Det är helt OK att blåsa folk!

Gabor

Guest
FreddaAbborre skrev:
2536523 Jodå. Visste fullt vad en Moto-Martin var för något. Därför jag köpte den. Var till och med över och kikade på Biker66s überfina MotoMartin.

Mer jämförbart är det som att det finns ett antal av Rossis MotoGP hojar, reggade och klara, i trafik och allt, men att den du köpte, som hade regpapper och allt, inte var reggad trots allt. Typ.

Köper du en "kitt-hoj", som moto martin var från början måste den reggas som amatörbyggt fordon.

Ramen (och sving har jag för mig) måste ha av ursprungsintyg utfärdat av tillverkaren (moto martin).
Var du fått tag på resterande delar räcker med ett kvitto.
Ringde och kollade med SFRO om det. Bes-killen trodde som du också.
Tyvärr saknar jag ursprungsintyget.

Vad som även är olyckligt är att ramen saknar riktigt ramnummer. Det instansade ramnummret sitter på fel sida om man jämför med "äkta" mm. Där det äkta ramnumret ska sitta sitter ingenting.

Vänta nu, klarlägg lite...innan du spyr galla över han som sålde den.
Jag har själv haft 2 st Moto Martins, hur ombyggda som helst och inga problem med besiktningar...
Stämmer ramnr med regpapper ??
Vilken är rätt sida för ramnr på en MM :va
Är det slipat på andra sidan ??
Har för mig att jag haft ramnr på olika sidor , beroende på årsmodell.
Stansningarna är inte perfekt från början.

Vilken motor är den reggad med från börjanb, det är kanske där problemet sitter.
Annars normalt så kan du ha din hoj se ut hur som helst , med vilken utrustning som helst, Besiktningen har ingen aning om vad en MM är fär något , för det finns inget iriginal, alla är specialbyggda med olika motorer osv...

Unidoc

президе&
Gick med
18 Mar 2005
Hoj
Nope
FreddaAbborre skrev:
2534520 Bra idé!

Den tackar vi för!

Blir till att klistra upp lite lappar på juridikum då!

Var väl inte helt oväntat att man skulle få förslag på att åka o knäcka knäskålarna, slå in pannbenet och liknande på han, men då sänker man sig under hans nivå. Så ett civiliserat sätt på att göra det lite extra jävligt sökes!

synd,annars hade du kunnat kolla med baltic inkasso om dom ens tar på sig dessa jobb med mindre summor,tror nog att det skulle lösa sig ganska fort då för dig. Svin som han ska ha skit :mad:

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Gabor skrev:
2536560 Vänta nu, klarlägg lite...innan du spyr galla över han som sålde den.
Jag har själv haft 2 st Moto Martins, hur ombyggda som helst och inga problem med besiktningar...
Stämmer ramnr med regpapper ??
Vilken är rätt sida för ramnr på en MM :va
Är det slipat på andra sidan ??
Har för mig att jag haft ramnr på olika sidor , beroende på årsmodell.
Stansningarna är inte perfekt från början.

Vilken motor är den reggad med från börjanb, det är kanske där problemet sitter.
Annars normalt så kan du ha din hoj se ut hur som helst , med vilken utrustning som helst, Besiktningen har ingen aning om vad en MM är fär något , för det finns inget iriginal, alla är specialbyggda med olika motorer osv...

Ok. Kan ha fel om vilken sida ramnummer sitter på men det spelar ingen roll. Hojen är inte reggad som en Moto Martin utan papprena tillhör en Honda CB900f (men iom att den är en Honda CB900f fast med martin prylar så trodde jag allt va grönt.)

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
FreddaAbborre skrev:
2536523
Köper du en "kitt-hoj", som moto martin var från början måste den reggas som amatörbyggt fordon.

Ramen (och sving har jag för mig) måste ha av ursprungsintyg utfärdat av tillverkaren (moto martin).
Var du fått tag på resterande delar räcker med ett kvitto.
Ringde och kollade med SFRO om det. Bes-killen trodde som du också.
Tyvärr saknar jag ursprungsintyget.

Vad som även är olyckligt är att ramen saknar riktigt ramnummer. Det instansade ramnummret sitter på fel sida om man jämför med "äkta" mm. Där det äkta ramnumret ska sitta sitter ingenting.

Ramnummret är inte viktigt, det är en eftermarknadsram där du kan stansa in nummret själv, de nummret som sitter där är CB900 nummret pga att killen trodde man kunde lura besiktningen och slippa regbesiktiga.

Slipa ner nummret, gör i ordning hojen, skriv var du har fått prylarna ifrån mao killens namn telenr o adress, skriv vilka delar hojen är bygd ifrån typ vilken hoj kommer motorn ifrån, var kommer ramen ifrån fälgarna m.m. Från MM ska du kunna få intyg på modell och hålfasighet på ramen och hur den är bygd och mer ska du inte behöva, om du kollar på bilden är det det enda jag har i ursprungsintyg till mitt bygge.

Bifogat

• spondon1.JPG
    spondon1.JPG
    109.5 KB · Visningar: 166

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Simp skrev:
2536810 Jag skulle vilja se en bild på skrotet....:) :)

Finns bild på den i min profil/garage och även att par i kass kvalitet på http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=123625&highlight=bl%E5tt+r%F6tt

T509 skrev:
2536781 Ramnummret är inte viktigt, det är en eftermarknadsram där du kan stansa in nummret själv, de nummret som sitter där är CB900 nummret pga att killen trodde man kunde lura besiktningen och slippa regbesiktiga.

Slipa ner nummret, gör i ordning hojen, skriv var du har fått prylarna ifrån mao killens namn telenr o adress, skriv vilka delar hojen är bygd ifrån typ vilken hoj kommer motorn ifrån, var kommer ramen ifrån fälgarna m.m. Från MM ska du kunna få intyg på modell och hålfasighet på ramen och hur den är bygd och mer ska du inte behöva, om du kollar på bilden är det det enda jag har i ursprungsintyg till mitt bygge.

Detta börjar låta intressant! (!!!)

Så i praktiken enda problemet är att få tag på ett ursprungsintyg från Moto-Martin.
Och där skriva in sitt egna ramnummer osv.

Last edited:

Mulles

MedLem
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
F.d STK 600 åkare-numera hojlös
Det är alldeles riktigt som du skriver. Man måste som köpare verkligen vara försiktig. Att stämma någon kostar vanligtvis mer än det smakar och är inte värt det.

Jag köpte en båt en gång där köparen "lurade" mig alt. förde mig bakom ljuset alternativt inte talade om hela sanningen. Det kostade mig 2 veckors arbete och efter lite advokathjälp kunde jag blidka honom att betala mig viss ersättning för material.

Lycka till

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Unidoc skrev:
2536628 synd,annars hade du kunnat kolla med baltic inkasso om dom ens tar på sig dessa jobb med mindre summor,tror nog att det skulle lösa sig ganska fort då för dig. Svin som han ska ha skit :mad:

Försökte anlita dom till en skuld en gång. Problemet är att dom tar minst 50% i indrivnings avgift. alt 6k för deras stämpel / 1år

Gabor

Guest
Stopp....inte Slipa

FreddaAbborre skrev:
2536824 Finns bild på den i min profil/garage och även att par i kass kvalitet på http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=123625&highlight=bl%E5tt+r%F6tt

Detta börjar låta intressant! (!!!)

Så i praktiken enda problemet är att få tag på ett ursprungsintyg från Moto-Martin.
Och där skriva in sitt egna ramnummer osv.

MotoMartin finns inte mer, nedlagt för länge sedan.
Felet frånbörjan är att det är en MM ram med instansat originalnr...ÄNDRA INTE DET...då blir du direkt ansvarig, risken är att Bilprovningen polisanmäler dig för ev stöld och bedrägeri....ALDRIG ÄNDRA ETT RAMNR ...dödssynd å problem av stora mått sen ett par år.

Fråga hur du ska göra hos bilprovningen, kontakta deras tekniska kontor, den hojen har säkert varit besiktad många ggr...vad är det för årsmodel??

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
andersbrink skrev:
2535675 Det var då ett HIMLA gnällandes härna - köpa en Moto-Martin och inte veta vad det är för något! Det är ju som att köpa Rossis GP-hoj och sen gnälla över att det inte går att typa in den utan att först ha varit i kontakt med SFRO.

Bah! :näsblod

PMS?:rolleyes:

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Gabor skrev:
2537138 MotoMartin finns inte mer, nedlagt för länge sedan.
Felet frånbörjan är att det är en MM ram med instansat originalnr...ÄNDRA INTE DET...då blir du direkt ansvarig, risken är att Bilprovningen polisanmäler dig för ev stöld och bedrägeri....ALDRIG ÄNDRA ETT RAMNR ...dödssynd å problem av stora mått sen ett par år.

Fråga hur du ska göra hos bilprovningen, kontakta deras tekniska kontor, den hojen har säkert varit besiktad många ggr...vad är det för årsmodel??

Tillbaka till ruta ett mao.

Som jag skrev tidigare så verkar "orginalnummer" bortslipat. Fuck. (upptäkte det efter att skrapat bort färg/spackel från styrhuvudet)

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.
Den hojen år ju en klenod ffs.

Han som sålde biken till dig visste kanske knappt själv att där va problem med besiktning.
Den kanske har varit stående länge etc eller vad som helst.

Dom pengarna för den hojen är billigt, även där visste kanske inte säljaren riktigt vad det var för bike han sålde.

Har du kollat upp historian om den , tidigare ägare mm mm ?
Hur kom förra ägaren över den ?
Är den til salu ??

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Jösse skrev:
2538195 Den hojen år ju en klenod ffs.

Han som sålde biken till dig visste kanske knappt själv att där va problem med besiktning.
Den kanske har varit stående länge etc eller vad som helst.

Dom pengarna för den hojen är billigt, även där visste kanske inte säljaren riktigt vad det var för bike han sålde.

Har du kollat upp historian om den , tidigare ägare mm mm ?
Hur kom förra ägaren över den ?
Är den til salu ??

Har forskat lite i historien, kommit fram till vem som byggt den. (-97 om jag inte minns fel)Men inte mer än det.

Ge ett bud. Men har lagt ut ca 2k på den så vill få tillbaka så mycket som möjligt.

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
*Larre* skrev:
2538146 Måste bara fråga om det var något fel på den första tråden? :va

Japp. Gamla tråden mailade mig med rubriken "Syntax error" så tänkte det va bäst att dra en till tråd.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...