Det är sommar så se upp där ute motorcyklister.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Vissa dagar är värre än andra där somliga helt klart verkar sammanfalla med Murphys Lag.På väg hem från slaveriet så kommer en liten flicka i sin uberfjantiga minibil ut på motorvägen och korsar alla filer utan minsta tecken med mobilen klistrad till örat.En stund senare dyker ta mig f_n samma lilla uberfjantiga bil upp på en parkering i stan och tror ni inte att den lilla flickan fortfarande håller sin mobil tätt klistrad till ansiktet när hon håller på att backa på mig !?.Vad är oddsen för det.

Kör sedan vidare och en dam på sin cykel verkar ha läst för många noveller om Japanska kamikaze uppdrag när hon cyklar rakt ut på vägen i trafiken framför mig efter att först ha korsat en gräsmatta, en trottoar och en hög kantsten som jag redan sett på håll.Man kan bara skaka på huvudet åt det hela.

Någon förmodat nyutbildad bilist testar att fickparkera och kör ut och in om och om igen i denna ficka helt utan vetskap verkar det som att trafiken passerar egendomligt konstigt förbi dennes manövrar.

Vid ett rödljus står jag och funderar över tillvaron i väntan på grönt när en Audi kombi i hög fart passerar förbi trots detta rödljus.Fy f_n om man hamnat framför den bil grillen.

Väl hemma och garageporten slår igen och Busan och jag har ännu en dag korsat ett slgafält av galningar som hade passat bättre i den kollektiva trafiken pga den bristande kunskapen att framföra sitt eget fordon.

Ha det gott sporthoj.com. :crash
 

Miika80

Medlem
Gick med
13 Aug 2011
Ort
Norr om stan
Hoj
Yahama MT09-SP
Det är just darför man viljer bankörning för då ska alla åt samma håll vilket underlättar lite iallafall :crash
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
Måste vara en tillfällighet att just det kvinnliga könet verkade vara med i flera av händelserna. :crash:crash
 

apstubbe

Medlem
Gick med
4 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
2017 Aprilia Shiver 900
Jag har också kännt på senaste tiden att det här med trafiken, åtminstone i Stockholm helt har slutat fungera. Det är så att man funderar på att lägga ner det här med både bil och motorcykel. Är det inte stopp i trafiken så är det idioter i den. Oftast både och. Jag minns inte senast jag körde till eller från jobbet då jag inte mött nån som beslutar sig för att ignorera väjningsplikt och kör ut och hoppas att övrig trafik ställer sig på bromsen för att förhindra en olycka. Varenda gång man kör genom en större rondell händer det. Här om dagen stod jag vid ett rödljus med en fil rakt fram och en fil där man enbart får svänga vänster i en korsning. Jag låg i filen rakt fram, i vänsterfilen bredvid mig en kvinna i en dyr SUV. När det blir grönt kör kvinnan givetvis rakt fram och prejar mig. Hon har inte en tanke på att bromsa eller göra någonting för att förhindra att det smäller utan kör bara och hoppas att jag hinner göra något så att vi inte kör in i varandra.

Kommer man till en korsning där trafikljusen inte fungerar och saktar in för att släppa fram bilar som kommer från höger blir bilisterna bakom en tokiga och börjar göra omkörningar i korsningen.
Väldigt många har nämligen kommit på en egen regel som heter vänsterregeln.

Sen har vi min favorit, alla som på stora parkeringsplatser promenerar in bakom bilar som ska backa ut ur en parkeringsficka. Dom ser att bilen är på väg att backa innan dom kliver in bakom den. Har dom en barnvagn så rullar dom gärna ut den bakom bilen så att den får ta värsta smällen om bilföraren skulle råka kolla i "fel" backspegel just då. Här är det givetvis bilförarens ansvar att ha koll, men jag blir lika förvånad varje gång över folk som gärna riskerar att ungarna blir mos på det viset. :3freak
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
...
Sen har vi min favorit, alla som på stora parkeringsplatser promenerar in bakom bilar som ska backa ut ur en parkeringsficka. Dom ser att bilen är på väg att backa innan dom kliver in bakom den. Har dom en barnvagn så rullar dom gärna ut den bakom bilen så att den får ta värsta smällen om bilföraren skulle råka kolla i "fel" backspegel just då. Här är det givetvis bilförarens ansvar att ha koll, men jag blir lika förvånad varje gång över folk som gärna riskerar att ungarna blir mos på det viset. :3freak

Eller de som kliver rakt ut vid övergångsställen utan att ens titta, också gärna med barnvagnen först. Antingen har man deathwish eller en obändig naiv tro på andra människors uppmärksamhet eller laglydnad. Vilket man själv bevisat inte stämmer :dummer
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Kommer man till en korsning där trafikljusen inte fungerar och saktar in för att släppa fram bilar som kommer från höger blir bilisterna bakom en tokiga och börjar göra omkörningar i korsningen.
Väldigt många har nämligen kommit på en egen regel som heter vänsterregeln.
Just det där hade vi problem med här i stan ett tag vid en korsning där trafikljusen hade för vana att lägga av då och då. Huvudproblemet var att vägarna som korsades var huvudleder båda två. Det de flesta inte hade koll på var att den ena, som sig bör, hade väjningsplikt skyltat.

Så det blev en del förvirring när de som hade "förkörsrätt" stannade för att släppa fram de med väjningsplikt i tron att det var högerregeln som gällde. Men det var mest tutningar och sådant, inga direkt trafikfarliga omkörningar.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
I dom här lägena folk beskriver känns igen flera gånger om å man önska man satt i en stor lastbil me jätte stötfångaren "Gunnar" framtill å behövde inte vara rädd för att bli överkörd, snarare köra över alla som viker av från trafikregler..
Att leva på den tanken är ganska skönt....:D

Dom som blir överkörda eller tilltryckta kanske lär sig någe då... Regler är till att följas å inte struntas i...
 
Last edited:

Opus Dei

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2017
Ort
Gotland
Hoj
Husqvarna 701 SM -17
Måste vara en tillfällighet att just det kvinnliga könet verkade vara med i flera av händelserna. :crash:crash

Min erfarenhet säger mig att det inte är en tillfällighet då det i 8 av 10 fall är en kvinna som sitter bakom ratten och som tycker det är viktigare att fippla med mobilen än att bry sig om trafiken. Förutom mobilen så är man mer benägen att inte blinka, att bara köra ut, att inte se sig inte om etc. Dagligen ser jag detta både som bil- och hojförare.
 

slangklämman

Medlem
Gick med
4 May 2011
Ort
uttran
Hoj
yamaha mt-07 -17
audi och bmw förare här i sthlm förorten verkar tro att det är en bra ide att starta race varje gång dem ser en motorcyckel också. samma förare kastar sig gärna mellan filerna på motorvägen helt bessiningslöst och givetvis utan blinkers och istället för broms regerar tutan på dessa.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
MT-09
Det var i Malmö du körde va?

Fullständigt livsfarligt att köra hoj där. Jag skojar inte, 660 döda eller skadade per 100 000 invånare enligt undersökning från 2013:

http://teknikensvarld.se/malmo-ar-landets-varsta-trafikstad-hela-listan-118480/

Själv undviker jag i allra möjligaste mån att köra i Malmö, oavsett om jag kör hoj eller bil. Senast jag körde där så noterade jag att majoriteten inte längre blinkar innan filbyte/sväng :död
 

slangklämman

Medlem
Gick med
4 May 2011
Ort
uttran
Hoj
yamaha mt-07 -17
Det var i Malmö du körde va?

Fullständigt livsfarligt att köra hoj där. Jag skojar inte, 660 döda eller skadade per 100 000 invånare enligt undersökning från 2013:

http://teknikensvarld.se/malmo-ar-landets-varsta-trafikstad-hela-listan-118480/

Själv undviker jag i allra möjligaste mån att köra i Malmö, oavsett om jag kör hoj eller bil. Senast jag körde där så noterade jag att majoriteten inte längre blinkar innan filbyte/sväng :död

för att vara politiskt korrekt så kan vi konstatera att det även i dessa fall är "unga män"


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Cire

Ny medlem
Gick med
2 May 2016
Ort
Bromma
Hoj
15 Kawasaki Versys
Två ggr denna vecka har en bil som legat i ytterfilen i rondell kört ut i innerfilen när den skall köra ur rondellen där jag legat och även skall svänga ut. Riktigt underligt beteende då de inte är någon avfart direkt efter heller.
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
MT-09
för att vara politiskt korrekt så kan vi konstatera att det även i dessa fall är "unga män"


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ja herregud... när jag blev rånad av tre invandrargrabbar i femtonårsåldern häromåret så stod sen det i tidningen att det var tre män som hade gjort det. Men tydligen har journalisterna kommit på att det inte skapar så mycket förtroende att göra så i längden. :D

Beträffande trafikolyckor och demografi har till och med VTI konstaterat att invandrare är överrrepresenterade: Mångfald är alltså INTE bra, när det gäller uppfattningar om rondellkörning.

Åtminstone om flera olika människor med olika uppfattningar skall köra runt i en och samma rondell.:hihi
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Jag ful-trängde en taxi på väg hem från jobbet, gillar inte taxi-chaffisar, efter en halvtimmes köande mot slussen ful-trängde han sig tillbaka.
Vad som hände sen?
Inte ett skit, så jobbar vi i Stockholm :fakta
 

Onewall72

Medlem
Gick med
4 Jul 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z900 2018
Jag ful-trängde en taxi på väg hem från jobbet, gillar inte taxi-chaffisar, efter en halvtimmes köande mot slussen ful-trängde han sig tillbaka.
Vad som hände sen?
Inte ett skit, så jobbar vi i Stockholm :fakta

Ingen gillar taxichaffisar! (Om man inte råkar vara lite packad och vill komma hem såklart) :)
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Beträffande trafikolyckor och demografi har till och med VTI konstaterat att invandrare är överrrepresenterade: Mångfald är alltså INTE bra, när det gäller uppfattningar om rondellkörning.
Det kanske glädjer dig att höra att Arbetsförmedlingen håller på och utreder möjligheten att få till ett snabbspår för de nyanlända som har lastbilskörkort från ett annat land? Bland annat ska möjligheterna att översätta teorin för C och CE till arabiska undersökas.
https://www.arbetsformedlingen.se/d.../Snabbspår+för+nyanl_lastbilsförare+(005).pdf
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
MT-09
Det kanske glädjer dig att höra att Arbetsförmedlingen håller på och utreder möjligheten att få till ett snabbspår för de nyanlända som har lastbilskörkort från ett annat land? Bland annat ska möjligheterna att översätta teorin för C och CE till arabiska undersökas.
https://www.arbetsformedlingen.se/d.../Snabbspår+för+nyanl_lastbilsförare+(005).pdf

Minsann! Ja, den infon gör mig på något vis både road och oroad samtidigt, som en familjen Addams-film ungefär:)
 
Last edited:

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Trafikmoralen har ju sjunkit till en extremt låg nivå i detta land. Folk kan ju faan inget om regler och hänsyn längre. Å så dessa jävla mobiler suvar och frånvarande förare.

Det går ju inte att åka till jobbet, eller annan destination, utan att man utsätts för en massa mer eller mindre farliga situationer. Varje dag! Riktigt bedrövligt!

Man undrar ju vad som behöver göras? Förbjuda mobilprat / surfande, mer informationskampanjer?
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top