Desire HD - Iphone 4

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det börjar dra ihop sig mot privat lur (har inte haft det sedan -95 :D ).

Så frågan är...Desire HD eller Iphone 4. :va
3 kommer få leverera då merparten av polare, samt bättre hälften kör 3 (gratisringa för 49:-/mån på ett 299:- surfabonnemang).

Fokus ligger på jävligt bra surf/mail/media - spotify och ljudböcker primärt (det senaste prioriteras vettig hantering av folks fulrippar med udda namnstruktur, vilket brukar sluta med kaoz :hihi ).
Strulfrihet, och *noll* lagg premieras, har en HTC Touch Diamond 2 via jobbet idag som driver mig till vansinne dagligen. :huvet :dötelefonjävel

Användbar kamera väger också in (bilderna tidigare HTC-smäck tagit är inte det som referens).

Batteritid - Den skall ju ändå användas, det är meningslöst med en ball lur, om den inte klarar en dag med lite surf, media och pill utan att behöva stödladdas.

Så...ni som faktiskt äger, och har testat, fram med de dryga små detaljerna man kommer störa sig på, för de finns där, det vet jag (kronisk cyniker efter snart 20 års pillande med datorer).

/J

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Själv kör jag iPhone4 och är toknöjd. Har inte jailbreakat den eller så och den tuffar på bra.
Så jag rekommenderar den helt klart. :)

sportbike

Guest
iPhone 4.
Varför måste du ha 3 som operatör, alla här på jobbet hatar 3 eftersom det tydligen är lite hipp som happ med uppkoppling i nätet?
Men vad vet jag.

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Kan inte rekommendera Telenor speciellt heller (Har det själv). Tyvärr så är det bara Telia som är riktigt bra tillsammans med iPhone.

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Hoj
Jorå
Kolla också på Samsungs Galaxy S, samma OS som Desire HD och samma hårdvara, det enda som skiljer ska vara att Desiren har blixt.

Jag har en Galaxy S med 3 som operatör och är jävligt nöjd :tummenupp

SGM

Gick med
29 Feb 2008
Hoj
Samsungen gillas icke, plastig känsla ogillas. :estet

Sportarn - Tre funkar bra här på landEt. :fakta

Kör ni lite som jag tänkt, lite spotify, lite ljyyydböcker, en del surf, kanske lite messenger, etc?

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Samsungen gillas icke, plastig känsla ogillas. :estet

Sportarn - Tre funkar bra här på landEt. :fakta

Kör ni lite som jag tänkt, lite spotify, lite ljyyydböcker, en del surf, kanske lite messenger, etc?

Jag kör musik via iPod, läser en del "böcker" via Books, surfar en hel del och använder ett tiotal appar under dagen i blandad form. Laddar luren varje natt då den agerar klocka på sängbordet och då i en dockningsstation.

Kameran är jag mycket nöjd med.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jag är sedan några månader ägare till en HTC Desire utan HD. Jag hade före det en HTC Hero.

Iphone 4 är en fantastisk telefon, den är enkel att förstå sig på, men på intet sätt perfekt. Som användare av Android (och i viss mån med skalet Sense ovanpå) märker man hur inarbetade de sociala medierna är i telefonbok, synkning osv. Vidare klarar jag inte av att ringa med en Iphone efter att ha vant mig med Sense otroligt smidiga "ringapp", det är ju askrångligt på alla andra telefoner.

Widgets med ständigt uppdaterade informationeflöden är fint jämfört med att öppna meny/scrolla 2 sidor/öppna program på ikon/vänta tills uppdaterat (Iphone-ägare hävdar att lagg inte existerar och att allt alltid funkar, ta det med en liten nypa salt)

Wifi Hotspot är nice (använd 3G-uppkopplingen via WiFi, mobilen blir en router så att säga)

Sen utvecklas Android otroligt fort. Pepparkakan kommer nu i dagarna, framtida operativ kommer (tror jag) ändra och förflytta kartan angående smartphones.

Sen har Desire HD en smart sak. Man kan stänga av, eller snarare sätta telefonen i "vänteläge", som på en Mac, sen startar den upp ur detta på 3 sekunder. Ett smart sätt att spara batteri om man sitter i möte och ändå inte kan ta samtal. Både Iphone och DHD har lika kass batteritid, vad än Iphoneägarna säger.

Skärmmässigt går Iphone vinnande ut utseende/skärpa, DHD ut storlek och surfegenskaper.

Jag har inga riktigt negativa saker att säga, jag använder telefonen aktivt hela dagarna och den funkar asbra. Omstart någon gång i månaden, men det tycker jag är helt ok. Inga hängningar och så... Däremot framstår Iphone som väldigt tråkig i operativet när man vant sig vid Android, men det är jag..

Har du fler frågor så shoot.

SGM

Gick med
29 Feb 2008
Hoj
Kul med lite riktig feedback boys!

Fram med nackdelarna, det är ju det som avgör det hela, båda lägren har för/nackdelar, för mig är det ett stort steg att ens överväga en HTC efter ett år med min Diamond2:a, hade inte chefen velat ha tillbaka den, hade den dött under 1098ans bakdäck, Sportbike-style. :fakta

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA

Fram med nackdelarna, det är ju det som avgör det hela, båda lägren har för/nackdelar, för mig är det ett stort steg att ens överväga en HTC efter ett år med min Diamond2:a, hade inte chefen velat ha tillbaka den, hade den dött under 1098ans bakdäck, Sportbike-style. :fakta

Nackdelarna med iPhone är att man blir knuten till iTunes, den kan vara lite fyrkantig i vad som går att göra.

Det positiva är att det som funkar i telefonen det funkar riktigt bra.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Ett smart sätt att spara batteri om man sitter i möte och ändå inte kan ta samtal. Både Iphone och DHD har lika kass batteritid, vad än Iphoneägarna säger.

Desire HD har ju faktiskt bättre batteritid än en vanlig Desire pga den nya processorn.

HTC Desire HD är lämplig för dig som:
* Vill ha prestanda och utrustningsnivå i teknikens absoluta framkant
* Vill ha en stor, tydlig och skarp skärm
* Vill ha absolut toppkvalité vad gäller materialval och känsla
* Vill kunna köra mängder appar samtidigt utan minsta fördröjning (d.v.s. “multitasking”)
* Vill kunna spela såväl filmer som intensiva 3D-spel med goda resultat

HTC Desire HD är inte lämplig för dig som:
* Är priskänslig
* Vill ha en smidig telefon, såväl vad gäller vikt som storlek
* Vill ha Android i standardutförande
* Vill ha garantier för att uppdateringar kommer löpande och utan fördröjningar
* Förväntar sig riktig HD-kvalitet på videoinspelningar

Här är ett grundligt test av telefonen:
http://www.swedroid.se/test-av-htc-desire-hd/

Jag stod inför samma val som dig men gillar inte iden att man blir knuten till saker som man maste köpa / använda som det där med Itunes eller att man inte kan köpa den utan abonemang. Sa jag har köpt en Desire HD istället (som jag inte testat än).

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
iPhone4 har också det som kan räknas som både en nackdel och en fördel. Det är hur den är uppbyggd och ser ut.

Glas på fram och baksida samt en borstad aluminiumram. Väldigt snyggt och prydligt men samtidigt svårt att hålla det så.
Den blir kladdig och smutsig av allt och ingenting. Man putsar den på insidan av T-shirten 20ggr om dan. Råkar du använda hårgelé så blir det ännu värre. Samtidigt så är det som sagt en fördel då kvalitetskänslan överstiger samtliga produkter på marknaden. (Bortsätt från Apples andra produkter då :D )

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
iPhone4 har också det som kan räknas som både en nackdel och en fördel. Det är hur den är uppbyggd och ser ut.

Glas på fram och baksida samt en borstad aluminiumram. Väldigt snyggt och prydligt men samtidigt svårt att hålla det så.
Den blir kladdig och smutsig av allt och ingenting. Man putsar den på insidan av T-shirten 20ggr om dan. Råkar du använda hårgelé så blir det ännu värre. Samtidigt så är det som sagt en fördel då kvalitetskänslan överstiger samtliga produkter på marknaden. (Bortsätt från Apples andra produkter då :D )

Bortsett från HTCs Legend också. DHD har väl även den fräst aluskal? Fantastisk känsla :fakta

Nackdelar:

Nej, jag kan inte hitta några nackdelar som retar mig, Heron retade mig att kamerablixt saknades och att den var seg stundtals. Desiren har inget av dom 2 problemen. Jag kan inte heller skylla Telenors kassa datanät på telefonen, det är lika illa för alla. Jag saknade att inte kunna tanka hem torrents direkt till telefonen innan, men nu med betalapps är det löst, finns program som funkar som utorrent i mobilen, körs såklart i bakgrunden.

Köp och testa, blir du missnöjd kan jag handla din DHD. Funderar nämligen på en sån :)

Last edited:

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft

More or less. Därtill mail, diverse applikatoner.

Det enda jag inte gillar på ajfånen är kompassen (söder borde vara söder oavsett hur man vänder telefonen, lixåm) egentligen.. I övrigt har jag ingenting alls att klaga på. Kameran på 4:an är ruggigt bra.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
JAg skall själv uppgradera snart. Nån här sa att det skulle släppas ett gäng intressanta lurar efter årsskiftet. Man kanske skall vänta tills dess?

Vad är det för lurar förresten?
Iphone 4 vägrar jag av princip. Även om den nu är så super.

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
kikat på desire HD som känndes till design och skal,knappar m.m som en duktigt dålig ripoff från HTC HD ( asså windows mobilen )

men det ska ju komma en 4G lur från HTC som enligt tester ska vara ruggigt bra.

Så jag skulle ha is i magen och vänta ngr månader el så.

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
nietjunie
Jag som skickar grupp-sms finner det skitknöligt med iPhone 4, till o med omöjligt.
Testat ett gäng appar men alla gör om skiten till group-mms och så hänger det sig direkt och sändningen blir avbruten.
Hur svårt ska det vara?

Sen har vi det här med iTunes, måhända att det är SBT men jag tycker det är ett skitknöligt cepe program.

Hade en SonyEricsson innan, gjorde om alla kontakter till "Windows format" för att sedan synka med iPhonen.
Funka skitbra.

Formaterade dock datorn några dagar senare, och när jag skulle ladda luren via datorn så synkas den ju automatiskt med iTunes.
Eftersom jag inte hade kvar kontakterna på samma plats som tidigare så raderades alla kontakter från luren. DOH!
Tycker helt allvarligt att det är skit.

När vi gick över till vintertid så försov sig nog minst hälften av alla iPhone-ägare som hade luren som väckarklocka och larmet inställt på att ringa flera gånger i veckan.
En gammal bugg som gjorde så att larmet hängde kvar på sommartid.
Vet inte om det är åtgärdat nu med senaste updateringen.

Lite andra småsaker som är störiga med dom är "smartphånarna" oxå.
Va bättre förr med Nokia´s navikey. :)

Batteritiden är ju inge vidare heller.
Använder du den till det den är tänkt för så måste du ladda den varje kväll, minst.
Men, visst, vad gör det egentligen?

Last edited:

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Iphone 4 vägrar jag av princip. Även om den nu är så super.

Hear hear!
Jag känner likadant, även om luren som sådan verkar bra. Det är allt den tillför vad gäller Itunes som jag innerligt hatar och MAC kopplingen..

Förr var Mac annorlunda.. idag så är de den största j*vla moneygrabbern på marknaden, vilket gör mig skeptisk till kundnöjdhetsinställningen.

Har ett par som kör Iphone 4 och några andra som kör Desire HD här på jobbet..
Konsensus bland Iphone 4 ägarna är att det är kingshit och det finns aldrig några problem någonsin.. (yeah right)
Konsensus bland Desire HD ägarna är att den funkar bra till "det mesta" men klagomål på kamera i mörker samt batteritid förekommer.

Då kanske man skall nämna att alla fick själva välja och många har gått från Iphone 3 till HTC. Jag skall till att byta bort min Sony Ericsson nu och har varit hyfsat nöjd med den. Tyvärr ställer jag högre krav på batteritid än kollegorna, så jag får se vad det blir. Definitivt ingen SE iallafall.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jag som skickar grupp-sms finner det skitknöligt med iPhone 4, till o med omöjligt.
Testat ett gäng appar men alla gör om skiten till group-mms och så hänger det sig direkt och sändningen blir avbruten.
Hur svårt ska det vara?

Sen har vi det här med iTunes, måhända att det är SBT men jag tycker det är ett skitknöligt cepe program.

Hade en SonyEricsson innan, gjorde om alla kontakter till "Windows format" för att sedan synka med iPhonen.
Funka skitbra.

Formaterade dock datorn några dagar senare, och när jag skulle ladda luren via datorn så synkas den ju automatiskt med iTunes.
Eftersom jag inte hade kvar kontakterna på samma plats som tidigare så raderades alla kontakter från luren. DOH!
Tycker helt allvarligt att det är skit.

När vi gick över till vintertid så försov sig nog minst hälften av alla iPhone-ägare som hade luren som väckarklocka och larmet inställt på att ringa flera gånger i veckan.
En gammal bugg som gjorde så att larmet hängde kvar på sommartid.
Vet inte om det är åtgärdat nu med senaste updateringen.

Lite andra småsaker som är störiga med dom är "smartphånarna" oxå.
Va bättre förr med Nokia´s navikey. :)

Batteritiden är ju inge vidare heller.
Använder du den till det den är tänkt för så måste du ladda den varje kväll, minst.
Men, visst, vad gör det egentligen?

Jag langar upp Androids "lösningar" på dina problem:

Grupp-SMS är busenkelt. Handcent SMS löser biffen.

Android synkar kalender, kontakter, mail, allt med Google utan kablar och inkoppling i datorn. När jag bytte telefon så startade jag den nya, loggade in på mitt Google-konto och telefonen frågade om jag ville tanka in kontakterna. 30 sekunder senare var allt i kalender, kontakter och sånt som i förra telefonen, helt utan en dators ikoppling. Supersmidigt

Man måste ladda dom varje kväll, det är ett faktum tills dom kommer ner på enerisnålare processorer.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...