Det här med hemförsäkring (få ut ny utrustning)

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Har hört om folk som kraschar och får ut nya skinnställ på hemförsäkringen.
Vad är det som gäller för att man ska få det?
Jag har t ex ett par dyra goretexbrallor som jag bl a har kört skoter i under en vinter.
Om jag nu skulle köra omkull med hojen och skrapa hål på de.. Kan jag få ut ett par nya på försäkringen då? :va

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
Sjukt, jag tänkte precis slänga upp en tråd med samma rubrik:p

Ursäkta om jag lånar tråden.

Så! Om man nu tar de på hemförsäkringen, får man kläder elr får man pengar till kläder, elr är de så att man får skicka kvittona till dom och sen får man pengar för de....?

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Jag vet inte hur de funkar, men jag passade på att fråga när folksam ringde mig, o de sa att de går på hemförsäkringen, fast jag vet inte om det går på vanliga lr om de bara går på drulleförsäkringen eller nåt jag har extra (nej jag har aldrig behövt använda den, jag är ingen drulle, tog den för säkerhetsskull för laptopen osv :D ).

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Jag fick pengar för mina grejer, hjälmen ersatte dom dock inte.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Jag tappa min ganska nya shoei xr1000 i backen för några veckor sen.. tyckte det va värt en chansning så jag ringde FB (folksam allrisk) och fick åka in med den och visa upp den. Jag fick 70% direkt insatt på kontot ( -1500 självrisk) resten skulle jag få när jag skickar in ett kvitto på en ny!

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Hos IF, så får man ut full ersättning för HELA utrustningen, men enbart i samband med personskador (jag hade halvförsäkrat)

Hos folksam (Hemsförsäkringen) så kunde jag få ersättning, men där var det 1500:- i självrisk

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Hoj
Såld
wonderwizard skrev:
2404743 Hos IF, så får man ut full ersättning för HELA utrustningen, men enbart i samband med personskador (jag hade halvförsäkrat)

Dom betalar dock jävligt dåligt. Räknade av typ 40% på utrustning som var 1 månad gammal för mig.

Anneli

Nu på gatan igen!..
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Fireblade
Jag har fått ersättning för hjälm, handskar, sönderklippt tröja och eftersom jag valde att laga mitt skinnställ (förutom skrapat var det trasigt i sömmar + ett hål) så fick jag även för lagningen. Jag mailade in bilder på allt, och eftersom jag enligt dom var så ärlig, behövde jag inte skicka in varesig kvitto eller det som var oanvändbart (hjälm, tröja och handskar) utan blev tillsagd att jag kunde slänga det. Fick helt ok ersättning, de drog väl av 1000lappen på hjälmen, och resten var väl inte värt så mycket.
Vårt försäkringsbolag är TH och det var på hemförsäkringen.

p.grip

Stockholm
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
ZX-6R -99, HD FXDB -07, Aprilia Falco -02, HD Sportster -10
Jag fick full ersättning för skinställ samt stövlar efter en krasch förra året, dock med självriskavdrag på 1500kr. Jag fick ersättning i form av en rekvisition för att köpa likvärdiga produkter på samma firma som de kraschade sakerna var inhandlade på.

Detta var Hemförs på IF, det jag behövde göra var att lämna in grejjerna tilsammans med kvitto.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år