Det bara klickar!

oGGe

------
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
...
Tjena!

Har en Kawasaki ZX6R -95 som inte vill starta efter att jag klotade den i fredags! :huvet
Har svetsat generator kåpan och bytt olja men när jag skulle starta den igår så klicka det bara, har kollat sladdarna från batteriet och runt lite men hittar inget fel?! :kocko

Sen försökte jag springa igång den men bakhjulet rörde sig inte en millimeter? :confused:

Så nu undrar jag vad jag kan ha gjort för fel eller vad jag inte provat?

Tack på förhand!
/Oskar

Last edited:

pungslungaren

Guest
oGGe skrev:
Tjena hojbröder!

Har en Kawasaki ZX6R -95 som inte vill starta efter att jag klotade den i fredags! :huvet
Har svetsat generator kåpan och bytt olja men när jag skulle starta den igår så klicka det bara, har kollat sladdarna från batteriet och runt lite men hittar inget fel?! :kocko

Sen försökte jag springa igång den men bakhjulet rörde sig inte en millimeter? :confused:

Så nu undrar jag vad jag kan ha gjort för fel eller vad jag inte provat?

Tack på förhand!
/Oskar
Hojbröder? he he he

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Kawasaki Zx6R
Kan det vara bitar från generator kåpan som sitter fast mellan nåt?, kan inte komma på nogon battre forklaring på ditt problem...

oGGe

------
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
...
Arctic#1 skrev:
Kan det vara bitar från generator kåpan som sitter fast mellan nåt?, kan inte komma på nogon battre forklaring på ditt problem...

Kanske de kan vara men det är inga större bitar som lossnat från kåpan de e därför jag inte kan fatta de men jag får väl tömma den på olja igen och plocka av kåpan! :huvet

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
YZF Yamaha R6
vänta nu hade ju samma problem kolla så du inte har jordfel eller nått. nån kontakt som ligger emot jord. så var det för mig när jag meckade med blinkersna å skulle starta hojen, bara klicka då låg kablarna mot ramen.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Har du kollat att inte någon av cylindrarna är fyllda med bensin? Vätska komprimerar dåligt (duuh...) och gör att motorn inte kan gå runt.

Det räcker med att skruva ur stiften, hålla undan skallen och försöka köra runt startmotorn lite...

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Kopplade du loss batteriet INNAN du svetsade?
TIG svetsade du? TIG = EL BATTERI = EL ser du något samband...?

"Hojbroder" :D

/fredde

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
freddexwing skrev:
Kopplade du loss batteriet INNAN du svetsade?
TIG svetsade du? TIG = EL BATTERI = EL ser du något samband...?

"Hojbroder" :D

/fredde

Menar du Tig + EL = fEL

Som sagt.. saknades det någon bit av kåpan så riv motorn...

naugas

Medlem
Gick med
12 May 2004
Hoj
Suzuki 1100F
vänta nu hade ju samma problem kolla så du inte har jordfel eller nått. nån kontakt som ligger emot jord. så var det för mig när jag meckade med blinkersna å skulle starta hojen, bara klicka då låg kablarna mot ramen.
Fast nu rör sig ju inte bakhjulet... i så fall är det ju med hundra procents säkerhet att det är något som låst motorn.

Vet inte hur det ser ut, men tycker det antingen borde vara kåpan som klämmer mot generatorn, eller så har någon lös bit kilat fast den. Kan räcka med en bit på några millimeter om det är små spelrum. Kan även vara något med startmotorn - om du inte hör att den slår ut men bara klickar, så kanske drevet har kilat fast i startkransen eller något.

edit: He he, bensin i cylindern kan det också vara ja... försök inte se efter om det kommer något om du kollar det... :)

Last edited:

oGGe

------
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
...
Ja efter att ha meckat hela dagen och plockat bort drevet mellan startmotor och kamaxel? för de var litta snett så vill ändå inte skiten rulla när generator kåpan är på?!
Har även tagit av stiften för att lätta på kompet.

Har försökt att springa men bakhjulet bara låser sej!

Va fan kan problemet vara då?
Något inne i motorn?

Dickhead

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Hoj
jävligt snabb hynda
oGGe skrev:
Ja efter att ha meckat hela dagen och plockat bort drevet mellan startmotor och kamaxel? för de var litta snett så vill ändå inte skiten rulla när generator kåpan är på?!
Har även tagit av stiften för att lätta på kompet.

Har försökt att springa men bakhjulet bara låser sej!

Va fan kan problemet vara då?
Något inne i motorn?

Kan du vrida runt bakhjulet med handkraft? Ofta får du bättre moment då än om du försöker rulla igång hojen. Testa annars med en hylsnyckel på svänghjulets centrumbult för att se om du kan vrida runt vevaxeln.

Verkar annars dumt att försöka springa igång/starta hojen om du inte kan dra runt motorn. Finns ju en risk att du förstör ytterligare.

oGGe

------
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
...
Dickhead skrev:
Kan du vrida runt bakhjulet med handkraft? Ofta får du bättre moment då än om du försöker rulla igång hojen. Testa annars med en hylsnyckel på svänghjulets centrumbult för att se om du kan vrida runt vevaxeln.

Verkar annars dumt att försöka springa igång/starta hojen om du inte kan dra runt motorn. Finns ju en risk att du förstör ytterligare.

Ja de kanske man ska prova, har bara försökt att springa med den! :näsblod

Aee

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2003
Hoj
Letar sf-projekt eller motard
Har samma problem me min, har dock ej klotat. Om jag skakar hojjen lr rullar den me ettan i, efter jag har gjort det så startar den. Haha, tror jag måste köpa nytt bateri?

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...