Det är farligt!

*Tore*

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2006
Hoj
ER-6n -07 Orange (STENDÖD), GSX400e -83 (halvdöd)
Att vara trafikant överhuvudtaget.
Aftonbladet

Varför tar inte läkarna sitt ansvar?!
Det är ju sinnessjukt att det finns så många som inte bör ha körkortet men får ha det kvar för att läkaren inte vill såra patienten.

Det är läkaren jävla skyldighet att se till att olämplig förare (ur medicinsk synvinkel) förlorar körkortet. Hur många här är det inte som har varit nära eller till och med krockat med någon pensionär som inte verkar ha full koll?

Sulis

Elite som fän..
Gick med
19 Aug 2007
Hoj
KTM 640 Duke II
Åkte med min mormor för ett bra tag sen och när hon körde rakt ut i en korsning med flervägsstopp så bad jag henne att stanna bilen så jag kunde gå av och gå resten av resan.. (Inom stan som tur var =).

Nej, lagstadga en medicinsk undersökning varje år för förare över ~70år!

Öhlin

Solen lyser alltid bakom molnen!
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
GSXR 600
Det är rubbat hur de kan tillåta att en totalt olämplig (medicinskt sett) person får ha kvar sitt körkort pga stolthet och för att inte såra deras självkänsla!:dummer

Det handlar överhuvudtaget inte om deras stolthet eller självkänsla, utan det handlar om andras LIV. Det är kanske något som vägverket borde ha intresse i då de vill uppnå sin fina nollvision.

Min kompis mamma blev påkörd bakifrån på trottoaren av en gammal gubbe:mad: Hon har fortfarande ont!!!!

Nej bort med iallafall alla medicinskt olämpliga förare för de andra kan man väl inte göra något åt!!!?

ocke

jefe mecánico
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
retta(Pitch Black) kx250 (vego)
Om jag blir stoppad av farbror blå ska jag säga att dom inte ska ta mitt kort,
det kan skada min stolthet och självkänsla! :)

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Nej, lagstadga en medicinsk undersökning varje år för förare över ~70år!

Det vore bättre om de tog reda på olycksorsakerna först.
Tills dess tror jag generellt att vi på hoj själva utgör den största risken.

Bryne

Den med mest prylar då han dör vinner
Gick med
15 Aug 2007
Hoj
Kawasaki Z1000 -08 & Yamaha YZF750R -93 FIGHTER
Sambon blev omkullknuffad av hojen av en gammal gubbjävel med Opel i somras. Han erkände på platsen men har nu ändrat sin story några gånger. Har inte fått några pengar får skadorna på Suzikin än. :rolleyes:

Bort med gamlingarna! Jag ska skjuta mig själv då jag fyller 60.

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Sambon blev omkullknuffad av hojen av en gammal gubbjävel med Opel i somras. Han erkände på platsen men har nu ändrat sin story några gånger. Har inte fått några pengar får skadorna på Suzikin än. :rolleyes:

Bort med gamlingarna! Jag ska skjuta mig själv då jag fyller 60.

Äckliga, oärliga människor som håller på på det viset. Det borde helt klart finnas högre krav på kontroll av de äldre förarna.

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Hoj
Honda FT 500
När började SH-folket tro på VV och AB?

När började ni tro på vad Vägverket och Aftonbladet framför :confused:

medic

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
CBR600F4
Jag tycker det är upp till vägverket och regeringen att fixa en lag som kanske tvingar en person över 70 år till läkarkontroller vartannat år kanske.

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
När började ni tro på vad Vägverket och Aftonbladet framför :confused:
:)
Det beror ju på vad som skrivs om man ska tro på det eller inte jö.:tummenupp

Förresten så har de väl obligatoriska läkarundersökningar för äldre förare i Finland. Ellerhur Bryne? Visst är det väl så?
Kanske vore något för sverige att införa också.

-WANTED-

Gick med
10 Apr 2007
Hoj
R1, crf 450
När man är pilot gör man en hälsokontroll varrannat år tills man är typ 50 sen gör man det varje år (är inte helt säker på siffrorna) dock rör ju sig det yrket om fler liv och mer pengar och det kräver ju naturligtvis högre säkerhet. Men hälsan försämras ju inte mer bara för att man är pilot och det kan gå åt många liv tack vare att man inte gör dessa hälsokontroller för vanliga körkort. Vilket liv som helst bör ju prioriteras högt vare sig om man är trafikant, pilot eller flygpassagerare.

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Hoj
Honda FT 500
:)
Det beror ju på vad som skrivs om man ska tro på det eller inte jö.:tummenupp

Förresten så har de väl obligatoriska läkarundersökningar för äldre förare i Finland. Ellerhur Bryne? Visst är det väl så?
Kanske vore något för sverige att införa också.

Det är väl redan hälsokontroller för yrkesförare när körkorten ska förnyas:yoparty
Men om nu läkarna "inte fullgör sin plikt" enligt VV så har väl inte en extra hälsokontroll någon betydelse :tungan

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Det är rubbat hur de kan tillåta att en totalt olämplig (medicinskt sett) person får ha kvar sitt körkort pga stolthet och för att inte såra deras självkänsla!:dummer

Det handlar överhuvudtaget inte om deras stolthet eller självkänsla, utan det handlar om andras LIV. Det är kanske något som vägverket borde ha intresse i då de vill uppnå sin fina nollvision.

Samhället behöver ändra inställning till det här med Körkortet.
I dag ses det som var mans/kvinnas rättighet att ha ett körkort och om man inte har ett är man inte en "hel människa".
Att ha körkort innebär bara en massa skyldigheter och i trafiken har man inga rättigheter gentemot sina med-(fast vissa kallar dem "mot)-trafikanter.

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Finland har provat ett system med obligatorisk hälsoundersökning för äldre förare. Utvärderingar visar att det inte haft några positiva trafiksäkerhetseffekter.

Hälsoundersökningar kanske inte är rätt väg ändå?
Kostar mer än det smakar och de som ändå vill köra kan komma runt systemet genom att få intyg av ”rätt” läkare.

I det stora hela visar det sig ju att äldre är underrepresenterade i olycksstatistiken.
De flesta inser sina begränsningar och anpassar sig därefter.
Tänk om jag också kunde göra det.

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Hoj
Honda FT 500
I det stora hela visar det sig ju att äldre är underrepresenterade i olycksstatistiken.
De flesta inser sina begränsningar och anpassar sig därefter.
Tänk om jag också kunde göra det.

Det kommer du att göra...när du blir äldre :pannkyss

Naken

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
NC700X
Göra om.

Hälsoundersökningar å annat är väl inget mått på hur bra man kör bil?

Det finns så många andra certifikat inom olika yrken som måste förnyas för att man ska få fortsätta sitt arbete och annat. Men i trafiken får man köra bil tills man stupar.

Nä låt folk som uppnått en viss ålder få göra om sitt körkort helt enkelt.
Speciellt då det är så många oskyldiga som drabbas av farliga trafikanter.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vill man få ned antalet dödade och skadade i trafikolyckor är det nog inte de medicinska förutsättningarna för äldre förare som ska stå i ljuset. Det är nog snarare mentalitet och psykisk mognad hos yngre och medelålders män som borde prövas innan de får ta körkort. Det finns ju ingen grupp i trafiken som orsakar så mycket lidande som denna grupp.

*Tore*

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2006
Hoj
ER-6n -07 Orange (STENDÖD), GSX400e -83 (halvdöd)
Vill man få ned antalet dödade och skadade i trafikolyckor är det nog inte de medicinska förutsättningarna för äldre förare som ska stå i ljuset. Det är nog snarare mentalitet och psykisk mognad hos yngre och medelålders män som borde prövas innan de får ta körkort. Det finns ju ingen grupp i trafiken som orsakar så mycket lidande som denna grupp.

För att nå den så kallade 0 visionen så gäller det väl att ALLA på vägen är säkra förare... Debatten idag är inriktad på motorcyklister och unga medans vissa grupper glöms bort i debatten!

Anledningen till att jag postade tråden är personlig erfarenhet av äldre i trafiken.

Min Farfar var med i en trafikolycka för ca: 2 månader sen. Han var vållande. Kom över på mötande trafiks körbana och kolliderade med en mötande bil.
Detta berodde på yrsel attacker som han får titt som tätt men läkaren har inte dragit in körkortet utan farfar har skaffat en ny bil nu...

Det känns inte tryggt då det är många äldre som inte inser när de bör lägga nycklarna på hyllan.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)

Värför det när dom kan skylla på motorcycklister?

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC