Det jag har svårast att inte skratta åt på YouTube

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Fast tänkt dig själv om du skulle behöva prata med en afrikansk datorröst som ber dig uttala ett ord bestående av gutturala klickljud, dvs ett ljud som inte finns i ditt vokabulär... En del japaner säger mycket riktig R, men en del säger L. Det finns ingen skillnad i betydelse i deras språk, så inte alla lägger sig till med både och...:)

Kan hända att i vardaglit tal så blir rrr:en lll men man kan väl försöka styra upp ett rrr om det krävs av en. Engelska är ju inte direkt främmande för japaner och många snackar väldigt bra engelska där.

Jag tror nog jag skulle kunna styra upp ett alldeles ypperligt klick om det skulle krävas av mig. Man får väl lägga manken till för böfvulen :mad:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Kan hända att i vardaglit tal så blir rrr:en lll men man kan väl försöka styra upp ett rrr om det krävs av en. Engelska är ju inte direkt främmande för japaner och många snackar väldigt bra engelska där.

Jag tror nog jag skulle kunna styra upp ett alldeles ypperligt klick om det skulle krävas av mig. Man får väl lägga manken till för böfvulen :mad:

Sant, hade han verkligen velat hade han nog kunnat åstadkomma ett ordentligt "WoRk"... Men nu ville han väl mest visa att datorjävulen diskriminerar genom att inte förstå vardagligt japanskt tal, han är krenkt fattaruvel?:mad:

Fast bra engelska vetefan om jag skulle säga att de talar...:D Gemene man gör det knappast, och de som förstår språket gör oftast just det. Att däremot göra sig själv förstådd är oftast svårare...:D Men tja, det är väl bara mina erfarenheter av landet...:D

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Höhö. Men jag är helt på Siris sida här. Hur jäkla svårt kan det va att säga rrrr. De har väl tunga i Asien?

Det är underligt, men det påstås att de inte utvecklar synapsen som skiljer mellan "R" och"L".
Hjärnan registrerar alltså inte skillnaden.

Obegripligt?
Försök lära dig thailändska eller vietnamesiska.
Även om du tycker att du upprepar exact det de säger, så blir det fel.
Det är en synaps som inte vi utvecklat.
Djävligt skumt.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Går det verkligen att "låta" på detta sätt?

Lyssna på solot vid 1:25 och framåt.

[YOUTUBE-ID]QxcCC2g1Ke0[/YOUTUBE-ID]

Han har dist på micken. Han kör med massa ljudeffekter när han uppträder live. En jävel på att låta jallafall.

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
[YOUTUBE-ID]yKWoPlL2B8I&hd=1[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]-u4kwkWXrAU&hd=1[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]VELQ39QAYP4&hd=1[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]nL2yiXPZ_N0[/YOUTUBE-ID]

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Fast tänkt dig själv om du skulle behöva prata med en afrikansk datorröst som ber dig uttala ett ord bestående av gutturala klickljud, dvs ett ljud som inte finns i ditt vokabulär... En del japaner säger mycket riktig R, men en del säger L. Det finns ingen skillnad i betydelse i deras språk, så inte alla lägger sig till med både och...:)
Det är underligt, men det påstås att de inte utvecklar synapsen som skiljer mellan "R" och"L".
Hjärnan registrerar alltså inte skillnaden.

Obegripligt?
Försök lära dig thailändska eller vietnamesiska.
Även om du tycker att du upprepar exact det de säger, så blir det fel.
Det är en synaps som inte vi utvecklat.
Djävligt skumt.
Appropå ämnet så har de flesta spansktalande extremt svårt att skilja på B och V, både i talat och skrivet språkbruk. Lite märkligt eftersom det är två olika bokstäver även i spanskan.

Inte heller klarar de av att uttala ord som börjar på bokstaven S följt av en konsonant, utan att de lägger till ett kort "eh"-ljud innan.
Så när en spansktalande lärt sej svenska kan det låta "eska titta på esportespegel esnart"...

Allt sitter i huvet på nåt konstigt sätt!

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...