Derbi Gpr 125cc säkring?

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
byta till "större" säkring gör väl ändå inte att man får mer ström
bara att säkringen tål mer ström innan den bryter

men det är väl så att YPVSen är stängd och strömlös i strypt skick
sätter man sen i en säkring så blir den väl aktiv och kan öppnas vid högre varv?
 

Squier

.......
Gick med
11 Oct 2007
Ort
Falun
Hoj
Yamaha R6 99, Derbi GPR 125cc och en Masai 125cc som behöver ny motor
Hej.. du som gjort detta på din hoj är det något lätt som vem som helst skulle klara av? ;)
 

Svanberg

www.racesetup.se
Gick med
18 Mar 2008
Ort
Värnamo
Hoj
-02 Yamaha R6
Hej.. du som gjort detta på din hoj är det något lätt som vem som helst skulle klara av? ;)

Ja det är simpelt!

Det enda du behöver är din nyckel till mc:n och en säkring

1. Sätt i nyckeln i sadellåset
2. lyft bort sadeln
3. leta upp säkringshållaren
4. ta bort glaset på hållaren
5. sätt i säkringen
6. på med glaset
7. på med sadeln
8. Lås!
 

Säsongen2k8

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2008
Ort
Genevad
Hoj
Derbi Gpr 125cc -07
Ok jag kanske hade lite fel med hastigheten men min kompis mc gick inte mycket fortare..

Men jag fattar inte varför endel är lite efterblivna och inte förstår vad man ska ha en säkring till.. jag menar den går juh inte bättre för att man sätter i en större säkring som jag har hört på andra håll..
En säkring är till för att leda strömmen i ledningarna och skydda elsystemet från kortslutning och detso större säkring destu mer belastning tål den ..

Ville bara säga de..

Det som är bra på dessa motorcycklar är att det är juh inte lätt att se att den är trimmad. Vilket kan vara bra om man inte vill åka fast men ändå åka fort :D

Hade gött// Robin

Håller med om att man inte åker dit så lätt ^^. Dom kan väl itne kolla förutom på sån där mätningsbänk?

Hej.. du som gjort detta på din hoj är det något lätt som vem som helst skulle klara av? ;)

Det är riktigt simpelt... Lyssna på svanberg91 bara så har du en ostrypt mc på nolltid :tummenupp
 
Last edited:

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Håller med om att man inte åker dit så lätt ^^. Dom kan väl itne kolla förutom på sån där mätningsbänk?



Det är riktigt simpelt... Lyssna på svanberg91 bara så har du en ostrypt mc på nolltid :tummenupp

står det i papprena var strypningarna ska vara är de lättare
 

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Mosta Hill Sweden
Hoj
har 2 hjul
svanberg91 in da house:
Det enda du behöver är din nyckel till mc:n och en säkring


Sen så havererar motorn!!!!

Du har glömt det viktigaste, om man stoppar i en 15Ah säkring i Derbin för att strypa av den MÅSTE man även gå upp i huvudmunstycke!!!!!!! Standard är 210 & avstrypt ska den ha 240 - 260 dessutom MÅSTE man även byta stiftet till ett NGK B10ES om man inte ska smälta kolven....

DP says: Gör det rätt & riktigt!!! Inget Mulle Meck för då går det åt skogen...
 
Last edited:

Svanberg

www.racesetup.se
Gick med
18 Mar 2008
Ort
Värnamo
Hoj
-02 Yamaha R6
svanberg91 in da house:
Det enda du behöver är din nyckel till mc:n och en säkring


Sen så havererar motorn!!!!

Du har glömt det viktigaste, om man stoppar i en 15Ah säkring i Derbin för att strypa av den MÅSTE man även gå upp i huvudmunstycke!!!!!!! Standard är 210 & avstrypt ska den ha 240 - 260 dessutom MÅSTE man även byta stiftet till ett NGK B10ES om man inte ska smälta kolven....

DP says: Gör det rätt & riktigt!!! Inget Mulle Meck för då går det åt skogen...

Helt riktigt nu råkade jag glömma detta eftersom att det bara var snack om denna säkring.. men det är helt riktigt! Vill man kunna åka fort ett längre tag så är det nog bäst att byta munstycke och tändstift.

Men om man bara vill ha ostrypt för att få bättre acceleration så kvittar det.. det är när man ligger och pressar den länge..
 

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Mosta Hill Sweden
Hoj
har 2 hjul
svanberg91 in da house:
Men om man bara vill ha ostrypt för att få bättre acceleration så kvittar det.. det är när man ligger och pressar den länge


Var jag inte tydlig nog????? Eftersom jag står och säljer dom här hojarna så vill jag igen klargöra vad som gäller om man ska strypa av en Derbi GPR 125!!!

Om man stoppar i en 15Ah säkring i Derbin för att strypa av den MÅSTE man även gå upp i huvudmunstycke!!!!!!! Standard är 210 & avstrypt ska den ha 240 - 260, dessutom MÅSTE man även byta stiftet till ett NGK B10ES om man inte ska smälta kolven

Sen vad svanberg91 tycker & tänker är helt ointressant eller du kanske också jobbar med & säljer Derbi och har annan info än importörens!!! Tror gör vi i kyrkan, vet gör vi som jobbar med detta dagligen så ska ni strypa av en GPR 125 är det ovan som gäller för vem ligger och snålkör en 125'a????

DP says: Rätt ska vara rätt!!!!!
 

Svanberg

www.racesetup.se
Gick med
18 Mar 2008
Ort
Värnamo
Hoj
-02 Yamaha R6
svanberg91 in da house:
Men om man bara vill ha ostrypt för att få bättre acceleration så kvittar det.. det är när man ligger och pressar den länge


Var jag inte tydlig nog????? Eftersom jag står och säljer dom här hojarna så vill jag igen klargöra vad som gäller om man ska strypa av en Derbi GPR 125!!!

Om man stoppar i en 15Ah säkring i Derbin för att strypa av den MÅSTE man även gå upp i huvudmunstycke!!!!!!! Standard är 210 & avstrypt ska den ha 240 - 260, dessutom MÅSTE man även byta stiftet till ett NGK B10ES om man inte ska smälta kolven

Sen vad svanberg91 tycker & tänker är helt ointressant eller du kanske också jobbar med & säljer Derbi och har annan info än importörens!!! Tror gör vi i kyrkan, vet gör vi som jobbar med detta dagligen så ska ni strypa av en GPR 125 är det ovan som gäller för vem ligger och snålkör en 125'a????

DP says: Rätt ska vara rätt!!!!!

Ok... Tack :p
 

Säsongen2k8

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2008
Ort
Genevad
Hoj
Derbi Gpr 125cc -07
Vet du inte vad tändstift är ens :näsblod

munstycke är inte helt ovanligt att folk inte vet vad är men

Joo det är klart jag vet vad tändstift är :gnissla och jag vet nu vad huvudmunstycket är ^^. Men det är bara så retligt att jag måste byta sånt nu när jag väl har strypt upp den :huvet
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Joo det är klart jag vet vad tändstift är :gnissla och jag vet nu vad huvudmunstycket är ^^. Men det är bara så retligt att jag måste byta sånt nu när jag väl har strypt upp den :huvet

aha :p

smällar man får ta, den kommer gå bättre också, skulle jag nästan kunna slå vad om :tummenupp
 

Squier

.......
Gick med
11 Oct 2007
Ort
Falun
Hoj
Yamaha R6 99, Derbi GPR 125cc och en Masai 125cc som behöver ny motor
aha :p

smällar man får ta, den kommer gå bättre också, skulle jag nästan kunna slå vad om :tummenupp

Höööö fy vad krångligt allt vart på en gång :S ingen som kan säga i detalj hur man gör det med :p... är inte så bra på sådant:p.. men tror jag vet hur jag ska göra :p
 

deLi

(=
Gick med
15 Oct 2006
Ort
Falkenberg
Hoj
Aprilia rs-07 och en fiddy
Joo det är klart jag vet vad tändstift är :gnissla och jag vet nu vad huvudmunstycket är ^^. Men det är bara så retligt att jag måste byta sånt nu när jag väl har strypt upp den :huvet

Om du kör med ett huvudmunstycke som är 20-40 storlekar för litet och dessutom du har på hel tändstift kommer hojen gå sönder. Den kommer lätt skära eller ge cylindren så mkt stryk att den gör det senare när du har fixat allt. Hur många mil har du kört avstrypt?

TIPS: ställ hojen åt sidan kör inget mer med den för det kommer verkligen gå åt helvete. Jag hade en gasgas innan och den skar och anledningen till det var att förra ägaren hade kört med ett 180 huvudmunstycke och inte ett 200 och detta i ca 40 mil och jag skulle gissa på att du har kört ännu mer nu...
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
värt att påpeka är väl att en gasgas troligtvis är lite känsligare
 

Säsongen2k8

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2008
Ort
Genevad
Hoj
Derbi Gpr 125cc -07
Om du kör med ett huvudmunstycke som är 20-40 storlekar för litet och dessutom du har på hel tändstift kommer hojen gå sönder. Den kommer lätt skära eller ge cylindren så mkt stryk att den gör det senare när du har fixat allt. Hur många mil har du kört avstrypt?

TIPS: ställ hojen åt sidan kör inget mer med den för det kommer verkligen gå åt helvete. Jag hade en gasgas innan och den skar och anledningen till det var att förra ägaren hade kört med ett 180 huvudmunstycke och inte ett 200 och detta i ca 40 mil och jag skulle gissa på att du har kört ännu mer nu...

Har inte kört många mil en så länge. Max 10 mil om ens det. Men det är väl bara dra ut säkringen då och skaffa andra delar.
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Har inte kört många mil en så länge. Max 10 mil om ens det. Men det är väl bara dra ut säkringen då och skaffa andra delar.

Om strypningen fungerar som jag tror, kolla så att avgasporten är stängd när du drar ur säkringen
 

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Mosta Hill Sweden
Hoj
har 2 hjul
veinge dt in da house:
Jag har kört med orginal tändstiftet (BR8ES) hela tiden men kanske man bör byta det


Du har väl en DT och inte en Derbi, eller??? Rekomendationen för Derbi är att man byter till B9ES (sitter B8ES vid leverans) vid 100 mila servicen när man åker strypt, avstrypt är ovan som gäller....

DP says: 2-takt då är det viktigt med munstycke & stift....
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top