Det här med TDC?

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag blir så irriterad. Man har aldrig det där specialverktyget som tillverkaren har gjort för att låsa vevaxeln och markeringarna på kamdreven brukar vara svåra att se. Så nu till min fråga.

Om det är markeringar på båda kamdreven kan bara markeringarna stå rätt vid TDC inte vid tändning eller något annat. Rätt?

Hur många grader TDC har man då? Som man kan se ligger inte någon av nockarna nära ventilen på bra många grader. Hur stor marginal har man? Kan dom där 0,03 mm som det brukar handla om ligga någon annanstans än just på nocken?

På BMW:n kom jag inte på något bättre sätt än att snurra på hjulet och det var ett helvete att få det exakt. Men har man 10 grader kan man i alla fall slappna av lite och inte snurra motorn 15 varv för att komma rätt.

Nå vad säger expertisen?

Jag hänger inte med men TDC är 0 grader inget annat.

Vad skall du göra, byta rem eller ställa ventiler?

Jag hänger inte med men TDC är 0 grader inget annat.

Vad skall du göra, byta rem eller ställa ventiler?

Nu kollade jag bara ventilerna. Jag vet att TDC är just TDC men om man bara ser till hur många grader båda ventilparen är obelastade. Ska man plocka av kammarna så går det ju inte heller att få de 1 grad fel. Hur många grader är varje kugg på drevet?

Nu kollade jag bara ventilerna. Jag vet att TDC är just TDC men om man bara ser till hur många grader båda ventilparen är obelastade. Ska man plocka av kammarna så går det ju inte heller att få de 1 grad fel. Hur många grader är varje kugg på drevet?

Generellt så brukar ju ventilerna vara olastade när nocken är 180 grader ifrån vippan/koppen.

Men hur många grader en kugg är är ju bara att räkna och dela med 380 så får du ut vad dom är per styck om det hjälper dig.

Måste du lyfta kammarna och schimsa så är det lättast att märka kedja/rem mot resp. drev.

Generellt så brukar ju ventilerna vara olastade när nocken är 180 grader ifrån vippan/koppen.

Och de är aldrig 180 grader från ventilen vid tdc på de hojarna jag haft. Då är alltså inte tdc lisviktigt för att bara kolla spelet?

OM man litar på verkstadshandboken så kör man på dom uppmärkningar som finns från fabrik.
Eller så tar man själv reda på hur det ska vara.
TDC tar man lämpligtvis reda på med hjälp av ett specialtändstift. Man skrotar ett stift sätter i en förlängning, typ en bult eller någonting liknande. Stoppen SKA nu ta i kolven ca 2-4mm före TDC Vrid försiktigt till kolven tar stopp. Markera på vevaxeln mot ett märke på vevhuset. Noggrant. Vrid försiktigt ett varv baklänges tills kolven tar stopp igen. Gör åter igen ett märke. Exakt mitt emellan dina nya märken ligger TDC.
Var försiktig när du vrider vev och kamaxel baklänges, så inte rem/kedja hoppar över.

På samma sätt gör man också med kamaxeln, ta reda på vart kammen lyfter 1,0mm. Räkna nu ut var Lobcenter ligger.
Ta reda på vart LC ska ligga. 102-110 grader någonting brukar det vara. Bör vara ca +/-3 grader.

Eller? Vad va det du menade?

Mats

säker på det?
räknas inte de fyra takterna som 360 grader? :va

har jag fel?

4 takter är 720 grader! Motorn går två varv för att fullfölja en cykel.

Men för att veta hur mycket "En kugg" ger så är det 360grader/antal kugg.

Mats

Det beror väl på hur kamnockarna är slipade, det handlar ju bara om att hitta läget där det är avlastat 100%.

De flesta kammar jag sett har haft samma radie på en ganska stor del av varvet (minst 180 grader - kamnockens baksida s.a.s).

Med andra ord, precisionen är inte överdrivet noga, så länge man ser kammarna så är det ju smal sak att avgöra.

CRF:en t.ex, ställer man den i TDC, så pekar nockarna för insugsventilerna rakt bakåt (alltså inte rakt upp i linje från lyftarna sett), med andra ord mäter man spelet ~90 grader efter att den öppnat ventilerna.

/J

Med andra ord, precisionen är inte överdrivet noga, så länge man ser kammarna så är det ju smal sak att avgöra.

CRF:en t.ex, ställer man den i TDC, så pekar nockarna för insugsventilerna rakt bakåt (alltså inte rakt upp i linje från lyftarna sett), med andra ord mäter man spelet ~90 grader efter att den öppnat ventilerna.

/J

Veven snurrar två varv och kammen snurrar ett varv. Så när man räknar grader utgår man från kammen? 360?

Det är det jag hävdat i garaget. Så jävla noga är det inte när man kollar spel.

Ta med några extra rullar roll off i helgen. Du ska få smaka fryst lera!

Veven snurrar två varv och kammen snurrar ett varv. Så när man räknar grader utgår man från kammen? 360?

Det är det jag hävdat i garaget. Så jävla noga är det inte när man kollar spel.

Ta med några extra rullar roll off i helgen. Du ska få smaka fryst lera!

Att ha i rätt tdc har ju att göra med saker som att kunna mäta spelet på alla ventiler på cyllen samtidigt (förutsatt att vi pratar stånka), anar att dekomppryttlar kan vara med och ställa till det på avgassidan annars.

Men säg insugssidan, så spelar det ingen roll vilken takt kolven är i.

...skall jag få smaka lera? Skall du spaka på SOE-arret (som jag bangat, 2 av 3 i teamet är ute pga jobb/skador - då skippade jag det med)? :tummenupp

/J

Fan vad du krånglar till det.
Mät spelet när kammen inte trycker på ventilchimset/ventilen

De här med TDC behöver du bara bry dig om om du rivit bort kammkedjan och ska matcha in vev och kam i förhållande till varann med dessa markeringar/stansade märken på dreven:D

Bifogat

• 800px-Nockenwelle1.jpg
    800px-Nockenwelle1.jpg
    87.5 KB · Visningar: 98
...skall jag få smaka lera? Skall du spaka på SOE-arret (som jag bangat, 2 av 3 i teamet är ute pga jobb/skador - då skippade jag det med)? :tummenupp

/J

Fegis...

Fan vad du krånglar till det.
Mät spelet när kammen inte trycker på ventilchimset/ventilen

De här med TDC behöver du bara bry dig om om du rivit bort kammkedjan och ska matcha in vev och kam i förhållande till varann med dessa markeringar/stansade märken på dreven:D

Det är ju det jag menar. Men mina garagekompis håller på och hetsar/nojjar.

Jag hoppar in lite i den här tråden. Jag har läst på lite om hur man kollar ventilerna och har samma inställning som ovan talare gällande TDC. Men hur gör ni för att vrida på motorn o knockarna?

Orkar man dra runt bakhjulet med växel i eller gör ni på annat sätt?

Jag hoppar in lite i den här tråden. Jag har läst på lite om hur man kollar ventilerna och har samma inställning som ovan talare gällande TDC. Men hur gör ni för att vrida på motorn o knockarna?

Orkar man dra runt bakhjulet med växel i eller gör ni på annat sätt?

Det är väl inget tungt när stift och allt är ur och det är 0 komp? Peta i 4an annars så orkar man ju nästan även om allt är på plats :D

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back