Det finns farligare saker än MC

jetson

Guest
Sett till dödsolyckorna omkom 20 cyklister i trafiken förra året, jämfört med noteringen 68 omkomna cyklister 1990. En minskning på drygt 70 procent. I 10 län är siffran för omkomna cyklister i dag 0. 1990 var det endast ett län som kunde matcha detta.http://www.svenskcykling.se/

Även om det finns en massa cyklister så tycker jag det är mycket med tanke på hur sakta dom flesta cyklar. Mycket kanske beror på saknad av hjälm, är iaf vad jag tror.. huvve+asfalt är inte en bra kombo (började med hjälm på cykel efter jag tog mc-körkortet :) )
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Sett till dödsolyckorna omkom 20 cyklister i trafiken förra året, jämfört med noteringen 68 omkomna cyklister 1990. En minskning på drygt 70 procent. I 10 län är siffran för omkomna cyklister i dag 0. 1990 var det endast ett län som kunde matcha detta.http://www.svenskcykling.se/

Även om det finns en massa cyklister så tycker jag det är mycket med tanke på hur sakta dom flesta cyklar. Mycket kanske beror på saknad av hjälm, är iaf vad jag tror.. huvve+asfalt är inte en bra kombo (började med hjälm på cykel efter jag tog mc-körkortet :) )

Lika felvriden "fakta" som överallt annars då om man inte fördjupar sig... Varför tillåts media att ljuga?

För övrigt är jag glad att jag inte är kines, verkar ju livsfarligt! :näsblod
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Som både aktiv cyklist (pendling och träning), hojåkare och bilist kan jag ju kasta sten åt alla håll :tungan

Visst, det kryllar av puckon på cykel, precis som det gör på/i alla andra typer av fordon, men cyklar verkar folk tycka är så harmlösa så man kan bete sig hur som helst. Jag möter ofta folk som cyklar vänstertrafik runt hörn i vänsterkurvor eller till varje pris ska tränga sig förbi. Oftast har dom ingen som helst koll på cykeln eller hur man hanterar den heller :gnissla Omgivande trafik eller framförhållning ska vi inte prata om :huvet Senast imorse mötte jag en kärring som skulle tränga sig förbi en annan cyklist som redan höll på att cykla om en tredje cyklist. Det slutade med kärringen fick dra rätt ut i terrängen bredvid cykelbanan, och var millimetrar från att träffa en lyktstolpe, och dom är inte billiga för oss skattebetalare! :mad:

Jag kanske är i andra änden, med viss koll på tvåhjulingar har jag inga som helst problem med bromspunkter, svängpunkter, motstyrning, titta dit jag ska osv, och visst, jag har slicks, hydraliska skivbromsar ihop med en grymt vridstyv ram. Sen ser jag kanske trafikregler som rekommendationer och tips på cykeln, men jag skulle aldrig utsätta mig eller någon annan för faror och risker, oavsett vilken sida om lagen jag cyklar på! :fakta

Många cyklister verkar ju blinda, och istället för att titta så svänger dom bara, eller i bästa fall, slår ut en arm och hoppas att hela världen stannar runt dom så att just dom kan cykla som dom vill :huvet Men det gäller ju åas fotgängare också, dom lullar ju runt som blinda höns, gärna går hela familjen i bredd så dom tar upp både gång och cykelbana dessutom, och förstår inte att dom ska flytta på sig när dom möter en cyklist. Sen blir dom förbannade för att man stryker förbi dom :huvet

Men samtidigt är det svårt att sitta å klaga på cyklister och fotgängare när man ser hur hojåkare beter sig i trafiken. Använder andra bilar som slalomportar på motorvägen, drar ut 3-4 första växlarna inom tättbebyggt område, struntar i blinkers osv.

Tyvärr kommer nog samtliga grupper, oavsett situation, alltid blunda för sina egna fel och klaga på alla andras...
 

green_devil

Ny medlem
Gick med
29 May 2011
Ort
ume
Hoj
z1000,zx10r
ja de va ju tur min cykel blev stulen då.
fan bra mycke säkrare å köra hoj :yoparty
 

Zeit

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki SV650S -06, Suzuki GSX 750 -03
Jag har blivit påkörd av en cyklist! :(

Jag får förvisso skylla mig själv när jag gick mot röd gubbe, men ondast gjorde det nog för cyklisten då han flög i backen och jag var orubblig som ett berg, och inte riktigt fattade vad som hände. :yoparty

Vad vill jag ha sagt med detta då? Inget tror jag bestämt, det är fredag eftermiddag och man är trött på att jobba...:glömdet
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top