Tvåtakt:
Avgaserna ligger i cylinderna efter förbränning och när kolven åker ner så åker dom ut genom avgasporten på cylindern. Sen används avgasporten för att ge lite motstånd, vilket är vad som gör att tvåtaktaren går så bra.
*den är inte avgasporten som ger motstånd utan exp kammaren... jag vet såpass hur motorerna funkar... men du verkar inte veta de... jag undrar varför man behöver motstånd i en 4t i avgasröret
Fyrtakt:
Bensinen kommer in i cylindern via en ventil och komprimeras av kolven. Det antänds och kolven snurrar igen. Avgasventilen öppnas och släpper ut avgaserna. Sen stängs den, för att förhindra att nytt färskt bränsle inte åker rakt igenom motorn. Exakt som på en tvåtaktare, fast där är det kolven som styr det.
*just presis du säger det juh själv nu.. ventilerna är stängda... om de är stängda när man skapar kompresionen varför i helvete ska man ha motstånd i avgasröret då? har du sett nån 4t me expansions kammare nån gång ?