Det finns ingen gud!!

Rift

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2005
Ort
Västerås, Uppsala men oftast mittemellan
Hoj
Klr 600 motard
Efter 2 veckors meckande var det äntligen dax att sätta ihop hojen igen, bytt kolv och packningar även fixat cylindern. Vi gjorde allt som stod i handboken luftat allt som behövde luftats etc. ca kl 18.00 var hojen äntligen klar längtat så efter att får köra igen och hoppades på att få några fina turer nu innan vintern :squid . Tar ut den, jo då den verkar ju må bra men tar ändå 2-3 mil i snällt tempo, sen var det dax att testa om den gick lika fort som vanlig dra på full gas sen på tiotusen varv så känner jag hur den börja knacka eller vad man ska säga, växlar ner och plöstsligt så låser sig bakhjulet var på väg ut på en åker, skiten hade skurit igen :död blir så jävla ledsen efter allt jobb så håller den i 1 h. någon som vet vad det kan gå på att lämna in den?
 

Solid snake

Guest
Öppna och kolla, jag gissar på att den har gått utan olja.
 

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Ort
vimmerby
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
När jag har bytt antingen Cylinder kolv eller kolvringar. Så brukar ja smörja me lite 2t olja, jag smörjer i cylindern och lite runt kolven. Sen brukar jag köra med 4% oljeblandning de första 10 milen sen minska 1% för varje 10onde mil, ända till 2%.. Brukar låta hojen stå 5-10minuter på tomgång först så den får sig en rejäl smörjning vid de första varven.
 

Rift

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2005
Ort
Västerås, Uppsala men oftast mittemellan
Hoj
Klr 600 motard
Pr0bz skrev:
När jag har bytt antingen Cylinder kolv eller kolvringar. Så brukar ja smörja me lite 2t olja, jag smörjer i cylindern och lite runt kolven. Sen brukar jag köra med 4% oljeblandning de första 10 milen sen minska 1% för varje 10onde mil, ända till 2%.. Brukar låta hojen stå 5-10minuter på tomgång först så den får sig en rejäl smörjning vid de första varven.

jo,, men precis så vi gjorde :( eller kanske inte precis,, men vi lät den stå och bli varm körd på tomgång, ökade smörjningen och vi hade även smörjt runt kolven mm
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Mer olja vid inkörning låter som påhitt om något

Delarna ska ju slitas in, vissa häller tom biltemas billigaste olja i motorn vid inkörning, för att det ska slita in sig ordentligt
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Rift skrev:
kolven går sönder i underkant,

Har du fifflat med insugningskanalen??
Är det på fram- eller bak-sidan som kolven pajar?
 

Tzr91

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha Tzr 91 -Såld Suzuki RG 92F -Såld Cagiva Mito -00 -Såld Aprilia RS -02 -Till Salu
Kolla luftskruven o bränsleskruven. Dem kan stå helt fel.
 

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
Ljunghusen skrev:
Mer olja vid inkörning låter som påhitt om något

Delarna ska ju slitas in, vissa häller tom biltemas billigaste olja i motorn vid inkörning, för att det ska slita in sig ordentligt
Att ha olja som är dyrare än biltemas halvsyntet är overkill.


jag kör på nåt helsyntetscrap från ok
 

My_way

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2005
Ort
Ale
Hoj
Bandit-såld*, zx6r-såld* Honda XR (året-runt) och en KTM DUKE 640 -03
Tzr91 skrev:
Kolla luftskruven o bränsleskruven. Dem kan stå helt fel.


Det spelar ingen större roll.


För övrigt, lider jag med dig Rift
Vet hur det känns :död

Men inte smart att varva den så högt redan efter bara 2-3mil :7peta
 

Rift

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2005
Ort
Västerås, Uppsala men oftast mittemellan
Hoj
Klr 600 motard
My_way skrev:
Det spelar ingen större roll.


För övrigt, lider jag med dig Rift
Vet hur det känns :död

Men inte smart att varva den så högt redan efter bara 2-3mil :7peta


jo man ångrar sig något men men, kan ju hänt något ändå. men orkar inte med personer just nu som kommer och berättar hur klantigt det var. Skulle uppskatta hjälp därför jag skapade denna tråd.'


redan tillräkligt trött på mig själv.
 

My_way

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2005
Ort
Ale
Hoj
Bandit-såld*, zx6r-såld* Honda XR (året-runt) och en KTM DUKE 640 -03
Rift skrev:
jo man ångrar sig något men men, kan ju hänt något ändå. men orkar inte med personer just nu som kommer och berättar hur klantigt det var. Skulle uppskatta hjälp därför jag skapade denna tråd.'


redan tillräkligt trött på mig själv.


jag var illa tvungen :gnissla

Lycka till!
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
hur ser stiftet ut? varför skar den första gången vet du de?
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Pr0bz skrev:
När jag har bytt antingen Cylinder kolv eller kolvringar. Så brukar ja smörja me lite 2t olja, jag smörjer i cylindern och lite runt kolven. Sen brukar jag köra med 4% oljeblandning de första 10 milen sen minska 1% för varje 10onde mil, ända till 2%.. Brukar låta hojen stå 5-10minuter på tomgång först så den får sig en rejäl smörjning vid de första varven.

tomgång 10 min tror jag inte är bra, 4% olja ska väll kanske inte heller vara så bra då under inkörnigen kolvringarna ska slitas in till cylindern, många kör med mineral olja för dom ska slitas in bättre och sedan få en tätare motor

låter som om du kanske hade kvar nån repa i cyl från första haveriet?
 

God_Of_Aprilia

Bakhjuls åka eller inte åka alls
Gick med
23 Aug 2004
Ort
Östervåla
Hoj
Suzuki RM125 98 - KTM 200 EXC 00(såld) - Aprilia AF1 Sport 90(stulen)
Har den "slagits" sönder i underkant? Kollat så det inte är glapp i lager när du satte dit nya kolven?
 

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Ort
Skaraborg - Kvänum
Hoj
Ingen just nu
Hojen ska INTE stå på tomgång direkt efter första starten!

Man ska puttra iväg på den helt enkelt, på tomgångs varv dock.

Du har nästan lika bra flyt som mig :)
Min första cylinder skar när hojen gått 25h, min andra skar när hojen gått 40h :4skrika
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top