Derbi Senda Sm 125

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
RF_Racing skrev:
nej man behöver INGET motstånd i avgasröret.. vad tror du avgasventilerna gör?

Avgasventilerna, t.ex. ATAC, AETC, YPVS och alla dom kan man säga ändrar avgasportens storlek. Det är inte samma sak som motstånd.
 

RF_Racing

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Linköping
Hoj
Crossare
nu har jag sökt runt.. o jag har rätt.. en 4t vill ha så lite motstånd som möjligt.. när en "avgaspoff" går längstmed röret så skapas ett undersug bakom som "drar" ut nästa "avgaspoff"...
det är därför man har avgasrör för att få ut mer effekt på 4t...
sök innan ni skriver nått så ni inte skämmer ut er :fatta!

allså är det INGET motstånd i ett 4t avgasrör...
så min fråga till er som hävdade att jag hade fel är;

vad har man avgasventilerna till isf?
varför ska man ha motstånd i en 4t?
 
Last edited:

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Nacka
Hoj
sm570r
Frågan var väll endå inte hurvida 4-taktare behöver motstånd? utan vad vi kan rekomendera för 4-takts supermotarder!

Jag rekomenderar
Ch-racing 125 wsm
Yamaha xt125x
OCh så självklart min egen Mz 125 sm.

Den enda jag jag kört av dom här tre är Mz'an. Den har en vätskekyld motor på 15hk, dubbla överliggande kamaxlar (4 ventiler). 6-växlad låda. Tvåkolvs ok både fram och bak.
Den toppar orginal ca 120-125, jag har toppat min i 140 men det va i en redig backe och jag hade bakåt slickat hår.

Den kostar 42' ny, och begagnad mellan 20-35, men den är väldigt sällsynt. Finns bara 3-4st i hela sverige.
 

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
Paradoxy skrev:
För att släppa ut avgaserna från cylindern? Eller vad menar du?
Vet du hur en fyrtaktare fungerar? :kocko

Precis! Avgasport och Avgasventil är inte samma sak.
 

draccatryck

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Hässleholm
Hoj
Husaberg FC450 -07
zpeppy skrev:
Men den är extemt slö...tror en Ch-Racing har nån mer häst i sin så den borde iallafall göra en sissodär 120 elr nått....
Skitsnack! En CH går knappt över 100km/h. Fick rast av en Honda xr 125. :rolleyes: Ger typ 90km/h i medel hastighet.
/Benny
 

RF_Racing

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Linköping
Hoj
Crossare
tvålen skrev:
Precis! Avgasport och Avgasventil är inte samma sak.

jag vet vad det är för skillnad... :kocko

Paradoxy skrev:
För att släppa ut avgaserna från cylindern? Eller vad menar du?
Vet du hur en fyrtaktare fungerar? :kocko

nästan.. o mee det menar jag att jag inte vet allt om den... men av erfarenheter i denna tråd så mer än dig...
 
Last edited:

Paradoxy

Guest
RF_Racing skrev:
vad är det för skillnad.


Tvåtakt:

Avgaserna ligger i cylinderna efter förbränning och när kolven åker ner så åker dom ut genom avgasporten på cylindern. Sen används avgasporten för att ge lite motstånd, vilket är vad som gör att tvåtaktaren går så bra.


Fyrtakt:

Bensinen kommer in i cylindern via en ventil och komprimeras av kolven. Det antänds och kolven snurrar igen. Avgasventilen öppnas och släpper ut avgaserna. Sen stängs den, för att förhindra att nytt färskt bränsle inte åker rakt igenom motorn. Exakt som på en tvåtaktare, fast där är det kolven som styr det.


KLAGA INTE OM DET ÄR FEL, JAG VAKNADE FÖR TRE MIUNUTER SEN!

Jävla mobil...
 

RF_Racing

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Linköping
Hoj
Crossare
Tvåtakt:

Avgaserna ligger i cylinderna efter förbränning och när kolven åker ner så åker dom ut genom avgasporten på cylindern. Sen används avgasporten för att ge lite motstånd, vilket är vad som gör att tvåtaktaren går så bra.


*den är inte avgasporten som ger motstånd utan exp kammaren... jag vet såpass hur motorerna funkar... men du verkar inte veta de... jag undrar varför man behöver motstånd i en 4t i avgasröret


Fyrtakt:

Bensinen kommer in i cylindern via en ventil och komprimeras av kolven. Det antänds och kolven snurrar igen. Avgasventilen öppnas och släpper ut avgaserna. Sen stängs den, för att förhindra att nytt färskt bränsle inte åker rakt igenom motorn. Exakt som på en tvåtaktare, fast där är det kolven som styr det.

*just presis du säger det juh själv nu.. ventilerna är stängda... om de är stängda när man skapar kompresionen varför i helvete ska man ha motstånd i avgasröret då? har du sett nån 4t me expansions kammare nån gång ? :va
 

RF_Racing

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Linköping
Hoj
Crossare
2 takt börjar komprimera färskgaserna när avgasporten fortfarande är öppen så därför så är exp kammaren formad som en tratt så ett tryck bildas bakom = färskgaserna kommer inte ut ur cylinderloppet pga trycket från avgaserna..
alltså så måste en 2t ha motstånd.. o de är inte tex en vricke tex strypning utan "kröken" som bromsar avgaspulserna så ett tryck bakom bildas...

4 takt när den kmprimerear färskgaserna så stänger den avgasporten m hjälp av ventilerna vilket gör att en expansionskammare (motstånd/krök) INTE behövs då den inte behöver bromsa upp färskgaserna.. sen när en avgaspuls är i avgasrörsloppet så rör den sig juh bakåt (no shit) längst med avgasröret således bildas ett undertryck bakom pulsen som "drar" ut närsta puls..

dessa ord är mina egna o till de som påstår att jag har fel kan då bevisa motsattsen... :kocko :fatta!

om ni tycker att jag har fel så berätta varför.. tex vad en avgasventil gör annars.. o varför man behöver motståndet i en 4t... :4skrika
 

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Nacka
Hoj
sm570r
Cyren skrev:
Jag tycker att det låter som om du säger emot dig själv, "sen när en avgaspuls är i avgasrörsloppet så rör den sig juh bakåt (no shit) längst med avgasröret således bildas ett undertryck bakom pulsen som "drar" ut närsta puls.."

Med det säger du att det bildas ett undertryck i röret, det undertrycket skulle nästan inte finnas. Så du säger att alla 4taktare skulle fungera bäst med ett avgas rör på 10" tjockt som ett ventilations rör?

Det stämmer INTE.. kolla bara på rally bilar eller F1 bilar dom har inte över 3" på sina avgassystem, och det har dom väll av en anledning?

Men om du nu är så säker på din sak, ställ frågan i mekanik forumet så får du nog en bra motbevisning som får dig att ge upp.
-------------------------EDIT---EDIT---EDIT-----------------------------

Nu har jag läst på lite.

"Om vi börjar vid headdern så gäller det att anpassa rörens diameter så att dom inte blir för trånga och skapar onödig friktion.Sen får dom inte bli för stora heller då den önskade sugpulsen uterblir på grund av förliten termisk reaktion."

Så 4-takt ska inte ha något direkt motstånd, den ska bara ha ett litet "motstånd" som ser till att det blir en sån där termisk reaktion (Sugpuls).

Så RF racing hade istort sätt rätt, bara det att det ska finnas ett litet motstånd som ser till att de blir undertryck. Alltså är de inte bra med ett 10" avgassystem då går motorn bara sämre.
 
Last edited:

RF_Racing

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Linköping
Hoj
Crossare
Cyren skrev:

nu är jag inte ensam längre.. nu är vi 2 som vet hur de ä... o jag har gett en rätt bra förklaring så att 3 har fel o 2 har rätt är ingen märkligt ^^...

Soulflylost skrev:
ventiler är såna man pumpar in luft i :fakta



:hihi

och sen att 3 st skulle ha fel o du rätt vet jag inte? :va

jag har rätt... :fatta!

Cyren skrev:
-------------------------EDIT---EDIT---EDIT-----------------------------

Nu har jag läst på lite.

"Om vi börjar vid headdern så gäller det att anpassa rörens diameter så att dom inte blir för trånga och skapar onödig friktion.Sen får dom inte bli för stora heller då den önskade sugpulsen uterblir på grund av förliten termisk reaktion."

Så 4-takt ska inte ha något direkt motstånd, den ska bara ha ett litet "motstånd" som ser till att det blir en sån där termisk reaktion (Sugpuls).

Så RF racing hade istort sätt rätt, bara det att det ska finnas ett litet motstånd som ser till att de blir undertryck. Alltså är de inte bra med ett 10" avgassystem då går motorn bara sämre.

de där "motståndet" du nämner är inget motstånd.. utan för att den ska funka BÄST så ska det vara exakt rätt diameter då det inte bromsar pulserna på något sätt men endå håller tätt så att det bildas sug bakom..

nu är vi 2 som vet sanningen :tummenupp
 

RF_Racing

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Linköping
Hoj
Crossare
Cyren skrev:
Jag tycker att det låter som om du säger emot dig själv, "sen när en avgaspuls är i avgasrörsloppet så rör den sig juh bakåt (no shit) längst med avgasröret således bildas ett undertryck bakom pulsen som "drar" ut närsta puls.."

Med det säger du att det bildas ett undertryck i röret, det undertrycket skulle nästan inte finnas. Så du säger att alla 4taktare skulle fungera bäst med ett avgas rör på 10" tjockt som ett ventilations rör?

Det stämmer INTE.. kolla bara på rally bilar eller F1 bilar dom har inte över 3" på sina avgassystem, och det har dom väll av en anledning?

Men om du nu är så säker på din sak, ställ frågan i mekanik forumet så får du nog en bra motbevisning som får dig att ge upp.

nej jag sa att de ville ha så lite motstånd som möjligt... hellst inget.. men genom att låta avgaspulserna dra ut varrandra så får man mindre motstånd än att inte göra så...

jag har INTE sagt att de funkar bättre med 10" rör.. det vet jag inte var du har fått det ifrån men det är lögn!

kul att du sökte o fann att jag hade rätt efter att du varit dryg... :kocko

Soulflylost skrev:

man får inte ändra quoten... även om u tycker det är jätte kul :fatta!
ganska sorjligt att ingen visste hur det var o alla drev med mig..

tyckte du att de var kul att ändra quoten :confused: hur gammal är du?
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top