Vad är det som frambringar det säregna "tock..tock" ljudet på hojen? Låter ju inte helt hälsosamt från en fyrtaktare.. eller är det Skramlaha som har "på ett ungefär"-toleranser?
Den där yamahamotorn har faktiskt stötstänger och är luftkyld till skillnad från många andra HD-kloner som har dummykylflänsar och ventilkåpor som ska se ut som HD:s rocker-boxes fast det i själva verket är vattenkylda OHC-motorer. Samma med tex hinkley-trajorna som har ett dummy-stötstångsrör fast det i själva verket är OHC-motorer till skillnad från de traditionella Bonneville-motorerna.
I Yamman på bilden sitter det två stötsstänger i vart och ett av de två grova stötstångsrören. Här gäller det att koppla rätt stötstång till rätt vippa, annars blir det en fet smäll i luftburken
Så det som ticker om yamahan i ditt förra inlägg är nog ventilmekanismen, som dessutom förstärks av kylflänsarna som på alla luftkylda motorer. I amatörfilmer är det ju dessutom vanligt att vissa ljud accentueras, diskantljud supportas mer än basljud av billiga mickar och högtalare etc.
Det negativa med 1600 yamaha-motorn är ju att de har fyrventilade toppar, det är ju rätt äckligt måste jag säga.
Det andra negativa är att motorn, på vanligt japanskt manéer, nu har slutat tillverkas, så just som det började dyka upp lite eftermarknadsprylar av racing-karaktär till den motorn från tex Patrick Racing, så blir det nu stopp. Det är ju det här som gör att det finns så grymt mycket racing och eftermarknadsdelar (ja tom hela aftermarket high performance motorer) till tex HD och Cheva 350 mm, att delarna passar på så många årsmodellar. Yamma 1600 hade ju annars kunnat bli ett oamerikanst alternativ i hojbyggarkretsar, men så vart det alltså inte.