haft på en annan tråd och de kom olika svar, vissa försäkringsbolag går det bra för, andra skiter i de. Sen kan det bero på vem som orsakar olyckan. om det är en själv eller någon "civil polis" i trafiken som gör något galet.

Marzz

[--O---O-->
Gick med
24 Dec 2006
Hoj
Fz6n
den discussonen med försäkringen har vi redan haft på en annan tråd och de kom olika svar, vissa försäkringsbolag går det bra för, andra skiter i de.

Tvivlar att "det går bra" för vissa försäkringsbolag eftersom man framför ett fordon man inte får köra så har man inga rättigheter att kräva pengar om man krockar. Glöm inte att försäkringsbolag är ett hvette som gör vad som helst för att slippa betala ut pengar så att cheferna kan få högre löner nästa år.

Om det "går bra" för vissa bolag så får ju t.o.m hojtjuvar ut försäkring när dom flyr från snuten och krockar, typ.

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
Tvivlar att "det går bra" för vissa försäkringsbolag eftersom man framför ett fordon man inte får köra så har man inga rättigheter att kräva pengar om man krockar. Glöm inte att försäkringsbolag är ett hvette som gör vad som helst för att slippa betala ut pengar så att cheferna kan få högre löner nästa år.

Om det "går bra" för vissa bolag så får ju t.o.m hojtjuvar ut försäkring när dom flyr från snuten och krockar, typ.

Jaha kan säkert stämma, jag gav inget expertråd. :rolleyes:
Vissa bolag kan man kryssa i om man har strypt eller full effekt. Har du råkat ut för att de river isär din motorcykel och letat strypningar ifall någon kört på dig? Är säkert att de gör så men jag har inte hört någon som vet säga det.

Marzz

[--O---O-->
Gick med
24 Dec 2006
Hoj
Fz6n
Jaha kan säkert stämma, jag gav inget expertråd. :rolleyes:
Vissa bolag kan man kryssa i om man har strypt eller full effekt. Har du råkat ut för att de river isär din motorcykel och letat strypningar ifall någon kört på dig? Är säkert att de gör så men jag har inte hört någon som vet säga det.

Jag tror så här, om din motorcykel har varit med i en stor olycka där flera fordon är inblandade och/eller din motorcykel är helt totalkvaddad så kommer försäkringsbolaget skicka någon tekniker som kontrollerar om din mc var strypt eller inte. Eftersom det kommer kosta stora pengar för försäkringsbolaget att ersätta allt. Men har du blivit påbackad och kräver ersättning trots att din mc är ostrypt så kommer dom inte bry sig eftersom det kommer kosta mer för dom att anlita en tekniker.

Jag minns iaf att det var någon här som hade krockat med sin DT (trimmad med DEP-Pipe) och antingen inte fått ut någon försäkring pga trim eller lyckades klara sig och fick en ny hoj, minnen börjar svikta men jag tror att det var Wargen han hette.

Nu har vi gått lite OT men tror att TS vet tillräckligt om Derbi GPR nu. :)

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!