Det här med pool och att hålla den ren.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Jag hade nog försökt med en halv tablett ikväll och dels se vad klorinhalten landar på en timme senare och dels vad den landar på när det är baddags imorgon.
Personligen hade jag eftersträvat att få lagom döda-bakterier-klorinhalt på kvällen för att få ner nivån till dagen och slippa klorlukten när man badar.
Halv tablett åker i nu!

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Halv tablett åker i nu!
Jag vet inte hur snabbt den löser sig, men då den är löst, blanda runt och mät klorinhalten.

Det är alltid lättare att putsa i en halv tablett till än att inse att man doserat för mycket och vara badsugen.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Doseringsinstruktionen enl biltema är 3-4 tabletter per tio kubik vatten för säsongsstart och chockklorering. Underhållsdosen står inte då den "är beroende av väder och påfrestning". Det fattar iofs jag också, men hur mycket är lagom för mina specifika förhållanden?

En tablett i kväll och hoppas på att mätningen imorgon bitti inte visar för hög halt?

Allt jag tar i blir tio ggr så dyrt och avancerat mot planerat...
Tabletterna tar flera dygn på sig för att lösas upp, tagen efter gör knappt någon skillnad då dom enbart är tänkta att kompensera förlusterna.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Man ska blanda ut dom i varmt vatten. De löste upp sig väldigt lätt förutom lite granulat som nu ligger på poolens botten. Hystade i en halv och mätte, ingen förändring på teststickan. Löste upp en halv till och kom då upp i nästa läge, 0,5 ppm. Det verkar rimligt med mitt tänk, men frågan är hur mycket det som är kvar på botten i form av granulat påverkar halten till imorgon bitti? Om dom nu löses upp långsamt, kan man fortfarande bada i vattnet när granulaten simmar omkring på botten? Känns sådär med det sista.

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Doseringsinstruktionen enl biltema är 3-4 tabletter per tio kubik vatten för säsongsstart och chockklorering. Underhållsdosen står inte då den "är beroende av väder och påfrestning". Det fattar iofs jag också, men hur mycket är lagom för mina specifika förhållanden?

En tablett i kväll och hoppas på att mätningen imorgon bitti inte visar för hög halt?

Allt jag tar i blir tio ggr så dyrt och avancerat mot planerat...

Det kloret jag använder så är doseringen 200g/10kubikmeter vid chockklorering och 40-65g/10kubik vid daglig dosering efter det. Så runt 1/4 klor tycker jag du kan gå på.

Kör jag efter det receptet så klarar jag mig med klor varannan dag men då har jag pooltäckning på när dom inte badar. Kan vara att jag stödklorerar lite extra om dom små jävlarn har badat riktigt länge....

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Jag kör med biltemas tabletter i min bubbelbalja som rymmer ca 1000 liter.
1 tablett varannan dag ungefär kör jag. Lägg gärna i på kvällen EFTER bad, då det annars kliar o svider lite på kroppen.
I o m att bubbelbaljan är varm kanske den förbrukar mer än vad du behöver, men å andra sidan har jag ju filter o pump.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Hade 0,5 ppm igår kväll och 1,0 i morse. Avvaktar med fler tabletter till imorgon då jag tänkt att tömma och flytta poolen i helgen. Hade 0,5 ppm alldeles nyss så doseringen verkar rimlig.

Kan man släppa ut fyra kubik med vatten på gräsmattan innehållandes 0,5 ppm klor eller ska man vänta?

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Om du ringer din kommuns miljöhandläggare eller motsv så kanske du får ett svar om det är tillåtet eller ej. Själv har jag ingen aning.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Ja, det svaret kan man väl veta utan att ringa. Jag vill ha ett riktigt svar. Därför frågar jag här!

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Nån jag känner brukar tömma ur med dränkbar pump. Det bästa är då att göra det när kloreffekten har avtagit något, ca 1 vecka. Då kan gräset bli lite gulnat, men hämtar sig sen.

Gräsmattegödning innehåller trots allt klor.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Då så! Jag tror att två dagar efter senaste kloreringen så har jag noll ppm klor vid mätning. Vi får se vad gräsmattan säger om det helt enkelt.

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Hade 0,5 ppm igår kväll och 1,0 i morse. Avvaktar med fler tabletter till imorgon då jag tänkt att tömma och flytta poolen i helgen. Hade 0,5 ppm alldeles nyss så doseringen verkar rimlig.

Kan man släppa ut fyra kubik med vatten på gräsmattan innehållandes 0,5 ppm klor eller ska man vänta?

Men för helvete, du låter barnet bada i det men är rädd för att släppa ut lite vatten med klor på gräsmattan? Ut med skiten bara.

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Vi fick en barnpool igår, denna är ca 3m*0,75m hög.
Till poolen fick vi ett klorkit. I instruktionerna skulle jag ta 2-3 tabletter per 1000l.

Jag har ärligt talat ingen aning om hur mycket vatten den rymmer idag, men jag började med 2 tabletter och ska mäta i morgon. Enligt instruktionerna så ska jag lägga i 1 tablett varje kväll. I en sån där flytdoserare.

http://www.alfort.se/varumarken/nitor/pool/Anvisningar/Doseringsanvisningar-minipool/

Fick med ph/klor-stickor så det är lätt att hålla koll på det.

Men satan vad härligt det var att bada idag... Iskallt :Bugar

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
För oss så är det lagom med en sån biltema-tablett, upplöst i varmvatten, varannan dag. Poolen är ungefär som den du beskriver, dock utan reningsverk. Å andra sidan så är det en fyraåring som badar kanske två timmar om dagen och poolskydd där emellan.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Vi fick en barnpool igår, denna är ca 3m*0,75m hög.
Jag har ärligt talat ingen aning om hur mycket vatten den rymmer

Area = pi x r[SUP]2[/SUP]
Volym = area x höjd

pi x 1,5[SUP]2[/SUP]= 7 kvm

7 x 0,75 = ca 5 m[SUP]3[/SUP]

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...