Det där med att förvara slicks för kallt...

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Pirelli och metzeler tycker ju inte att man ska förvara deras slicks under 5grader.

Nu tänkte jag passa på att köra några varv på sturup i helgen, men när jag ska köra dit på morgonen kommer det inte vara mer 4-5grader i luften, och har hojen på öppet släp.
Kommer det bli något problem?

Har ett par sprillans nya metzler m9rr jag kan kränga på, och med tempot jag sjunkit till räcker egentligen dessa. Men hade varit skönt att slippa kränga däck, då dessa däcken egentligen ska sitta på fälgarna som är hos lackeraren....
Men hur gör jag då för att snabbast bli av med den där "nydäckshala" hinnan? Kan jag brassa på med däckvärmare på dessa däcken?

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Säkert inga problem så länge det inte är rejält med minusgrader.
Problemet med slicks på kyliga dagar är mest att lite långsammare förare inte har tillräckligt tempo för att hålla temp i ffa framdäcket och vips är de nya fina dyra slicksen snorhala och kallruggade ?. Gäller också att ha koll på vilka blandningar som funkar i kallare temperaturer, och som alltid att hålla stenkoll på varmtrycket☝️.
Har inte koll på vädret till helgen, men någon sa att det skulle bli kallare..?

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Säkert inga problem så länge det inte är rejält med minusgrader.
Problemet med slicks på kyliga dagar är mest att lite långsammare förare inte har tillräckligt tempo för att hålla temp i ffa framdäcket och vips är de nya fina dyra slicksen snorhala och kallruggade ?. Gäller också att ha koll på vilka blandningar som funkar i kallare temperaturer, och som alltid att hålla stenkoll på varmtrycket☝️.
Har inte koll på vädret till helgen, men någon sa att det skulle bli kallare..?

Jo, såg det nu att det ska bli kallare...
Pirelli superbike sc1 fram och pirelli supercorsa sc1 bak.
Kränger på gatdäcken ikväll och kör med värmare på dom. Ett huvudbry mindre

Last edited:

Raderad medlem 61114

Guest
Jo, såg det nu att det ska bli kallare...
Pirelli superbike sc1 fram och pirelli supercorsa sc1 bak.
Kränger på gatdäcken ikväll och kör med värmare på dom. Ett huvudbry mindre
Tycker jag du gör rätt i. I regel brukar jag kunna säga att behöver man ställa frågor om slicks är man antagligen inte snabbare än att sportiga gatdäck skall duga utmärkt :) I detta fallet troligtvis betydligt bättre med sportiga gatdäck. Man kan köra duktigt fort med dom med. Jag hade kört med värmare på gatdäcken när du ändå har grejorna. Vissa säger att dom blir för varma, något jag aldrig upplevde innan jag gick över till slicks. Nu är det ju så kallt ändå så den risken lär vara obefintlig. Däremot minskar du risken att däcken inte har temperatur nog för ditt tempo i kylan.

Sc1 vill man ha i varmt väder.

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Första gången jag kör med metzeler m9rr, och jäklar vad bra däck! Positivt överaskad.
Körde med däckvärmare första passet, för att eliminera hjärnspöken om nya hala däck. Därefter var det inga problem att få upp bra värme/grepp efter ett par varv.
Hade långt ifrån samma tempo som när jag tävlade, men tyckte ändå jag fick upp skapligt med fart utan några som helst konstigheter från däcken.

Metzeler m9.jpg

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Första gången jag kör med metzeler m9rr, och jäklar vad bra däck! Positivt överaskad.
Körde med däckvärmare första passet, för att eliminera hjärnspöken om nya hala däck. Därefter var det inga problem att få upp bra värme/grepp efter ett par varv.
Hade långt ifrån samma tempo som när jag tävlade, men tyckte ändå jag fick upp skapligt med fart utan några som helst konstigheter från däcken.

View attachment 471210
Vilket vackert slitage, som taget ur en däcksmanual! :)

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...