Desperat! Behöver mekhjälp, extraknäck någon?

Fenix

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
08', Triumph, Daytona 675
Har en KTM 640 LC4 -03 med ett akra slipon.

I samband med ombestyckningen söp jag till det med nålventilen. Hojjen går prima på högvarv men, låg och mellan går hackigt/svart som f_n.

Har kollat alla slangar, rengjort förgasaren två gånger, kollat flottörnivån, luftfiltret.

Vid kontroll av tändstiftet förefaller hojen gå lite "tunt", men som jag har förstått det så ska hojen inte behöva byta lågfartsmunstycke bara för att man monterat ett slipon.

Om låg/mellan -blandskruven är för snål originalställd, kan det skapa fenomenet att vid jämngas på motorväg i 110-120 börjar motorn gå ryckigt och sedan dö. När motorn väl dött får man stå vid vägkanten i tre-fyra minuter och sedan är det bara att starta igen som ingenting har hänt?

Jag bor i Skogås/Stockholm, Dirtbike har ingen ledig tid på 2-3 veckor, har själv försökt i två veckor att lista ut vad som är knas...

Hjälp, kan någon garageguru räcka mig en hjälpande hand?!? Name your price, jag vill köra hoj innan säsongen är över. :gråta

/Fenix

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Jag hade en gång i tiden samma problem. För mig var det ett litet gruskorn i förgasaren som orsakde detta men som du beskriver det så ska din förgasare vara ren.

Kanske kan vara något med att den får för tunn/tjock blandning bensin och luft som gör att den går bra när den är kall men när den blir varm så är blandningen helt fel. då när den har kallnat funkar blandningen och därför startar den.

Detta är bara en gissning, låter mycket konstigt tycker jag.

Fenix

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
tenninge skrev:
Jag hade en gång i tiden samma problem. För mig var det ett litet gruskorn i förgasaren som orsakde detta men som du beskriver det så ska din förgasare vara ren.

Kanske kan vara något med att den får för tunn/tjock blandning bensin och luft som gör att den går bra när den är kall men när den blir varm så är blandningen helt fel. då när den har kallnat funkar blandningen och därför startar den.

Detta är bara en gissning, låter mycket konstigt tycker jag.

Dum fråga, var satt gruskornet? :D

/F

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
rengör hela förgasarn till att börja med... känns onödigt o försöka bestyska rätt när det inte är gjort..

Fenix

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ozto skrev:
rengör hela förgasarn till att börja med... känns onödigt o försöka bestyska rätt när det inte är gjort..

Tackar för tipset, men som sagt, har rengjort den två gånger...

Ingen som känner sig manad att ta sig ann utmaningen?

/F

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Fenix skrev:
Dum fråga, var satt gruskornet? :D

/F
Mitt där luften tas in i min förgasare hade den satt sig, fråga mig inte hur den kom in :rolleyes:

edit* Kom på en annan sak, vet inte om det kan vara det men har du kollat luftfiltret? Tänkte om det kanske hade täppts igen av smuts så förgasaren inte fick tillräckligt med luft.

Last edited:

TwinSucker

Hammare, spik å tång vad är nu på gång..
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
En som fixas...
Har ingen större erfarenhet av att meka med motarder men jag skulle nog kunna tänka mig att kika på det om du känner fört...men jag misstänker att den måste bestyckas om även på lågfarten.
Bor ju inte så lång ifrån dig :tummenupp

Fenix

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
TwinSucker skrev:
Har ingen större erfarenhet av att meka med motarder men jag skulle nog kunna tänka mig att kika på det om du känner fört...men jag misstänker att den måste bestyckas om även på lågfarten.
Bor ju inte så lång ifrån dig :tummenupp

Tackar och bockar för erbjudandet!

PM'ar dig.

/F

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2 röda och en gul
Jag tycker det luktar vakuum någonstans. Om den går som den ska upp till 110 men dör efter ett litet tag. Har du uppsamlingskärl? Kolla den eller luftningen från tanklocket.
Fenix skrev:
Har en KTM 640 LC4 -03 med ett akra slipon.
fenomenet att vid jämngas på motorväg i 110-120 börjar motorn gå ryckigt och sedan dö. När motorn väl dött får man stå vid vägkanten i tre-fyra minuter och sedan är det bara att starta igen som ingenting har hänt?
/Fenix

Janne S

Ny medlem
Gick med
2 May 2003
Hoj
KTM 640
Kolla att du inte har klämt eller fått ett veck på någon urluftningslang från förgasaren (dom smala som hänger under förgasaren).

Fenix

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Zana skrev:
Fortfarande i behov, jag vill gärna luska.. :)

hehe, har fortfarande ett stort behov. Dessvärre var jag tvungen att vara ett par dagar utomlands och kom hem igen först igår. Därav tystnaden från min sida.

Jo, jag har bytt luftfilter, ska byta tändstift (det gamla har förmodligen gått lite väl långt) samt jag väntar på leverans av en ny nålventilsats då det är nålventilen som jag misstänker är boven i dramat. Känns inte som den löper "lent" och smidigt som den borde.

Du får hysteriskt gärna komma förbi och hjälpa mig när grejjerna kommer. :)

Nu till helgen skall jag dock till Dalarna då frugan är brudtärna vid sin bästa väns bröllop, så där ryker min mekhelg (mummel mummel).

/F

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Fenix skrev:
hehe, har fortfarande ett stort behov. Dessvärre var jag tvungen att vara ett par dagar utomlands och kom hem igen först igår. Därav tystnaden från min sida.

Jo, jag har bytt luftfilter, ska byta tändstift (det gamla har förmodligen gått lite väl långt) samt jag väntar på leverans av en ny nålventilsats då det är nålventilen som jag misstänker är boven i dramat. Känns inte som den löper "lent" och smidigt som den borde.

Du får hysteriskt gärna komma förbi och hjälpa mig när grejjerna kommer. :)

Nu till helgen skall jag dock till Dalarna då frugan är brudtärna vid sin bästa väns bröllop, så där ryker min mekhelg (mummel mummel).

/F

Men fan, har missat ditt svar också... Jag finns på msn om det fortfarande finns behov... zana@chello.se

Fenix

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Glömde berätta, gåtan är löst(!), det hela berodde på att backventilen i tanklocket var defekt, så ibland och då med betoning på ibland, så uppstod det baksug i tanken och soppan rann inte till korrekt. Anledningen till att felet bara uppstod ibland var lite väder och vindberoende, förmodligen vibrationerna som gjorde att ventilen kunde fungera flera gånger på raken och sedan bara lägga av. Så länge som man feg-gasade så hann det aldrig bli nog med baksug.

Nytt tanklock och vips funkar allting klockrent, synd att det tog typ 2 månader att knäcka den nöten. Provade att köra utan tanklock men, eftersom problemet bara uppstod vid/efter kraftigare gaspådrag var det "lite" svårt att simulera utan lock. När man köper ersättningslock så får man ett sådant man velat ha från början med tapp för övertrycksslang.

Tack för alla inspel!

/Fenix

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Feeeeeeeenix, har nya hojen redan börjat strula? :confused:

Rätt åt dig ditt rika satans kapitalistsvin! :finger

Det e inte DU som ror, som ror så att svetten lackar :mad:

(Du som ska hjälpa aset ska veta att det finns resurser, så var inte blyg)

Edit: Jag behöver sponsorer! :)

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...