Det här med effektrör

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Nu ska man väl inte dra för stora grejor på saken då jag hade en DT 125 ypvs som med Gianelli blev accsnabbare och då slog hojar den förlorat mot i acc tidigare, men samtidigt blev registret smalare och det var svårt att hålal hojen i dragläge över växlarna och jag slet slut på motorn fort då den varvade mätarn ut.

Nåväl, jag läste nämligen ett test där de testade NSR 125 med de olika effektrör som fanns/finns på marknaden, det var iaf en 3 olika, de körde den i bänk helt enkelt.

Många tänker ju tat det bara är att slå på ett effektrör så går hojen som ett skott.

Men gissa vilket rör som gav högst effekt med motorn i originalskick förutom bestyckning?

Jo..........originalröret, förklaringen var att tillverkaren har enorma resurser att bygga ett bra anpassat avgasystem till sin hoj jämfört med en enbart avgastillverkare som vill hålla rimliga priser.

Så de fick fram att om man inte vässade hela serien från insug genom cylinder och sen bytte rör så var det totalt bortkastade pengar förutom att visa rör ändrade effektkurvan så som Gianellit gjorde på min gamla DT.

Ett intressant test får jag säga, gjort nångång tidigt 90-tal.

Så särsklt om man inte omfattas av extremt ljudstrypna 2taktare så kan man knapast förvänta sig mer effekt med ett trimrör per definition.

Det måste till mer delar i kedjan.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Avgasfirmorna kanske gör bättre rör nu 20 år framåt :)
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
De flesta nutida mass-tryckta effektpipor är byggda för stock parts, ändrar du på motorn så måste man stämma av om man vill ha optimalt. :)

Moppe var det där i mot lurigare för då gjordes vissa rör för efter cc, förgasare, osv...
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
En tvåtaktad 125:a går bättre att bara dra pluggarna och justera efter det. Mer behöver man ju inte göra.
 

fredda11

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2010
Ort
västerås
Hoj
yamaha dt 125r 2005
jag har facktiskt funderat på efekt rör till min dt (för den orkar inte riktigt på6an) men har inte hittat nått. och vill inte strypa av orginal då man måsta kapa röret i två delar:rolleyes:
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
jag har facktiskt funderat på efekt rör till min dt (för den orkar inte riktigt på6an) men har inte hittat nått. och vill inte strypa av orginal då man måsta kapa röret i två delar:rolleyes:

Där har ju effektrör en fördel, ett annat alternativ kan ju vara om du hittar ett begagnat originalrör som du kan kapa upp :)
Jag skulle ta det billigare alternativet då jag misstänker att skillnaden mellan rören är ganska liten
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Där har ju effektrör en fördel, ett annat alternativ kan ju vara om du hittar ett begagnat originalrör som du kan kapa upp :)
Jag skulle ta det billigare alternativet då jag misstänker att skillnaden mellan rören är ganska liten

beror lite hur röret är uppbyggt på cykeln, som på min crm blev det mycket bättre över hela registret eftersom att original-röret var så klumpigt konstruerat så röret i sig är en strypning. :rolleyes:

vissa hojar gör det jätte stor skillnad och andra inte.
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Och jag som håller på att bygga avstämt till min NSR

Får väl hoppas att det ändrar attityden på hojen iaf, sen om det ger mer hk eller nm vid bänkning vet jag ju inte.
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Och jag som håller på att bygga avstämt till min NSR

Får väl hoppas att det ändrar attityden på hojen iaf, sen om det ger mer hk eller nm vid bänkning vet jag ju inte.

kan bli intressant, spara alla mallar. Ifall det blir bra effekt så kan det vara bra att spara dem
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Är du sugen på ett så kan jag skicka mallarna i form av en fil till exhaustcalc 2

nja, ska nog inte planera in mer projekt nu, måste bli av med min innan våren så jag får sätta fart med att färdigställa allt.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Ok, det var ändå en del som svarade.

Jag motsäger inte att man inte kan bygga ett bättre avstämt rör än original, men om man handbygger ett noga så får man ju tänka sig vad det skulle kostat att köpa just ett handbyggt system och inte ett masstillverkat.

Och som sagt själv la jag ju märke på hur själva effektkurvan flyttades uppåt på DTn men jag tror inte jag vann just nåt mycket toppeffekt, hojen vile varva högre mest och det blev svårt att få det att stämma med utväxlingen, vilket gjorde att jag drevade ner den och så gick den iaf ungefär lika fort som innan:)

Fast den lät roligare förstås och accelerationen blev bättre troligen för att man kunde dra ur den rejält.

Så man ska nog inte förvänta sig under med att bara byta systemet även om en del kataloger mins jag skröt om 3-5 hästar osv, isf hade de ett bra strypt system innan på.

När det gäller hojar med strypbrickan långt inuti kröken så förstår jag självklart att ett rör utan nåt sånt ger högre effekt, men det är ju inte poängen här.
 
Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top