Design högskolor?

*Foxen*

En filur
Gick med
26 Feb 2004
Hoj
Zx9r -98 Minimoto: Ly-cig 14F *Blata kopian*
Tjosan!

Nu är det ju så att man tar studenten om några veckor framöver.

Mina planer serdan har varit tänkt att ta 2sabbatsår, jobba ett år å sedan när en polare kommer tillbaka från lumpen ska vi å en 3:e ut å resa.

Men så har jag suttit och funderat mer och mer på om man skulle söka någon utbildning kanske.

Jag har ingen aning om vad jag vill bli, men jag skulle verkligen vilja lära mej att designa, det vill säga lära mej att bygga om en hoj, kanske bygga om en så den blir üüüüüberpheeeet å bla bla bla...

Men då till frågan:

Vad finns det för högskolor i detta avlånga land som erbjuder den här typen av design?

Vad måste man vara bra på?
Höga snittbetyg?
Måste man plugga mycket matte? (hatar mattematik, därför frågan) :rolleyes:

Finns säkert mycket mer jag vill fråga om, men kommer inte på någonting mer just nu.

Skulle gjärna vilja ha lite tipps och råd.

Och sista ansökningsdagen är den 18:e, så ska jag söka in på någonting så har jag inte alltförmycket tid att hurra över.. :näsblod

Tack för all hjälp jag kan få!
/Andreas Gradin

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
*Foxen* skrev:
2090960 Tjosan!
Jag har ingen aning om vad jag vill bli, men jag skulle verkligen vilja lära mej att designa, det vill säga lära mej att bygga om en hoj, kanske bygga om en så den blir üüüüüberpheeeet å bla bla bla...

Designhögskolan i Umeå kanske?
Men det är stor risk att du får designa många toaborstar och cykelhjälmar innan du får designa den första hojen och MC-hjälmen.

Det är design man lär sig, inte att designa sånt man tycker är roligt.

Visst får man göra helt egna saker också, sånt man är intresserad av, men då måste man först sälja in tanken hos lärarna, tala om varför man ska revolutionera motorcykeldesignen med sitt tänkande och då gäller det att ha något att komma med mer än "En r1a skulle bli mycket snyggare med en annan undertail och miniblinker"
Att "bygga om en hoj" lär man sig genom att prova, misslyckas, prova igen o.s.v tills någon utanför donken säger "fan vad tufft, sådär ska jag också göra"

Det är ingenting man går ett par år för att slå ihjäl tid tills kompisarna har muckat så att man kan fortsätta leka...

*Foxen*

En filur
Gick med
26 Feb 2004
Hoj
Låter intressant med umeå!

jo, självklart förstår jag att man inte lär sig allt på ett år, men om jag söker och kommer in på linjen så kommer jag ju självklart läsa klart alltihop, kanske dock att man tar ett sabbatsår för att resa, men allting med sånt är bara planer och idéer en så länge.

Jag vill lära mej hur man gör, har tyvärr inte alltför mycket resurser och ekonomi så jag kan köpa in å leka å lära hursomhelst, därför känns det bra om man skulle studera någonting inom det här området som man har intresse för och vill lära sig mer om så jag får lära mej om hur jag ska gå till väga.

Har testat en del när jag hade min 125:a, men om jag gör någonting på gixxern då vill jag göra allting välgjort, vart lite halvt som halvt på bygget som jag gjorde på 125:an, fast det vart dock ok (byggde om bakskärmen).

Mr o skrev:
2091003 Gå ut i garaget pöjk o börja mecka :yoparty

hehe, skulle gjort det om farsan inte hade haft sin jädrans V4:a i garaget.. hojjen står i ett hörn oåtkomligt just nu.. :huvet

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Jag är med helt inne på design, eller arkitekt!
Den skolan som är bäst inom design är Luleå -> Teknisk design.

Har sökt dit, men förra året va intagningspoängen 17.0, ja har typ 15 nu :/ så ja vet inte. Ma D och Fy B behövs men det är ju nästan självklart till alla linjer.

Sök dit så möts vi :p Eller så tar ja Teknisk design i Gbg.

(Civilingenjörsutbildningar förstås, annars bliru inge vettigt =) )

Coola Ola

Guest
Pr0bz skrev:
2091255 Jag är med helt inne på design, eller arkitekt!

Har sökt dit, men förra året va intagningspoängen 17.0, ja har typ 15 nu :/ så ja vet inte. Ma D och Fy B behövs men det är ju nästan självklart till alla linjer.

Är den "bäst" inom design alltså? Märkligt då teknisk design knappast kan kallas en designutbildning. En polare började på det i Chalmers, första dagen sa de ordagrant till studenterna att "ni kommer inte bli designers här". I princip blir man nån slags civilingenjör. Han hoppade av efter ett tag för övrigt :näsblod

Kolla industridesingutbildningar istället. Eller konstfack. Alla vettiga designutbildning jag har kollat på kräver praktiska intagningsprov dessutom, räcker inte med bra betyg vad jag vet.

rimag

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
.
*Foxen* skrev:
2090960 Tjosan!

Nu är det ju så att man tar studenten om några veckor framöver.

Mina planer serdan har varit tänkt att ta 2sabbatsår, jobba ett år å sedan när en polare kommer tillbaka från lumpen ska vi å en 3:e ut å resa.

Men så har jag suttit och funderat mer och mer på om man skulle söka någon utbildning kanske.

Men då till frågan:

Vad finns det för högskolor i detta avlånga land som erbjuder den här typen av design?

Vad måste man vara bra på?
Höga snittbetyg?
Måste man plugga mycket matte? (hatar mattematik, därför frågan) :rolleyes:

Finns säkert mycket mer jag vill fråga om, men kommer inte på någonting mer just nu.

Skulle gjärna vilja ha lite tipps och råd.

Och sista ansökningsdagen är den 18:e, så ska jag söka in på någonting så har jag inte alltförmycket tid att hurra över.. :näsblod

/Andreas Gradin

Konstfack, HDK och Designhögskolan i Umeå kan du nästan glömma direkt, om du nu inte råkar ha en estetisk och praktisk talang för att kunna visualisera dina tankar på ett papper... Gemensamt för dessa utbildningar är att du kommer in på ett arbetsprov, och inte betyg. Därefter bedömmer man då om du har de rätta förutsättningarna för att klara av utbildningen. Många som blir antagna har sökt i ett antal år innan de kommit in.

Men nu vet ju inte jag vilka förutsättningar du har...

I övrigt finns det en mängd olika varianter på designutbildningar, där du efter en kandidatexamen t ex kan söka magisterutbildning på Konstfack, HDK etc. Då har man förhoppningsvis lite mer material att visa upp.

Edit: Vad du bör vara bra på? Jag skulle slå ett slag för: ha lite känsla för perspektiv, enklare rendering, linjekvalitet, vara kreativ, ha ett intresse för att skissa på fritiden... /rimag

Last edited:

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
*Foxen* skrev:
2090960

/Andreas Gradin
Har en polare som går teknisk design i Luleå. Han får designa massa prylar o tänka ut lösningar. Han är snöskoter-freak och ska designa nått inom den fronten tänkte han i framtiden...

Har inte så mkt mer koll på vad han gör, men det finns nog möjligheter för det du är ute efter :tummenupp

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Pr0bz skrev:
2091255 Jag är med helt inne på design, eller arkitekt!

Just fordonsdesign, där ju MC ingår, lär Umeå vara internationellt erkända för, många studenter från hela världen söker dit, jag såg något program på TV där en kille i Californien förklarade att han skulle söka till en skola i "Sweden, way up north where the polarbear lives" just för att den skolan var erkänt bra, det visade sig vara Umeå...

Jag vet att dom samarbetar med dom två stora "svenska", Dvs Volvo och Saab, men i praktiken innebär det ju Ford/Opel/Daewoo/Chevrolet och en massa andra udda märken också...

Josafan

Vill ha sex(cylindrar) på två hjul!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
85 - FZ 750
Tjenare!

Kul att du vill plugga design. Generellt kan man säga att det finns två inriktningar av designutbildningar, ämnet har tidigare varit på tal här i tråden men jag skall försöka reda ut begreppen ytterligare. De tips jag ger här endast GENERELLA och inga exakta fakta.

Teknisk Design: Mitt tolkningssätt av en utbildning med denna inriktnig är en utbildning med teknisk/konstruktörbakgrund med inriktning MOT design. Var noggrann med att läsa i läroplanen hur många poäng som egentligen är design. Många utbildningar har endast 5 poäng design av tex 120(3 år) och dom är oftast lagda det sista året. Dessa utbildningar brukar generellt också har större delen av första året 80% matematik. Detta gäller även för utbildningar som heter maskinteknik med inriktning mot design.

Industri/Produkt/Möbel/Inredning - Design: Om man nu kan ta dessa utbildningar i ett så stort omfång? Beroende på var dessa utbildningar är lagda så avhandlar dessa mer design och estetisk utbildning. Det är här du blir DESIGNER enligt min uppfattning. För att komma in på en designhögskola av denna karaktär behövs(som tidigare nämnt) arbetsprover. Det som många gör är att söka in till en förberedande utbildning för att öva sig på det som krävs i arbetsproverna för att komma in.

Arbetsprover: Arbetsprover brukar bestå av delvis uppgifter som skolorna delar ut. Man brukar också vilja ha lite krokiteckningar(nakenmodellsmålning) och lite egna alster, teckningar, målningar, skulpturer osv. Några skolor kräver att det är originalalster, dvs att du får inte scanna in och retuschera.Oftast skall allt redovisas på kartog och skickas in till skolorna. Notera att olika skolor har olika datum, planerar du att skicka till flera skolor så kan man planera när man skickar så att man inte får allt på en gång.

Några förberedande skolor är bland annat diverse folkhögskolor runtom i landet. Kolla in dessa här: http://www.fin.fhsk.se/

Sedan finns det Nyckelviksskolan, http://www.nyckelviksskolan.se/

FIDU, förberedande industridesign utbildning, en skola som har väldigt hög procent på elevantal som faktiskt kommer in på högskola efter färdig utbildning. Själv ställer jag mig lite kritisk till deras förhållningssätt, elevernas arbete ser väldigt lika ut och stöps i samma form, en del högskolor ställer sig kritiska till det men kommer man in så gör man det: http://www.industridesign.just.nu/

Designhögskolor i Sverige:

Designhögskolan i Umeå: http://www.dh.umu.se/

HDK, Högskolan för Design och Konsthantverk(förra året gjorde man en omplanering av utbildningprogrammet, vet inte om man kommit in i detta system riktigt bra än? ): http://www.hdk.gu.se/

Konstfack(nyligen flyttat till nya lokaler): http://www.konstfack.se/

Industridesign i Lund(kamprad har pumpat in gott med stålar här) http://www.industridesign.lth.se/

Designprogrammet Kalmar(mkt av utbildningen är beläget i nybro och inte i kalmar): http://www.hik.se/pages/cgi-bin/PUB_Latest_Version.exe?pageId=3351&allFrameset=1&r=1145275666749

Designprogrammet Växjö Universitet(rel. ny utbildning): http://www.vxu.se/td/design/

Designhögskolor utomlands:

Danmarks designskole: http://www.dkds.dk/

Royal College of Art, London, http://www.rca.ac.uk/

Saint Martins, London: http://www.csm.arts.ac.uk/

Design Academy Eindhoven, Holland: http://www.designacademy.nl/

Finns massvis med fler utomlands, men dessa kunde jag på rak arm.

Jag tipsar inte om utbildningar som teknisk design eller maskinteknik med inriktning mot design iom att det anser jag inte vara en renodlad designutbildning. Däremot är sådana utbildningar jättebra, men man blir inte designer när man går ut därifrån.

Titta gärna på vad skolan har åstadkommit och vad eleverna har gjort för arbeten för att bedömma kvalitén på utbildningen. Tyvärr skall man säga att arbetsmarknaden ofta anställer folk som kommer från de mer namnkunniga utbildningarna, dvs Konstfack, HDK, DH UMEÅ t.ex.

Vill du har mer direkta tips om din inrikting så hjälper jag dig gärna. Att ansöka till en högskola i dags dato för din del skulle jag faktiskt hoppa över om man skall vara ärlig. Sikta på att ta dig in på en förberedande utbildning och testa lite. Det finns sommarkurser på Nyckelviken och en del på Konstfack, båda belägna i Stockholm där du kan få känna på hur det är att gå en sådan utbildning.

Det du behöver för att komma in är en estetisk läggning, intresse för att teckna/modellera/skapa.

Snitt tittar man generellt inte på men vissa utbilningar vill att man har godkända betyg i åtminstone matte a o b t.ex.

Matematik är inte viktigt såvida du inte söker till teknisk design eller maskinteknik.

Notera att DH Umeå är en av skolorna som har inriktning mot Fordon, tror att dom har börjat ngt samarbete med HDK? Kanske det är den utbildning som passar dig bäst om du vill design motorcyklar.

Mvh

Filip Svensson (Fil. Kand. i Design, Växjö Universitet)

Last edited:

*Foxen*

En filur
Gick med
26 Feb 2004
Hoj
Tack för alla tipps!

Jag sitter här och funderar konstant på hur man ska göra, känns faktiskt som om jag ska avvakta med att söka in på något och kanske ta en sommarkurs eller något dyligt först.

Mitt största problem med hela grejjen är väll att jag är väll inte någon gud på att skissa :rolleyes:

Dock tycker jag det är roligt och hålla på med lera och skapa saker med liknande metoder, rita har aldrig varit riktigt min grej, men, man kan ju kanske lära sig? :)

Ska nog satsa på att ta misnt ett sabbatsår och skaffa lite mer erfarenheter innan jag söker in på något, men samtidigt om man söker in så får man ju reda på om betygen räcker till och om dom finner en intressant.. svårt läge det här.. :rolleyes:

nåja, får se vad jag gör, men ni ska ha stort tack för alla tipps, dom är guld värd!

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
*Foxen* skrev:
2092357 Tack för alla tipps!

Jag sitter här och funderar konstant på hur man ska göra, känns faktiskt som om jag ska avvakta med att söka in på något och kanske ta en sommarkurs eller något dyligt först.

Mitt största problem med hela grejjen är väll att jag är väll inte någon gud på att skissa :rolleyes:

Dock tycker jag det är roligt och hålla på med lera och skapa saker med liknande metoder, rita har aldrig varit riktigt min grej, men, man kan ju kanske lära sig? :)

Ska nog satsa på att ta misnt ett sabbatsår och skaffa lite mer erfarenheter innan jag söker in på något, men samtidigt om man söker in så får man ju reda på om betygen räcker till och om dom finner en intressant.. svårt läge det här.. :rolleyes:

nåja, får se vad jag gör, men ni ska ha stort tack för alla tipps, dom är guld värd!
teckna teckna teckna, råd nr1
det är mitt råd om du tycker skisserna ser mindre bra ut, teckna varje dag, och sluta aldrig göra det i livet.

Umeå är som sagt mkt bra om det är fordonsdesign du vill syssla med.
Men även HDK är bra, jag sammarbetar en del med HDK elever nu i min utbildning.
En kille i våran klass ska söka HDK och tycker att modellörsutbildningen är en strålande förberedande utbildning.
www.formakademin.se Inte design utan designmodellörutbildning.

En designutbildning får till viss del den inriktning du väljer efterhand.

Räds inte att börja "bygga" hoj även om du inte har alla grejor/lokal/pengar.
Jag har iofs en lokal men saknar mkt annat, bygg hojar i huvet, skissa etc.
Jag menar, låt inget stoppa din kretivitet, låt den få utlopp på vilket sätt som helst, bara du börjar.

Spana i de olika skolornas hemsidor, leta upp datum för öppethus, besök och prata med elever.
Kanske är det modellör du ska bli?
om du gillar att jobba med händerna och forma, och det tar emot att skissa..
men som sagt, skissa tar enorm tid att bli bra på.

Hojbygge.

lycka till, och fråga på...

Last edited:

Josafan

Vill ha sex(cylindrar) på två hjul!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
85 - FZ 750
*Foxen* skrev:
2092357 Tack för alla tipps!

Det där med skissa säger alla att dom är kassa på. Naturligtvis har man fallenhet för det ena eller andra, men huvudsakligen bör man se skisser som ett verktyg för att bearbeta sina idéer i huvudet. Likaså gäller modellering, många formgivare hävdar att modellering är det ultimata verktyget för att framställa 3 dimensionella produkter. I första stadiet jobbar man kanske med lite enkla skisser, men oftast går man över till modeller iom att man har lättare att hålla kontroll på skala, proportioner till det man skall skapa.

Samtidigt så är skissering en övningssak som du kan öva upp och bli bättre på, så låt inte detta hindra dig, det viktiga tycker jag är att man har vilja och en kreativ hjärna.

Lycka till vad du nu än gör!

/Filip

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll