Håller med om det du skriver. För länge sedan, före min tid, var mc ett transportmedel för de som inte hade råd med bil. Sen var det en budgethobby, nåt som arbetargrabbar kunde hålla på med. Hojar var enkla mekaniskt, man kunde fixa det mesta själv. Mc-kortet tog man på tre lektioner, åtminstone om man kört moppe tidigare.
Nu har mc-åkande fått lite överklassprägel, det kostar en förmögenhet att ta lappen och hojarna har blivit tekniska underverk med abs, bränsleinsprutning och annat. Folk som kör hoj idag verkar lika mycket vilja köpa sig en identitet, att visa vem man är eller vill vara. Sånt tycks vara viktigare än själva körandet.
Det fetade. Knappt någon av mina kolleger/vänner som tog kort för tio år sedan kör idag. De flesta slutade efter en - två säsonger. Det var cool att ha en hoj som fräsig IT-konsult. Men det riktiga intresset låg i statusen, inte i att köra mc, så när de hade haft hoj en säsong var statusmarkören avklarad och de kunde sätta sig i bilen igen.