Det här med att inte skriva på en BOT

Trottel

Medlem
Gick med
26 Sep 2003
Hoj
KTM 250 EXC-F -07
Ol@ skrev:
Om dom inte gjort om reglerna dom sista åren ,så åker du på rättegångskostnaderna vid en fällande dom. :notme

Så jag säger bara ERKÄNN, det blir billigast. :huvet

Har inte läst hela tråden, men... Går det verkligen till ting?? Jag torskade för rödljuskörning för några år sen o nekade. Killarna var civila spanare o kunde ta lappen på plats sa dem. Efter ett halvår fick jag brev från åklagaren där jag fick välja att erkänna, eller gå till rättegång.
Rättegång är alltså inte automatisk för att man nekar.
Priset var för övrigt samma!
NEKA!
Detta var -00.

För en sån där sak är det väl dessutom möjligt som nån sa att de skiter i att rapportera det eller att åklagaren gör det. Oddsen är väl inte så bra, men...

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
stephenj skrev:
Vaf_n det kan väl vara idolbild, jag tycker CP var skön!

Förresten, vilken urspårning?!, eller kanske inte så långt, CP var nog grym på rättegångar! :yoparty

Tro mig, det var han inte.

CHROLO

Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Flippen skrev:
Helt rätt att inte skriva på boten det ska man aldrig göra..

Och det kan aldrig bli mer än det belopp du fick från början..

Sen behöver du inte närvara vid rättegången om du erkänner i efterhand men polisen är tvungen att åka dit på ledig dag..

Så gör jag iaf!

Mvh / Martin

Polisen åker dit, vittnar och kvitterar ut den övertidsersättning han har rätt till och som vi alla betalar.

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
YZF Yamaha R6
UrbanTiger skrev:
Jag orkar hur länge som helst :gnissla
Sidospår!! vissa respekt genom att hålla keft i alla trådar... du stör ju i varenda tråd där nått inte är ur ditt perspektiv! har du ingen tolerans mot andras fel å brister... bara aCkseptera att det finns dårar i denna värld som skenförsäkrar, har bilder på borgångna skurkar, sär skriver osv.

ursäkta mitt ordval är igentligen inte så irriterad som ja verkar.

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
CHROLO:
Hur är det med det här med uppsåt då, om killen faktiskt inte medvetet bröt mot den här regeln utan bara är så van att åka där i jobbet när han kör taxi och nu gjorde det av gammal vana. Kan han slippa böter även om han erkänner att han åkt där men hävdar att det inte fanns uppsåt?

För övrigt tycker jag att det är att överdriva att tvinga fram en rättegång som kostar skattepengar av den här saken, även om det inte blir dyrare för den som gjort fel. 600 var väl inte så mycket att bråka om, slå ut det på alla trafiköverträdelser du gjort dig skyldig till sen senast du fick en bot så ser du hur billigt det är :D

Å just ja, en sak till jag kan passa på att fråga om. Om man vill ha ut den sista glädjen ur bakdäcket och burnar upp det genom att åka omkring på typ en tom parkering och rita svarta streck kors å tvärs, blir det böter per meter streck då? Hörde en siffra på 400 kr per meter men man måste väl kunna få mängdrabatt va? Inga större problem att komma upp i böter på typ 100 000 kr om man har lite bakdäck att göra av med och spinner "långsamt" så att det räcker länge :rolleyes:

Osmium

Don't follow me, I'm lost too...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha
Kreuger:
1.
Att man gör det "av gammal vana" tror jag inte hjälper snarare tvärt om. Det stod ganska många gånger i körkortsboken om vanebetende och vad det kunde leda till.

2.
Instämmer helt med att det är onödigt att dra en sån här sak till rättegång. Är man medveten om att det man gjorde är fel är det ju bara att skriva på o bita i det sura äpplet. Att ta tiotusentals kronor i skattepengar bara för att kanske slippa lite böter är oförsvarbart. Det är ju dom pengarna som ska bekosta våran sjukvård och se till att polisen håller dom "riktiga" brottslingarna på plats.

3.
Du får väl se till att ingen ser dig :tungan

Skeebum

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha WRF250 -07
Måste bara fråga trådskaparen: Vet du att du gjorde fel???

Förstår inte att många kan säga att han gjorde rätt som inte skrev på. Nu är det ju vi som indirekt får betala för att han är en idiot och inte gör rätt för sig!

Tror du att det är gratis för samhället att ha rättegångar?

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
UrbanTiger skrev:
Håller inte med dig för det är den attityden som har skapat samhället som det ser ut idag. Med din inställning skulle ambulansen ha dupat hononom i ett dike på väg till sjukhuset bara för att han är en sämre människa än dig och mig.
Skärpning............

Förlåt, men vad är det jag ska skärpa mig med? Jag har tydligen lite otur när jag tänker så du måste uttrycka dig T-Y-D-L-I-G-A-R-E!

Det jag konstaterar med mitt inlägg är följande:

-Hans avatar inte är värre än en del andras.
-Varför ska man visa en så ohöljd respekt för en person som aldrig har gjort någonting nyttigt för samhället, utan snarare verkat som en black om foten på systemet, att man inte kan ha en bild av denne som sin avatar?
Du säger att man är morbid om man har CP som avatar, men gosse, då kan du inte ha sett mycket i ditt liv...

Dessutom, varför i hela fridens namn skulle ambulansen dumpa honom i ett dike på väg till sjukhuset? Vad 17 har det att göra med en bild av CP på ett Internetforum? :rolleyes: Det är dina ord, inte mina, och de speglar inte på något sätt min inställning till hur vård ska fördelas mellan människor!

Till sist vill jag be dig att sluta att förvränga vad jag säger och sluta tala om för mig vad jag ska tycka!

Last edited:

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Skeebum skrev:
Måste bara fråga trådskaparen: Vet du att du gjorde fel???

Förstår inte att många kan säga att han gjorde rätt som inte skrev på. Nu är det ju vi som indirekt får betala för att han är en idiot och inte gör rätt för sig!

Tror du att det är gratis för samhället att ha rättegångar?

Det finns alltid medaljers baksidor. Men det finns andra mål som uppväger dessa med hästlängder. Om man nu inte kunde få sin sak prövad - då är vi ju inne i diktatur. Priset för dessa rättegångar är extremt billigt i förhållande till de demokratiska värderingar som råder.

Sedan vet man inte om man "gjort fel". Det vet man först efter prövningen. Som bekant finns det massor med detaljer som kan fria. T ex om skylten var olaglig - vilket förekommer ibland. Varför skall man då inte utnyttja sin rätt att få det prövat om man är osäker?

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HOT AND BLUE
att neka kostar en massa pengar för skattebetalarna och övriga hojåkare.. om man nu ska dra det här ett strå längre så ser jag inte så stor diff på att skenförsäkra.. båda handlar om att spara pengar/KK.. men det är anndra som får stå för fiolerna.

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
UrbanTiger skrev:
Det är väl du som talat om för mig vad jag ska tänka och tycka i ditt tidigare inlägg, LR ?

Förvisso sant i och med att jag ber dig att ge dig eftersom jag inte tycker att hans avatar suger. 1-0 till dig där.

Det förändrar dessvärre inte det faktum att du förvränger mina ord till någonting annat än de var menade som:

Inskickat av UrbanTiger
Håller inte med dig för det är den attityden som har skapat samhället som det ser ut idag. Med din inställning skulle ambulansen ha dupat hononom i ett dike på väg till sjukhuset bara för att han är en sämre människa än dig och mig.
Skärpning............

Jag har aldrig på något sätt påstått att ambulansen skulle dumpa honom för att han är en sämre människa. Det var du som sa det.

Ska du komma med mothugg så hitta något konkret i stället för att gå på pettitesser.

Jag undrar fortfarande vad jag skulle skärpa mig om...

nLasse

För säkrare körning, kör bana!
Gick med
20 May 2003
Hoj
R6
*suck* Varför spårar var och varannan tråd ur? :va Kan ni inte PM:a istället till varandra?? Blir så himla jobbigt att läsa ert trams.

Citerar ur "Regler för dig som medlem och läsare på Sporthoj.com":

Iakttag vanlig nätetikett; håll en trevlig ton och en hyfsad nivå på argumenten.

Håll dig i möjligaste mån till diskussionsämnet.

Fatta dig kort inom ämnet.

:) Mvh
/Lasse

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Hoj
såld
Stå ditt kast och skriv på.
Det handlar ju förfan bara om 600:-
Är det värt att hålla på att tjafsa om det?

Du gjorde dessutom ett helt medvetet fel verkar det som ju.
Att inte skriva på när man anser sig ha en annan åsikt än vad polisen har i en fråga är en självklarhet men det här är ju bara löjligt.

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
n'Lasse skrev:
*suck* Varför spårar var och varannan tråd ur? :va Kan ni inte PM:a istället till varandra?? Blir så himla jobbigt att läsa ert trams.

Citerar ur "Regler för dig som medlem och läsare på Sporthoj.com":

Iakttag vanlig nätetikett; håll en trevlig ton och en hyfsad nivå på argumenten.

Håll dig i möjligaste mån till diskussionsämnet.

Fatta dig kort inom ämnet.

:) Mvh
/Lasse

Du har naturligtvis helt rätt min vän, men ibland blir det bara så ändå. Jag ska tänka på det i framtiden. :)

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR1000
Clifton skrev:
...åkte mot en motortrafik förbjuden skyllt...så polisen sa att det skulle gå till tingsrätten...
Huu, jag har umgåts med kriminella element! Nu får jag nog utekörningsförbud av mamma :6surkart

CHROLO

Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Twosaint skrev:
jag skulle göra samma sak en gång hade svinbråttom hade glömmt ta på mig bältet, började neka först men då mummlade han om att detta kommer minsann att ta tid tog upp en pärm och hotade om rättegång. Skrev på och for vidare, fick dock reda på sen att jag var den sista dom tog och hade svinbråttom till en hockeyträning så i efterhand ångrade jag att jag inte sinkade dom mer men saksamma jag hade ju gjort fel ändå. Men till saken hör att jag brukar ta av mig bältet när jag kommer in på den gatan för att kunna se mig omkring ordentligt en massa barn och folk som springer kors och tvärs och bussar som dundrar fram.

Vad har du för bil som måste ta av dig bältet för att se barnen på gatan :va

CHROLO

Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Kreuger skrev:
CHROLO:
Hur är det med det här med uppsåt då, om killen faktiskt inte medvetet bröt mot den här regeln utan bara är så van att åka där i jobbet när han kör taxi och nu gjorde det av gammal vana. Kan han slippa böter även om han erkänner att han åkt där men hävdar att det inte fanns uppsåt?

För övrigt tycker jag att det är att överdriva att tvinga fram en rättegång som kostar skattepengar av den här saken, även om det inte blir dyrare för den som gjort fel. 600 var väl inte så mycket att bråka om, slå ut det på alla trafiköverträdelser du gjort dig skyldig till sen senast du fick en bot så ser du hur billigt det är :D

Å just ja, en sak till jag kan passa på att fråga om. Om man vill ha ut den sista glädjen ur bakdäcket och burnar upp det genom att åka omkring på typ en tom parkering och rita svarta streck kors å tvärs, blir det böter per meter streck då? Hörde en siffra på 400 kr per meter men man måste väl kunna få mängdrabatt va? Inga större problem att komma upp i böter på typ 100 000 kr om man har lite bakdäck att göra av med och spinner "långsamt" så att det räcker länge :rolleyes:

Risken för att bli dömd för förseelsen är nog hyggligt stor då även en taxi räknas som motorfordonstrafik. Visst kan man emellanåt (kanske jag i synnerhet) tycka att det är onödigt att driva en bagatellartad förseelse till en tingsrättsförhandling, men det har vi faktiskt rätt till i det samhälle vi har.

I de fall när jag måste vittna i rätten kan jag dock tycka att det ofta blir lite farsartat. Förutsättningarna att vara trovärdig i rätten kräver att man är lite förberedd på vad som förväntas av en. Detta oavsett om man är tilltalad eller vittne. Många tilltalade(åtminstone i trafikmål) kommer utan försvarare och har ingen aning om vilka frågor man vill ställa till vittnet (polismannen). Chansen att i så fall bli friad är ju i så fall att jämställa med vilket annat lotteri som helst.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln