Dessa eviga LED-blinkers...

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Hallå hallå! Nu har även jag skaffat mig ledisar med problem, får dom inte att blinka överhuvudtaget, däremot lyser dom fint när jag kopplar in de i nätagget så nått fel på blinkersen ser det inte ut att vara. Antar att det är det där förbaskade relät, men jag tycker det borde blinka lite iaf??? :confused:
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
mins inte ex men tror mina blinkade väldigt fort när jag koppla in mina... relät fick bytas i alla fall. det ska det göra på din hoj me. Vet inte om det kan va så att olika hojar reagerar på olika sät?? inte mycket svar på din fråga:krama men börja me byt relät o kolla om det funkar:tummenupp
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Nu funkade det (måste ha brott i någon av mina kopplingssladdar) ...om än väldigt snabbt. Så vad är bästa lösningen reläbyte eller effektmotstånd?

På Honda försökte dom pracka på mig ett effektmotstånd "använd det om de går för snabbt"
 
Last edited:

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
Nu funkade det (måste ha brott i någon av mina kopplingssladdar) ...om än väldigt snabbt. Så vad är bästa lösningen reläbyte eller effektmotstånd?

På Honda försökte dom pracka på mig ett effektmotstånd "använd det om de går för snabbt"

Jag bytte relä det va rätt enkelt jort mins jag. motstånd tyckte jag då va lite krångligare.
 

GurraBurra

Ingen Kommer ihåg en fegis!
Gick med
3 May 2009
Ort
i stan
Hoj
-07 Husaberg 650fs *stulen* Husa 570 -11, Yamaha R6 -10
Motstånd som inte är känsliga för belastning. Finns på biltema... Sen kan blinkersindikatorn muppa sig med, så byter man relä.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Motstånd som inte är känsliga för belastning. Finns på biltema... Sen kan blinkersindikatorn muppa sig med, så byter man relä.
:va Sakta i backarna här... Vad får blinkersindikatorn att "muppa" sig, relä eller motstånd? Och vilket rekommenderar du?

Ska kanske sägas att jag har glödlampor fram och förhoppningsvis LEDs bak.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
:va Sakta i backarna här... Vad får blinkersindikatorn att "muppa" sig, relä eller motstånd? Och vilket rekommenderar du?

Ska kanske sägas att jag har glödlampor fram och förhoppningsvis LEDs bak.

Byt till ett lastoberoende blinkersrelä så slipper du bry dig om vilka lampor/led du har.
Har för mig att mitt kostade ca 200 på roffesmc för ett par år sen.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
:va Sakta i backarna här... Vad får blinkersindikatorn att "muppa" sig, relä eller motstånd? Och vilket rekommenderar du?

Ska kanske sägas att jag har glödlampor fram och förhoppningsvis LEDs bak.
Ska du ha olika fram och bak är det nog bara motstånd som är lösningen. Motstånden får ju det vanliga reläet att "tro" att det sitter vanliga blinkers där. Så att säga.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Eller lite mer förklarat: En glödlampsblinkers drar mycket mer ström än en LEDblinkers. Glödlampstråden utövar i sig själv en hel del motstånd. LED har mycket litet motstånd. För att kompensera kopplar man in precis rätt mängd motstånd i kretsen. Och håller koll på vad som ska vara seriekopplat och vad som ska vara parallelkopplat. Reläet märker då ingen skillnad och gör sitt på-av jobb som vanligt.

Just därför man sätter dit ett relä som inte bryr sig om lasten (vilken effekt W lamporna har).
https://www.google.se/#hl=sv&newwin...516,d.bGE&fp=33f914f8c0f96397&biw=883&bih=449

Enda som skiljer är ju att relät inte blinkar fortare när en lampa har pajat men lite koll får man ju ha :)

 

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Ort
tanum
Hoj
08 CBR 1000 RR
ja men precis som sägs här, byt relä, aslätt och man slipper försöka räkna ut vad man ska ha för motstånd och man slipper risken för att dom går varma... vill du byta tillbaka blinkers kan du bara byta relä igen.. eller köra med det nya relät för det funkar oavsett belastning..
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Nu funkade det (måste ha brott i någon av mina kopplingssladdar) ...om än väldigt snabbt. Så vad är bästa lösningen reläbyte eller effektmotstånd?

På Honda försökte dom pracka på mig ett effektmotstånd "använd det om de går för snabbt"


glöm ej bort att LED lampor är polaritets beroende för att funka. en vanlig lampa kan du koppla plus och minus till på vilken sida du vill och lapman lyser, det går ej på LED. där är ena sidan plus och andra minus..
 

GurraBurra

Ingen Kommer ihåg en fegis!
Gick med
3 May 2009
Ort
i stan
Hoj
-07 Husaberg 650fs *stulen* Husa 570 -11, Yamaha R6 -10
Bytte båda två... vart inte synkat. man får testa sig fram. Vart ett jävla jobb det där. börja med motstånden... olika resistans mellan vanliga glödlampor och LED-lampor. Har man belastnings-oberoende motsånd så blir "blinkningen" rätt. Tror till och med att det finns relä med inbyggt sådant motstånd...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Motstånd som inte är känsliga för belastning. Finns på biltema... Sen kan blinkersindikatorn muppa sig med, så byter man relä.

Har du snubblat på tangenterna?
Blinkrelä som inte är känsligt för belastning. Finns på biltema Artikelnummer 42140
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Elsystem/Rela/Blinkrela-12-V-42140/
klarar från LED-blinkers (jag har det på Suzukin) upp till 100W blinkerslampor på varje sida.

Men motstånd är lättast. Finns på Biltema.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...ch-Belysning/Motstand-for-diodblinkers-42202/
 

huSSe

husse
Gick med
1 May 2007
Ort
timrå/ljustorp
Hoj
Kå Te eM 690r
höll p åatt bli galen när jag monterade mina leddar.
kom på felet till slut, man måste sätta plus på plus
och minus på minus.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
:hihi Löste sig! Jag trodde i min godan tro att (-) skulle kopplas till minus, (+) till plus och Jord till (L), men jag kunde inte för allt i världen lista ut va "L" stod för, Land kanske :lol Iaf minus skulle kopplas till (L) och jord till (-) men det är inte lätt för den glada amatören att veta!
 

crille29

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6 2006
Tror nog du behöver köpa motstånd. Finns bra trådlindade på ELFA.
Räkna 12 i kvadrat genom wattstyrkan så får du lämpligt ohm tal


Mvh
Christer
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top