Det gäller att vara självgod..

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Klipp från Colin Edwards kommentarer om Sepang-testet från hans egna sida:

"As far as the test itself I was happy with some things and not so about others. I really did let Michelin down to some extent as I didn't do as much work as I normally do for them, but I plan to make it up at the next one. 16.5-17 front? My plan was to learn the 17 just in case the Honda was more suited for it. I did my best time on the 17 and was happy with that, knowing with a 16.5 I will be able to squeeze a little more. Some of you worried about me using the 17 don't be. I'm not discounting it, but I've spent the last 4 years developing the 16.5 tire so they can just hand it to everyone else. My tactic is trickery. Say the 17 is great so no one wants to use the 16.5. Well cat's out of the bag and I don't think it really worked. [icon_rolleyes.gif] hehe! Everyone seems to like the 16.5 quite a bit to my disliking."

Att Colin var den som utvecklade 16,5 tummars framdäck var någit nytt för mig, Ducati har ju använt dom rätt många år i superbike. '99 vet jag att dom använde dom... Bayliss ville åka på dom redan förra året i GP-klassen, men då hade han blivit ensam om detta i hela depån...

/B

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Åh! nu förstog jag det hela rätt, han utvecklar ju DÄCKET, inte själva 16.5" hjulet/fälgen. Utan det är så att han nog är den som har under dessa 4 år varit Michelins person för att utföra testar med 16.5" profil däck. Aight..

Nu känner jag mig korkad :D så jag tog bort vad jag skrev ovan. mohaha

ZoulFly

RR-pensio
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gixxer 1000/CRF 250 R
Med risk för att få på pälsen för att jag inte fattar...vad innebär 16,5"-däck? Jag är med på att fälgen är så stor, men är hjul plus däck lika stort i omkrets som på en 17"-fälg med däck...så att däcket blir högre i profil på 16,5"-fälgen eller hur man nu ska uttrycka det? Det är ju ex. skillnad på cross- och endurohjul, där cross har 19"- och enduro 18"-fälgar men de har samma diameter inklusive däck.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
ZoulFly skrev:
Med risk för att få på pälsen för att jag inte fattar...vad innebär 16,5"-däck? Jag är med på att fälgen är så stor, men är hjul plus däck lika stort i omkrets som på en 17"-fälg med däck...så att däcket blir högre i profil på 16,5"-fälgen eller hur man nu ska uttrycka det? Det är ju ex. skillnad på cross- och endurohjul, där cross har 19"- och enduro 18"-fälgar men de har samma diameter inklusive däck.

Det är som du säger samma ytterdiameter på däcket som också har en spetsigare profil vilket ju ger mer däck i marken vid maxiamalt nedlägg.
16,5" bakdäcket var ju en stor del i McCoys framgångar på Red Bull Yamahan eftersom han var först med att köra på det däcket vilket kombinerat med hans sladdteknik gjorde underverk för varvtiderna. NU kör alla 16,5" bakdäck och fördelen som McCoy hade försvann.

Nyheter
Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!