Det är ju rätt farligt å bara åka med jackan...

Åker du bara med skinnjackan ibland?

• Antal röstningar
    0

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Bikerbitch skrev:
Jag kör inte ens utan ryggskyddet eller handskarna när jag övningskör nere på parkeringen hur varmt det än kan tänkas vara.

Oavsett vart jag ska någonstans så är det alltid alla skydd på.
Även om jag skulle strunta i byxorna o köra därefter, dvs lungt o sansat så finns det andra snopphuvuden runtomkring som kan skada mig. Jag har inte förstått syftet att INTE åka i full skyddutrustning?
Är det tufft eller är man bara lat? Bättre att skrapa schnasen o pungen istället för bröstet eller?

Det e jobbigt som fan om man "baea ska hyra en film". Fast det e de korta sträckorna som e farliga.......

Sen kan man bli rätt sprallig vid rödljusen i full mundering en jävligt varm sommardag.

Jag kör med vad jag vill. Ångrar mig kommer jag att göra dagen det smäller, men å andra sidan kan jag inte köra som en vilde....

750RR

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
har hänt att jag åkt med bara hjälm och tröja..dock bara till banken typ,det är 30km i stan så det är väl lungt,fullt ställ när jag drar långt.

Advance4Stroke

Law enforcement agent
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha Majesty Scooter :)
Åker ibland med bara jackan, senast idag....
Givetvis så var detta även mitt klädesval den enda gången jag vurpat, klarade mig ju ganska bra då det var stadskörning och rullgrus på 30 sträcka, men hade det gått fortare hade det nog inte blivit så snyggt...
"Skulle bara till tandläkaren juh"

Last edited:

Bjorn N

Hjärnan är som yoghurt.
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
hojlös.
Nu i "höstrusket" så blir det alltid ställ. Lederna tar mindre stryk då. När det är varmt har jag också alltid ställ, förrutom när jag ska till macken (3km) när jag glömt köpa mjölk.. och då blir det jacka, ryggskydd!!, handskar, höga hikingskor (över fotknölarna - akta fotknölarna för f-n!), moped-tempo samt nojiga blickar i varenda korsning. Och så tror jag automatiskt att "det är nu jag kommer smälla".. Så det blir ingen avslappnad körning.

Men det är inte ofta som jag inte har ställ. Ett fåtal gånger per år. Känner mig naken utan ställ.

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
maverick_750rr skrev:
Det e jobbigt som fan om man "baea ska hyra en film". Fast det e de korta sträckorna som e farliga.......

Sen kan man bli rätt sprallig vid rödljusen i full mundering en jävligt varm sommardag.

Jag kör med vad jag vill. Ångrar mig kommer jag att göra dagen det smäller, men å andra sidan kan jag inte köra som en vilde....

750RR

Det är just dom där " jag skulle bara ner o hyra film" som gör att man säkerligen går utav vägen just för att skydden inte är på. Samt att man tänker " att det kan inte hända mig"

En jävligt varm sommardag så får man väl isåfall dra järnet ifrån rödljuset för att kyla ner sig. Hellre svettas jag o klarar mig oskadd ifrån en skada än att behålla normaltemperatur o skrapa upp arslet när jag vurpar.

Absolut, du får köra med precis vad du vill. men det hindrar inte mig ifrån att predika om vad jag anser vara vettigt..
Det finns andra fordon brevid dig som kan skada dig trots att du körde så pass lungt..

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Ska man tänka så är det bäst att inte gå utanför dörren alls. Åker man i stan är det nästan som att cykla eller åka moped och då skulle jag aldrig dra på mig ett skinställ. Jag är betydligt mer nervös för att cykla i stan än att åka motorcykel eftersom det är betydligt sämre ordning på cykelbanorna än vägarna. Folk som springer kors och tvärs och man ska korsa utfarter och annat farligt.

helmert

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
nej
Bikerbitch skrev:
Det är just dom där " jag skulle bara ner o hyra film" som gör att man säkerligen går utav vägen just för att skydden inte är på. Samt att man tänker " att det kan inte hända mig"

En jävligt varm sommardag så får man väl isåfall dra järnet ifrån rödljuset för att kyla ner sig. Hellre svettas jag o klarar mig oskadd ifrån en skada än att behålla normaltemperatur o skrapa upp arslet när jag vurpar.

Absolut, du får köra med precis vad du vill. men det hindrar inte mig ifrån att predika om vad jag anser vara vettigt..
Det finns andra fordon brevid dig som kan skada dig trots att du körde så pass lungt..

eehh... du har väl inte körkort? :confused:

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Bikerbitch skrev:

Jag vet, men jag orkar inte bry mig. Trillar jag så får jag väl häftiga skrapsår eller blir rullstolsbunden. :) Då kan jag ju försöka mig på hastighetsrekordet nerför hallandsåsen med rullstol :tummenupp Om man redan är invalid och sen trillar från stolen i 130, blir man MER invalido då? Dör man ser jag det bara som en befrielse :)

750RR

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Utan att peka finger, predika eller klanka ner på någon här, tänker mest högt.

Inga skydd=stora skador=dyra försäkringspremier, eller?

Enligt försäkringsbranschen så är det endast klass 7 hojar där skadorna på hojen är dyrast, i de andra klasserna så är det personskadorna som kostar. Om alla använde skydd kanske vi fick lite billigare försäkringar, det är ju trots så att det är inte alltid vårat eget fel att vi kraschar.

BB har rätt i det hon säger, olyckorna sker förhållandevis oftare när vi är ute och lallar i något ärende istället för att KÖRA mc. SMC värmland har gjort statestik på detta men tyvärr så minns jag ej siffrorna.

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Det vore ju billigast för alla om vi satt i madrasserade rum och aldrig klev utanför dörren.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
DumDum skrev:
SMC värmland har gjort statestik på detta men tyvärr så minns jag ej siffrorna.

Tur att du drog upp det då :rolleyes:

Men är inte en ducce750ss i f-klass 6? Jag lovar med säkerhet att den kostar lika mycket att reparera som om jag med min f-klass 7 hoj hade fått betala om jag trillat.

Självrisken höjer de om du inte har full skyddsmundering på dig och mao. betalar du för att få åka som du vill.

750RR

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rigge skrev:
Det vore ju billigast för alla om vi satt i madrasserade rum och aldrig klev utanför dörren.

Nej, det kostar för mycket att bygga 8miljoner sådan rum :fakta

Sen är de rätt ineffektiva om man verkligen vill ha ihjäl sig själv. Höger arm runt huvet o fatta tag i hakan, dra hakan till höger axel :tummenupp Hjälp till med vänster han genom att hålla den handen som sitter på den armen på hakan och bara knuffa runt :crash

RESPEKT om du lyckas :bow

750RR

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Rigge skrev:
Ja, det vore ju det smartaste. Då slapp man alla problem i samhället o man slapp kanske dö också.

Men, är det verkligen så jobbigt att kränga på sig alla skydd om det kan få en att klara sig oskadd samt att få ut mer pengar på försäkringen?

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Bikerbitch skrev:
Ja, det vore ju det smartaste. Då slapp man alla problem i samhället o man slapp kanske dö också.

Men, är det verkligen så jobbigt att kränga på sig alla skydd om det kan få en att klara sig oskadd samt att få ut mer pengar på försäkringen?

Det e sånna som du som höjer premierna. Ny körkortstagerska, använder alla skydd för att pumpa bolagen och skenförsäkrar? :D

Och det e jobbigt som fan att ha byxorna på sig om man ska till några polare.

750RR

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Bikerbitch skrev:

Ja

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
maverick_750rr skrev:
Det e sånna som du som höjer premierna. Ny körkortstagerska, använder alla skydd för att pumpa bolagen och skenförsäkrar? :D

Och det e jobbigt som fan att ha byxorna på sig om man ska till några polare.

750RR

skenförsäkrar? Jag har iaf inte satt min mc på någon avlägsen släkting i Norrland..Har man en pappa som har kört hojen innan man själv körde kommer det rätt naturligt att han fick sätta försäkringen på sig själv. Jag har kollat upp vad det skulle kosta detta år o dom ville ha 1300:-

Pumpa bolagen. Inte en chans. Jag har inte vurpat hittills o kommer garanterat inte vurpa ens hälften så mycket som alla snopphuvudena som tror dom kan köra ;)

Du kan ju ta med ett par andra byxor att byta om till.
Men du kanske gillar pungskrap?

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Bikerbitch skrev:
Jag har inte vurpat hittills o kommer garanterat inte vurpa ens hälften så mycket som alla snopphuvudena som tror dom kan köra ;)

Så nu tror du att du kan köra bättre än dom alltså? Hur mycket ska du inte vurpa då?

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Bikerbitch skrev:
Du kan ju ta med ett par andra byxor att byta om till.
Men du kanske gillar pungskrap?

BIKERBITCH SKENFÖRSÄKRAR!!!!!

Det är just det momentet man vill undvika: Att byta om o ryggsäck o svett o jobbigt o hänga skinnbyxor o vänta o toalett o ansträngning o dragkedja o snubbla o den biten..... Även du kommer till insikt.

750RR

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...