Det är helt OK att blåsa folk!

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Japp. Så är det. Iallafall om det är ett värde på upp till ungefär 20-25 tusen kronor.

I början på juni köpte jag en Moto-Martin (annan ram bla) CB900 för 21000.- av en kille vid namn Janne utanför Örebro, Lindesberg närmare bestämt.
När man ringer och pratar med killen verkar allt ok, bortsätt från att han inte riktigt verkar veta vad det var för något som stod i hans garage. Fine tänker jag och sätter mig i bilen med cash på fickan (20 mil enkel är för mycket för att "bara åka o kolla o komma tillbaka om man vill ha den").
Körde hojen en liten sväng, kollade igenom den och det vart köp. Toknöjd över att ha min drömhoj åkte jag hem. Drygt två veckor senare var det dax för bes o regbes (hade strypt hojen). Nu kommer smällen, den är inte reggad i detta utförande. Absolut inte något Janne hade sagt något om.
Efter några turer med Janne i telefon och via email så bestämmer han sig för att han har rätt.
Resumé efter kontakt med jurist: Det lönar sig knappt att dra det inför domstol iom att kostnaderna för detta blir väldigt höga.

Alltså; lura på så länge det är runt 20 papp.

Pengarna kan jag antagligen få igen på ett eller annat sätt, men jag vill att det ska svida lite för säljaren ändå så nån som har någon idé på vad man ska göra?

gammal tråd om det: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=125587&highlight=moto+martin

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Frågade du om den var reggad så eller köpte du den ändå?

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Teo skrev:
2534261 Frågade du om den var reggad så eller köpte du den ändå?

När man kollar regbevis och jämför med ramnummret på ramen så utgår man från att den är reggad i det skicket.

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
Vet inte riktigt om det är så väldigt viktigt vad den är reggad som,
men om han är en väldigt dålig människa så tycker jag du gott kan dra historian vidare, för sakens skull.

Om du pluggar i lund så finns det säkert folk på juridiklinjen som kan tänka sig göra det mkt billigare än en färdigbakad.
På en del ställen finns det också en grupp med juridikstud som hjälper andra studenter grattis på fritiden, hör med kåren.

Freedom

Guest
20Papp är tillräckligt hög förlust för att skicka knäskålskrossargänget på säljaren.:hojharley

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
General E skrev:
2534491 Vet inte riktigt om det är så väldigt viktigt vad den är reggad som,
men om han är en väldigt dålig människa så tycker jag du gott kan dra historian vidare, för sakens skull.

Om du pluggar i lund så finns det säkert folk på juridiklinjen som kan tänka sig göra det mkt billigare än en färdigbakad.
På en del ställen finns det också en grupp med juridikstud som hjälper andra studenter grattis på fritiden, hör med kåren.

Bra idé!

Den tackar vi för!

Blir till att klistra upp lite lappar på juridikum då!

Var väl inte helt oväntat att man skulle få förslag på att åka o knäcka knäskålarna, slå in pannbenet och liknande på han, men då sänker man sig under hans nivå. Så ett civiliserat sätt på att göra det lite extra jävligt sökes!

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
FreddaAbborre skrev:
2534520 Bra idé!

Den tackar vi för!

Blir till att klistra upp lite lappar på juridikum då!

Var väl inte helt oväntat att man skulle få förslag på att åka o knäcka knäskålarna, slå in pannbenet och liknande på han, men då sänker man sig under hans nivå. Så ett civiliserat sätt på att göra det lite extra jävligt sökes!
Men är det stora problem att regbesiktiga den med den ramen? Det är ju en kulthoj!

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Jörgen Karlsson skrev:
2534546 Men är det stora problem att regbesiktiga den med den ramen? Det är ju en kulthoj!

Det som skulle gå är att säga att man byggt/byggt om ramen själv och regga den som amatörbyggt fordon.
kostar ca 6k. Minst.

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
FreddaAbborre skrev:
2534520Så ett civiliserat sätt på att göra det lite extra jävligt sökes!
Förstår inte det här med att göra det "jävligt" för personen. Hur kan det hjälpa dig?
Är det inte bättre att använda ev. gratis juristhjälp till att få personen att ersätta dig för besiktningskostnaderna?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
FreddaAbborre skrev:
2534560 Det som skulle gå är att säga att man byggt/byggt om ramen själv och regga den som amatörbyggt fordon.
kostar ca 6k. Minst.
Doit! Den ökar nog i värde med mer än 6000:- när det är gjort. Motomartin finns det ju inte många.

Tycker jag...

/J

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Bearing skrev:
2534561 Förstår inte det här med att göra det "jävligt" för personen. Hur kan det hjälpa dig?
Är det inte bättre att använda ev. gratis juristhjälp till att få personen att ersätta dig för besiktningskostnaderna?

Det hjälper inte mig ett dugg, men vill inte att killen ska komma undan utan att det känns.
Det är just den hjälp jag har fått...

Jörgen Karlsson skrev:
2534570 Doit! Den ökar nog i värde med mer än 6000:- när det är gjort. Motomartin finns det ju inte många.

Tycker jag...

/J

Saken är den att jag inte har tid att göra det. Har börjat plugga och har inget ställe att bygga om den på.
Samt att om de genomskådar det, att de förstår att det inte är jag som snickrat ihop den själv, vad händer då?

Något orginalramnummer finns inte. Bortslipat eller så. Gör inte saken bättre.

Last edited:

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
FreddaAbborre skrev:
2534659 Det hjälper inte mig ett dugg, men vill inte att killen ska komma undan utan att det känns.
Det är just den hjälp jag har fått...

Saken är den att jag inte har tid att göra det. Har börjat plugga och har inget ställe att bygga om den på.
Samt att om de genomskådar det, att de förstår att det inte är jag som snickrat ihop den själv, vad händer då?

Något orginalramnummer finns inte. Bortslipat eller så. Gör inte saken bättre.

Du behöver inte ha byggt den, du kan köpa ett färdigt bygge, ingen som kan säga nått!!! Eftersom det är MM ram så räknas det som ombygt fordon utan tvekan. Ursprungsintyg skriver man själv har jag för mig, typ var man har fått tag på ramen , motorn m.m.

Kostnaden för detta är SFRO besiktning som går på 2500 kr, vägning 250 kr, dynojetkörning 500 kr, regbesiktning 1500 kr och vanlig besiktning 300 kr. Summa är 5000 kr ca...

Du fick hojen billigt. Om den är i fint skick fick du den jävligt billigt. Jag gav mer än dubbelt för enbart ramen....

Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
FreddaAbborre skrev:
2534659 Det hjälper inte mig ett dugg, men vill inte att killen ska komma undan utan att det känns.

Det var då ett HIMLA gnällandes härna - köpa en Moto-Martin och inte veta vad det är för något! Det är ju som att köpa Rossis GP-hoj och sen gnälla över att det inte går att typa in den utan att först ha varit i kontakt med SFRO.

Bah! :näsblod

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
andersbrink skrev:
2535675 Det var då ett HIMLA gnällandes härna - köpa en Moto-Martin och inte veta vad det är för något! Det är ju som att köpa Rossis GP-hoj och sen gnälla över att det inte går att typa in den utan att först ha varit i kontakt med SFRO.

Killen är född -86 hav förtröstan. Livserfarenhet kommer med tiden.

1986 tja... då körde jag Zündapp KS125!:D

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
T509 skrev:
2535598 Du behöver inte ha byggt den, du kan köpa ett färdigt bygge, ingen som kan säga nått!!! Eftersom det är MM ram så räknas det som ombygt fordon utan tvekan. Ursprungsintyg skriver man själv har jag för mig, typ var man har fått tag på ramen , motorn m.m.

Kostnaden för detta är SFRO besiktning som går på 2500 kr, vägning 250 kr, dynojetkörning 500 kr, regbesiktning 1500 kr och vanlig besiktning 300 kr. Summa är 5000 kr ca...

Du fick hojen billigt. Om den är i fint skick fick du den jävligt billigt. Jag gav mer än dubbelt för enbart ramen....

Jag var dessutom tvungen att låta göra broms & bullerprov i Lin (lid?)köping, samt fixa intyg på avsaknad av asbest i koppling & bromsar.

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Chronic skrev:
2536251 Jag var dessutom tvungen att låta göra broms & bullerprov i Lin (lid?)köping, samt fixa intyg på avsaknad av asbest i koppling & bromsar.

Bullerprov ok men fan asbest, när var det senast någon hade det i bromsar eller koppling 1984 eller...

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
andersbrink skrev:
2535675 Det var då ett HIMLA gnällandes härna - köpa en Moto-Martin och inte veta vad det är för något! Det är ju som att köpa Rossis GP-hoj och sen gnälla över att det inte går att typa in den utan att först ha varit i kontakt med SFRO.

Jodå. Visste fullt vad en Moto-Martin var för något. Därför jag köpte den. Var till och med över och kikade på Biker66s überfina MotoMartin.

Mer jämförbart är det som att det finns ett antal av Rossis MotoGP hojar, reggade och klara, i trafik och allt, men att den du köpte, som hade regpapper och allt, inte var reggad trots allt. Typ.

T509 skrev:
2535598 Du behöver inte ha byggt den, du kan köpa ett färdigt bygge, ingen som kan säga nått!!! Eftersom det är MM ram så räknas det som ombygt fordon utan tvekan. Ursprungsintyg skriver man själv har jag för mig, typ var man har fått tag på ramen , motorn m.m.

Köper du en "kitt-hoj", som moto martin var från början måste den reggas som amatörbyggt fordon.

Ramen (och sving har jag för mig) måste ha av ursprungsintyg utfärdat av tillverkaren (moto martin).
Var du fått tag på resterande delar räcker med ett kvitto.
Ringde och kollade med SFRO om det. Bes-killen trodde som du också.
Tyvärr saknar jag ursprungsintyget.

Vad som även är olyckligt är att ramen saknar riktigt ramnummer. Det instansade ramnummret sitter på fel sida om man jämför med "äkta" mm. Där det äkta ramnumret ska sitta sitter ingenting.

Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...