View attachment 435751
View attachment 435752
Bildgoogla iron butt rally så får man många snygga byggen från folk som tror de har genomfört en bedrift genom att köra ett slagskepp från BMW 160 mil på motorväg. Jag tror jag fortsätter med ökenrally....
View attachment 435753
Njaae, Iron Butt Rally körs vartannat år, och innebär 11 dygns körande.
Ett riktvärde är 11000 miles under dessa dygn - alltså 11 stycken Saddles Sore 1000 miles lagda back to back.
Vissa år går det förvisso att räknas som "finisher" på bara 8000 - 9000 miles genom smart ruttplanering som ger de nödvändiga minimipoängen, men vill man besöka bonuspunkter nog för att räknas som Gold finisher så sticker den körda sträckan iväg över dessa 11000 miles.
Just det, man ruttar själv - bygger sin resa bland 400 - 500 olika besökspunkter, alla med olika poängvärden , olika villkor för dokumentation, olika tidfönster och kombinationsbonusar.
Det är tvingade nattvilor som måste hållas, och det finns två delmål under rallyt som man pricka med snävt tidsfönster - där man sedan sitter ner delscorar det man gjort hittills under rallyt.
Man rör sig alltså över hela USA under rallyt, och Mexico, Canada, Alaska dessutom.
Man
får ta mekanisk hjälp till hojen under rallyt - alltså lämna in hojen på verkstad, men du måste själv vara närvarande vid hojen under tiden eventuell reparation pågår. Det är inte tillåtet att ha eget service crew med sig, varken på vägen eller vid nattvila.
Men framförallt är det konstant ändrade förutsättningar för poängjagandet som är krävande för deltagarna.
Vid något av etappmålen kan det meddelas att ytterligare bonusar tillkommit, vissa andra kombinationsbonusar ges ny utväxling så att all din tidigare planering måste rivas upp och köras om - när du hellre hade bytt bakdäck på hojen, försökt vaska upp lite underkläder eller kanske äta en bit mat vid ett bord som står stilla.
Här en emulering via Spotwallauppdateringar av 2011-år rally.
Ökenrally är gôrkul, och faktum är att en hel del av de som kör de stora poängrallyna också deltar i lopp som Barstow to Vegas, Baja 1000, Finke Desert Race och - Touareg, faktiskt.
Finns ingen anledning att ställa dessa typer av tävlingar mot varandra.
Roadbooknavigering har sin charm, point-to-point körande på GPS är kul på sitt sätt - men att sitta med en helt vit karta, och försöka bygga upp en vinnande rutt 3-4 dagar i taget under en 11-dygnsperiod med ett oändligt antal föränderliga faktorer att ta hänsyn till är en annan sorts utmaning.
Avgjort fysisk på ett sätt - utan att för den sakens skull kunna jämställas med exvis Dakarrallyt, men framförallt en psykisk utmaning där hjärnan hela tiden måste arbeta för att knäcka de nötter som presenteras.
Kolla länken i signaturen nedan: vi kör 6 dygn poängrally i Alperna i år.
6 dygns jagande i bergen. Sugen...?