Det blir en Husaberg 650. Tips och råd?

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Jag visste inte vad som gällde när det kommer till oljebyte, renovering av motorn etc. Underhåll helt enkelt. Själva hojen har jag inget att anmärka på i och med att jag inte såg den. Men en Husaberg i sig.. alldeles för mycket jobb för en nub som mig.:tungan

Det finns hur mkt folk som helst här i götet som är villig att hjälpa dig mecka. :tummenupp

Slå till:D :yoparty
 

Backblade

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2004
Ort
wd
Hoj
Ingen
Bahah, fixar ni följebil och matchande teamkläder också som ni har på er då? ;)
 

Backblade

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2004
Ort
wd
Hoj
Ingen
Hehe, ne jag sätter ut min på försäljning eller letar vidare efter ett lämpligt byte. Fasiken jag kommer sakna min gixxer, den morrade så fint åt mig igår :(

Jag funderar på KTM men är helt jävla lost. 650? :va
 

Chriz

Damer i tajta helställ gör min dag...
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Solna
Hoj
Ktm 690 Sm Prestige-07
Jag funderar på KTM men är helt jävla lost. 650? :va[/QUOTE]

Ktm kommer du defintivt bli nöjd med, jag hade en 640 och den
var bra men bara bra.
Bytte nyligen till en Husaberg 650 och är överlycklig, visst får du mecka mer men olja mellan 5-10 tim samt ventiljustering var 15 e tim.
Ventiljustering har jag ått höra, gör man mycket i början men ventilerna sätter sig efter ett tag och då behövs dem inte justeras lika frekvent.¨
(Vet inte om detta bara är båg men så har det berättas!)

Åk och pröva men börja inte med Husan, då vill du inte ha något annat.

Ps: Och Glöm inte, servicen är värd varenda minut.....
Byte av olja= 10 Min
Ventiler= 30 min när du kan det
:)
 

Backblade

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2004
Ort
wd
Hoj
Ingen
GAH! Det är ju helt galet! Alltså jag förstår att det kanske är lätt när man väl kan det, har tid etc. Men herregud... så mycket pill! Jag har fru (Rasorblade), barn etc! :tuttar

Uj uj. Ingen som vill ha en sporthoj då? ;D

Ktm 650 kommer den med kick eller elstart? Och hur är serviceintervallen?..rna
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
GAH! Det är ju helt galet! Alltså jag förstår att det kanske är lätt när man väl kan det, har tid etc. Men herregud... så mycket pill! Jag har fru (Rasorblade), barn etc! :tuttar

Uj uj. Ingen som vill ha en sporthoj då? ;D

Ktm 650 kommer den med kick eller elstart? Och hur är serviceintervallen?..rna

Ingen ursäkt... Det har jag med + två barn...

Ktm 660 har inte elstart, men 625 har det.
 

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Ort
På en gård nånstans
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
Oroa dig inte för skruvandet, motardfolket är grymt hjälpsamma och schyssta har jag märkt. Jag har alltid fått tips och hjälp när jag behövt.

Min Husa är min första hoj, enda mekerfarenhet jag har sen tidigare är 2-takts crossar och en del bilar. Man lär sig fort, det är lättskruvat med enstånka.
 

Backblade

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2004
Ort
wd
Hoj
Ingen
Oroa dig inte för skruvandet, motardfolket är grymt hjälpsamma och schyssta har jag märkt. Jag har alltid fått tips och hjälp när jag behövt.

Min Husa är min första hoj, enda mekerfarenhet jag har sen tidigare är 2-takts crossar och en del bilar. Man lär sig fort, det är lättskruvat med enstånka.

Jag har redan tackat nej till honom som sagt. Stackars killen han var jävligt trevlig och sugen på sporthoj :/. Men det blir något lättare för mig nu så här i början. Är ju trots allt min första motard isf.
 

nilzz

Det är kul i leran!
Gick med
28 Sep 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Ktm 690Enduro 08 och en röd skogs maskin.
Nu ska du få veta varför jag valde det jag valde :)

Jag sålde sporthojen för att köpa motard. Då jag tycker att sporthojen var roligare på bana än på gata.
Prövade först 640, då tänkte jag att jag ska nog inte ha en motard. Det var så slött, prövade sen en 660 då höll man ju på att vibrera bort, ont i arselet och händerna efter knappt 2 mil. Den gick ganska bra inte inte så bra att jag vill ha en motard.
Sen så av en händelse så blev det en husa 650, viste inte mkt om dom och hadde inte några större kunskaper om dom.
Men jag ångrar mig inte för det är så förbannat kul när man väl kör.
Jag kör inte så mkt då jag jobbar en hel del och har barn, då har man inte så mkt tid. Så varför då inte ha så kul man bara kan när man kör :)
Jag har köpt cross fälgar så jag kör både i skogen och på isen. rRktigt kul är det att kunna ha så många användnings områden på en och samma hoj.

Jag hade inga större erfarenheter av att mecka, gör det mindre servicarna själv men när det är nått större så lämnar jag iväg, Tex 90h service.


SÅ nu har du fått lite mera att tänka på :)
 

kizwiz

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Strömstad
Hoj
Harley Skrammelsson
Tur att du valde att inte köpa motarden.. För nu vill jag ha den!
Har en harley skrammelsson som han är intresserad av och om han inte vill ha den så har jag andra köpare.. Så det blir nog husaberg motard på mig! :yoparty
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top