Det är farligt!

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
För att nå den så kallade 0 visionen så gäller det väl att ALLA på vägen är säkra förare... Debatten idag är inriktad på motorcyklister och unga medans vissa grupper glöms bort i debatten!

Anledningen till att jag postade tråden är personlig erfarenhet av äldre i trafiken.

Min Farfar var med i en trafikolycka för ca: 2 månader sen. Han var vållande. Kom över på mötande trafiks körbana och kolliderade med en mötande bil.
Detta berodde på yrsel attacker som han får titt som tätt men läkaren har inte dragit in körkortet utan farfar har skaffat en ny bil nu...

Det känns inte tryggt då det är många äldre som inte inser när de bör lägga nycklarna på hyllan.

Vet läkaren om hans yrselattacker då? Ni anhöriga verkar veta om dem iaf och kanske borde pratat med farfar innan han köpte ny bil. Det är inte bara läkarna som har ett ansvar!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
För att nå den så kallade 0 visionen så gäller det väl att ALLA på vägen är säkra förare... Debatten idag är inriktad på motorcyklister och unga medans vissa grupper glöms bort i debatten!

Anledningen till att jag postade tråden är personlig erfarenhet av äldre i trafiken.

Min Farfar var med i en trafikolycka för ca: 2 månader sen. Han var vållande. Kom över på mötande trafiks körbana och kolliderade med en mötande bil.
Detta berodde på yrsel attacker som han får titt som tätt men läkaren har inte dragit in körkortet utan farfar har skaffat en ny bil nu...

Det känns inte tryggt då det är många äldre som inte inser när de bör lägga nycklarna på hyllan.

Det är klart att det inte är sunt med förare där hälsa och medvetandenivå saknar skärpa. Jag menar bara att man ska vara klar över att om denna i olyckstatistiken ringa förekommande grupp ska ha återkommande prov för lämplighet så måste man vara beredd på att det innan dess måste vara regel även för oss yngre och medelålders män som far runt på vägarna och tror att vi är världmästare. Det är ju vi som dör och har ihjäl mest av alla i trafiken.
/J
 

Milleducce

Medlem
Gick med
17 Apr 2005
Ort
Skanör
Hoj
Ducati SS1000 DS
Min gamle far brukade klaga på att "alla tutade så förskräckligt" .
Ja , man kan ju undra varför ??
Tycker absolut att man skulle få göra regelbundna körprov.
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
När man är pilot gör man en hälsokontroll varrannat år tills man är typ 50 sen gör man det varje år (är inte helt säker på siffrorna) dock rör ju sig det yrket om fler liv och mer pengar och det kräver ju naturligtvis högre säkerhet. Men hälsan försämras ju inte mer bara för att man är pilot och det kan gå åt många liv tack vare att man inte gör dessa hälsokontroller för vanliga körkort. Vilket liv som helst bör ju prioriteras högt vare sig om man är trafikant, pilot eller flygpassagerare.

Som innehavare av både körkort för bil/MC och flygcert så är då min bestämda uppfattning att skillnaderna mellan de krav som ställs för flygcertet är löjligt höga i jämförelse mot KK-kraven. Med tanke på att man under flygning egentligen sällan löper risk att krocka med något annat plan och att det är mest vid landning man kan göra fel och därför krascha så har man som pilot gott om tid all slappna av för att skärpa till sig till 100% när det verkligen behövs. Som bilist så möter man ju hela tiden andra fordon, passerar korsningar, trafikljus osv för att inte tala om att hålla sig mellan vajerräcken, detta belastar då hjärnan hela tiden samt motoriken och därför anser jag att det borde finnas så många fler skäl att säkerställa att bilister klarar av att hantera allt detta än de krav man ställer på piloter. Flygtrafiken är ändå det säkraste transportsättet men där har man möjligheten att sålla ut de personer som har rätt förutsättningar för att spaka ett plan. KK kan nästan vem som hellst få och ofta syns det också i trafiken då VV tycks tro att det är en mänsklig rättighet. Det jag efterlyser är ett återkommande manöverprov, gärna innehållande hävande av sladd, broms och väjning samt kunskapskontroll beträffande trafikregler, detta skulle nog vara den åtgärd som skulle rädda flest liv. Man behöver lära sig var gränserna ligger och då även veta vad man gör om man överskrider dem och då får ex vis sladd på ishalka. Vill påstå att nära 50% av bilisterna ute på våra vägar inte klarar av detta på ett bra sätt och därför dör det folk när dessa personer hamnar utanför sin förmåga.
 

Bryne

Den med mest prylar då han dör vinner
Gick med
15 Aug 2007
Ort
Vasa, Finland
Hoj
Kawasaki Z1000 -08 & Yamaha YZF750R -93 FIGHTER
:)
Det beror ju på vad som skrivs om man ska tro på det eller inte jö.:tummenupp

Förresten så har de väl obligatoriska läkarundersökningar för äldre förare i Finland. Ellerhur Bryne? Visst är det väl så?
Kanske vore något för sverige att införa också.

Tja, alla äldre går ju rätt ofta till läkaren. Om det är obligatoriskt vet jag inte. Min farfar blev exempelvis av med kortet efter ett besök hos doktorn då det begav sig.
 

*Tore*

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Östersund
Hoj
ER-6n -07 Orange (STENDÖD), GSX400e -83 (halvdöd)
Vet läkaren om hans yrselattacker då? Ni anhöriga verkar veta om dem iaf och kanske borde pratat med farfar innan han köpte ny bil. Det är inte bara läkarna som har ett ansvar!

Så vitt jag vet så ja....

Men sen är det så att min Farfar kan prata. och är envis.

Vi anhöriga har ansvar men inget verktyg för att berätta det...
Att göra sig ovän med farfar genom att typ ta bilnycklarna är ingen bra ideé. Däremot så har en läkare laglig rätt och skyldighet att anmäla till länsstyrelsen. Om jag skulle gå dit så har jag ingen medicinsk bevisning mot att han är olämplig. Om jag som privat person kunde anmäla förare som jag anser vara olämpliga skulle det bli en jävla labyrint och inget skulle funka.

Därför skall läkaren göra den bedömmningen och inte jag. Sen att det finns läkare som inte vill ta tag i problemet.
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Så vitt jag vet så ja....

Men sen är det så att min Farfar kan prata. och är envis.

Vi anhöriga har ansvar men inget verktyg för att berätta det...
Att göra sig ovän med farfar genom att typ ta bilnycklarna är ingen bra ideé. Däremot så har en läkare laglig rätt och skyldighet att anmäla till länsstyrelsen. Om jag skulle gå dit så har jag ingen medicinsk bevisning mot att han är olämplig. Om jag som privat person kunde anmäla förare som jag anser vara olämpliga skulle det bli en jävla labyrint och inget skulle funka.

Därför skall läkaren göra den bedömmningen och inte jag. Sen att det finns läkare som inte vill ta tag i problemet.
Ännu ett exempel på att läkarkontroller inte hjälper. Med "rätt" läkare så kan man skaffa tillstånd att köra.
Vi måste börja med att bygga ett kontrollsystem som kontrollerar läkarna.
 
Last edited:

Nicotin

Guest
har hänt alltför ofta att man läser ( 80 årig förare körde mot trafiken på motorvägen osv.)..

Börjar vara dags att i alla fall kontrollera förare över en viss ålder ungefär som yrkestrafikchaffisarna..
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Tyresö
Hoj
Troll
Jag tycker att det skall vara läkarkontroll då man fyller 50, 55, 60 sedan vartannat år, 62, 64 osv. Vi skulle spara många liv och komma närmare 0 visionen som de snackar om...
 

SemesterPojken

Körkortslös
Gick med
27 Aug 2007
Ort
Borås/Halmstad
Hoj
Yamaha R6 -06
Jag tycker att det skall vara läkarkontroll då man fyller 50, 55, 60 sedan vartannat år, 62, 64 osv. Vi skulle spara många liv och komma närmare 0 visionen som de snackar om...

Problemet är tid/pengar osv....
50 är dock lite tidigt enligt mig kanske 60-65, men jag håller helt med dig! :tummenupp
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Det är klart att det inte är sunt med förare där hälsa och medvetandenivå saknar skärpa. Jag menar bara att man ska vara klar över att om denna i olyckstatistiken ringa förekommande grupp ska ha återkommande prov för lämplighet så måste man vara beredd på att det innan dess måste vara regel även för oss yngre och medelålders män som far runt på vägarna och tror att vi är världmästare. Det är ju vi som dör och har ihjäl mest av alla i trafiken.
/J

:fakta Så sant! Sådana här trådar är sååååå roliga! Motorcyklister, som ställer till ett himla liv och skriver på listor och engagerar sig som om det gällde VÄRLDSFRED när det i själva verket gäller något trivialt som ev. nummerplåt fram, står GÄRNA och skriker högt och kräver LAGAR och REGLER när det gäller andra! Men lagar och regler när det gäller OSS, hojåkare, det är fult och dåligt. VI har rätt att köra fort!! För vi kör bra och omdömesgillt när vi kör 160/260/300 i vanlig trafik!!!:rolleyes:
 
Last edited:

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Äldre är inte underrepresenterade så här ser statistiken av döda ut
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2986137&postcount=5

Jämför det med befolkningskurvan
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=196565&d=1181139166
Jaha, men då är det väl så att det är utökade läkarundersökningar och kontrollsystem till detta som ska till. Även om det med facit visar sig att det inte fungerar så bra som det var tänkt. http://www.vv.se/filer/3352/Remiss_kk-dir_bilaga2.pdf

Vi får inte glömma bort att de flesta av oss här förmodligen sitter och jiddrar på detvarbattrepamintidhoj.com om ca 50 år.
Då kommer i alla fall jag att, som jag alltid har gjort, vilja göra som jag vill, oavsett vad någon annan ungtupp säger. Jag har ju levt lite halvt outlaw i hela mitt liv och även om jag då är gammal så har jag iallafall kanske min stolthet kvar.
Nog fan ska jag väl få kunna linka ut till volvon och smita ner på samhället för att rita ett par svarta sträck utanför mojjen? Om jag nu skulle känna för det.
Hur tror du att du ser på saken när du blir lite äldre?
 
Last edited:

Mecklarn

Skit bakom styret...
Gick med
12 Sep 2007
Ort
Gbg
Hoj
zx7r -97
Jag har inget belägg för följande mer än egna iaktagelser och slutsatser

Tror inte att så många liv skulle sparas genom läkarundersökningar... Gubben med hatten skulle nog med all säkerhet anses vara tillräckligt frisk för att få behålla lappen iaf... Dåliga bilförare finns i alla åldersgrupper och kön... Kännetecknande för många av dem är att de gärna skyller på och ifrågasätter andra trafikanter om det uppstår jobbiga situationer. Tex "varför tutar de på mig", "varför kommer den stora lastbilen så nära", "varför ska alla ha så bråttom" osv... Detta är ofta ett beteende som suttit i ända sen de tog sitt körkort och retar gallfeber på omgivande trafik. Bristen på förståelse för andra i trafiken är en inte oväsentlig faktor som säkerligen gäller många hojåkare också.

Vad gäller olyckor så är det ju sällan tex det omkörda fordonet som anses vållande till, eller ens blir inblandat i olyckor. Men den som inte håller trafiktempot blir ju indirekt en trafikfara för övriga. Sen att bilar kan köra ut framför en och liknande är sånt som händer då och då. Väldigt lätt att A-stolpen/innerbackspegeln på en bil skymmer en motorcykel... Gasar man på lite med hojen säger det sig själv att riskerna ökar dramatiskt... Man kan inte kräva att alla ska förstå att man far fram i 2-3-4 X gällande hastighetsbegränsning.

Personligen tycker jag att folk får köra hur fort de vill, bara de gör det med insidan och inte gnäller på bilföraren som körde ut och kanske missade att farten var 200+ km/h...

:öl + :Rockbanan + :tuttar = :tummenupp
 

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
Så vitt jag vet så ja....

Men sen är det så att min Farfar kan prata. och är envis.

Vi anhöriga har ansvar men inget verktyg för att berätta det...
Att göra sig ovän med farfar genom att typ ta bilnycklarna är ingen bra ideé. Däremot så har en läkare laglig rätt och skyldighet att anmäla till länsstyrelsen. Om jag skulle gå dit så har jag ingen medicinsk bevisning mot att han är olämplig. Om jag som privat person kunde anmäla förare som jag anser vara olämpliga skulle det bli en jävla labyrint och inget skulle funka.

Därför skall läkaren göra den bedömmningen och inte jag. Sen att det finns läkare som inte vill ta tag i problemet.

Men vad sa Farfar själv om olyckan då? Vad den berodde på alltså? Visst är det ett svårt läge, men en såpass olycka att han måste köpa en ny bil borde väl varit en tankeställare.

Själv vet jag inte hur jag kommer att reagera om någon måste säga till mig att jag inte får köra mer, jag hoppas jag har vett nog att låta bli när det är läge för det:gnissla
 

*Tore*

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Östersund
Hoj
ER-6n -07 Orange (STENDÖD), GSX400e -83 (halvdöd)
Men vad sa Farfar själv om olyckan då? Vad den berodde på alltså? Visst är det ett svårt läge, men en såpass olycka att han måste köpa en ny bil borde väl varit en tankeställare.

Själv vet jag inte hur jag kommer att reagera om någon måste säga till mig att jag inte får köra mer, jag hoppas jag har vett nog att låta bli när det är läge för det:gnissla

Ja vad sa Farfar.... Att han helt plötsligt körde in i den mötande bilen och sedan svängde ner i diket... Man kan ju tycka att det borde vara en tankeställare, men han anser själv att han kan köra bil.

Farmor däremot kvaddade deras bil för ca: 10 år sedan och har sen den dagen inte kört en meter. Hon kännde att hon inte var säker i trafiken.

Det är ju sant att man inte vet hur man reagerar den dagen någon säger att man inte ska köra bil. Men om min läkare säger det tror jag att jag har lättare att acceptera det än att mitt barn eller barnbarn säger det.
 

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Jag tycker att det skall vara läkarkontroll då man fyller 50, 55, 60 sedan vartannat år, 62, 64 osv. Vi skulle spara många liv och komma närmare 0 visionen som de snackar om...

Pippi så sakta som du kör så är det bäst du startar nu om du ska hinna till din första koll när du fyller 50:arsele :D :D Kram
 

-WANTED-

#62
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Halmstad
Hoj
R1, crf 450
Som innehavare av både körkort för bil/MC och flygcert så är då min bestämda uppfattning att skillnaderna mellan de krav som ställs för flygcertet är löjligt höga i jämförelse mot KK-kraven. Med tanke på att man under flygning egentligen sällan löper risk att krocka med något annat plan och att det är mest vid landning man kan göra fel och därför krascha så har man som pilot gott om tid all slappna av för att skärpa till sig till 100% när det verkligen behövs. Som bilist så möter man ju hela tiden andra fordon, passerar korsningar, trafikljus osv för att inte tala om att hålla sig mellan vajerräcken, detta belastar då hjärnan hela tiden samt motoriken och därför anser jag att det borde finnas så många fler skäl att säkerställa att bilister klarar av att hantera allt detta än de krav man ställer på piloter. Flygtrafiken är ändå det säkraste transportsättet men där har man möjligheten att sålla ut de personer som har rätt förutsättningar för att spaka ett plan. KK kan nästan vem som hellst få och ofta syns det också i trafiken då VV tycks tro att det är en mänsklig rättighet. Det jag efterlyser är ett återkommande manöverprov, gärna innehållande hävande av sladd, broms och väjning samt kunskapskontroll beträffande trafikregler, detta skulle nog vara den åtgärd som skulle rädda flest liv. Man behöver lära sig var gränserna ligger och då även veta vad man gör om man överskrider dem och då får ex vis sladd på ishalka. Vill påstå att nära 50% av bilisterna ute på våra vägar inte klarar av detta på ett bra sätt och därför dör det folk när dessa personer hamnar utanför sin förmåga.

Håller med dig, tycker dock inte att flygsäkerheten är för hög någonstans. Man hade kunnat ha åtskilliga trafikförarprov i regn, rusningtrafik, iskörning, mörker m.m. Halkkörning finns redan idag men det är bara krav på att man ska ha gjort det inte något som man ska klara av. Man hade kunnat göra så att man gav ett körkort för vanlig dagskörning sedan för att köra i mörker m.m. hade man fått kompletera med en uppkörning för det. Dock är ju säkert detta svårt att framställa och hade tagit många, många år. Min syster tog körkort för fem år sen hade inte åkt med henne sen dess förrän i somras, jag kan säga att hon hade absolut inte klarat ett vanligt trafikförarprov (eller manöverprov) och så ska det inte behöva vara. Det finns på tok för många trafikanter som inte klarar av att hålla sig i trafiken med den säkerhet som verkligen behövs.
 
Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top