Jag blir så irriterad. Man har aldrig det där specialverktyget som tillverkaren har gjort för att låsa vevaxeln och markeringarna på kamdreven brukar vara svåra att se. Så nu till min fråga.
Om det är markeringar på båda kamdreven kan bara markeringarna stå rätt vid TDC inte vid tändning eller något annat. Rätt?
Hur många grader TDC har man då? Som man kan se ligger inte någon av nockarna nära ventilen på bra många grader. Hur stor marginal har man? Kan dom där 0,03 mm som det brukar handla om ligga någon annanstans än just på nocken?
På BMW:n kom jag inte på något bättre sätt än att snurra på hjulet och det var ett helvete att få det exakt. Men har man 10 grader kan man i alla fall slappna av lite och inte snurra motorn 15 varv för att komma rätt.
Nå vad säger expertisen?
Om det är markeringar på båda kamdreven kan bara markeringarna stå rätt vid TDC inte vid tändning eller något annat. Rätt?
Hur många grader TDC har man då? Som man kan se ligger inte någon av nockarna nära ventilen på bra många grader. Hur stor marginal har man? Kan dom där 0,03 mm som det brukar handla om ligga någon annanstans än just på nocken?
På BMW:n kom jag inte på något bättre sätt än att snurra på hjulet och det var ett helvete att få det exakt. Men har man 10 grader kan man i alla fall slappna av lite och inte snurra motorn 15 varv för att komma rätt.
Nå vad säger expertisen?