sylta nr1
Sporthojsnörd
Börjar bli läge med ny kolv på min KTM exc300-19 och då har man ju googlat sej förstörd som vanligt!
Jag undrar nämligen: ÄR det så, att en smidd kolv är hårdare och sprödare än en gjuten, samt är viktigare att varmköra noga innan belastning?
Vad finns det då för anledning att ha en smidd kolv för, om man i övrigt har en orörd och alltså inte trimmad motor?
Vad sätter KTM dit original?
Vilka fabrikat är gjutna?
Vill inte ha svar som typ: köp inte märke x för det hade en kompis och den skar direkt!
(Fast om sanningen ska fram så hade den gått 300h utan luftfilter och kört med hydraulolja i bensinen)
Tror väl inte att det kan skilja så mycket mellan fabrikaten ELLER?
Jag undrar nämligen: ÄR det så, att en smidd kolv är hårdare och sprödare än en gjuten, samt är viktigare att varmköra noga innan belastning?
Vad finns det då för anledning att ha en smidd kolv för, om man i övrigt har en orörd och alltså inte trimmad motor?
Vad sätter KTM dit original?
Vilka fabrikat är gjutna?
Vill inte ha svar som typ: köp inte märke x för det hade en kompis och den skar direkt!
(Fast om sanningen ska fram så hade den gått 300h utan luftfilter och kört med hydraulolja i bensinen)
Tror väl inte att det kan skilja så mycket mellan fabrikaten ELLER?