Det kan man kalla MOTOR.....

MikkE

Guest
Micke_Lindstrom skrev:
För ett par veckor sen fick jag klämma lite på en turbin som ska driva ena bränslepumpen i Ariene 5-raketens övre steg, det var en liten blåfärgad sak av titan med en diameter på 120mm och en vikt på uppskattningsvis några hundra gram.(Utan turbinhus)
Den leverar 2.5 MW = 2500 kW = 3400 hk vid 90000 rpm. :skrämd
Typ lagom för en soppapump. :tungan

Jag kommer inte ihåg hur hög den motorns totala effekt var men den större motorn som driver huvudsteget är på 2000 MW och den ska bytas ut mot en som levererar 2900 MW, dvs. 3.9 miljoner hästar.
Den motorn kommer att väga strax över 800kg.
(Barsebäck levererar 615 MW.)
fy fan i helvetes jävlar vilka krafter!!! omänskliga juh! såg sånt där på Discovery :yoparty :yoparty

micke: jag antar att du kommer till puben, vill höra lite historier om jetmotorer :)

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
I lite mindre format

Här har ni två härliga motorer! Först en Merlin V12 i miniatyr. Sedan kommer en av mina favoriter en miniatyr av en rejsmotor från 30-talet och det hade redan då 4 ventiler per cylinder och dubbla överliggande kamaxlar. :yoparty

Bägge motorerna är byggda av Per Mr Saab Gilbrand och dom är fullt fungerande. Och han har många fler.

Bifogat

• Merlin_V12_liten.JPG
    Merlin_V12_liten.JPG
    133.8 KB · Visningar: 199
  • 4cyl_DOHC_liten.JPG
    4cyl_DOHC_liten.JPG
    137 KB · Visningar: 166

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Här har ni två härliga motorer! Först en Merlin V12 i miniatyr. Sedan kommer en av mina favoriter en miniatyr av en rejsmotor från 30-talet och det hade redan då 4 ventiler per cylinder och dubbla överliggande kamaxlar. :yoparty

Bägge motorerna är byggda av Per Mr Saab Gilbrand och dom är fullt fungerande. Och han har många fler.
Men hellskotta vad gulligt. :kär

Hade man varit rik så skulle man ha velat ha en sån på skrivbordet bara för att mysköra lite när allt kändes grått.

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
:7peta 47,6 liter är den allt på, strypt till 1500 hästkrafter för att den ska hålla under galna lumpartider. I "vanliga" fall har den 2500 hästar. :tummenupp Tillverkaren av motorn är MTU (Mercedes). Motor och växellåda sitter ihop i ett fedepaket (klart att de sitter ihop) för att enkelt och snabbt kunna bytas i fält. Då lyfter de ur hela motorn och lådan. Svenska killar har gjort detta i fält på 25 minuter, men enligt Krauss Maffei ska det kunna gå på 15 minuter! :Bugar Föraren sitter för övrigt i en läderstol från Porsche! :D

Jag gjorde lumpen som strftp (stridsfordontransport) och när vi skulle lasta av i "skarpt läge" så rullade hela kolonen igång efter avlastning sen skiljdes man åt vid ett vägskäl el. likn.
Ibland så drog vagnarna (Strv 121) rakt ut på åker brevid och åkte ifrån en. N12or från 1977- 1979 går inget vidare men man kunde lätt åka 65-70 på vägen när stridsvagnen gasade ifrån. Allt ackompanjerat av riktigt fin motorsång, eller kanske mer muller.

Meaner

Monkey on my back..
Gick med
10 Aug 2007
Hoj
Triumph speed Triple -04
Var till Wärtsilä i Vasa Finland och jobbade för ett tag sen. Där hade dom en V20 fartygsmotor med cylinder dia på 920mm. Har för mig att dom plockade ur ca 2500Kw per cylinder... Helvete vilken pjäs! Ändå är ju det en ganska liten motor om man jämför maskinerna som sitter i supertankerna. Där snackar dom om 120000Hk vid ca 250Rpm....

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
Gsx1100es ++

På 70-talet jobbade jag som nybakad ingenjör med motorexpriment på Saab Scania i Södertälje. Pelle Gillbrand jobbade på samma ställe och basade för Saab-delen. En riktig motorman och innovatör är vad han är, var alltid på bettet. Tydligen samma "go" som pensionär men nu med egen motortillverkning som hobby.

/Ingvar

Axl45

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Hoj
PruttHoj
Jag var och hjälpte en kille som jag känner som jobbar på akeryards i åbo, där bygger dom världens största lyx kryssare för tillfället, motorn var encylindrig(minns inte volym) men den gav ut 110 000 kw:näsblod

Edit: detta då på ca 100rpm

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Jiiiiiiiizzezzzzsss! Man får fan chockbånge för mindre. :D

Merlin-fnurrorna är så in i helvetes kewla. Att ratta en Spitfire måste slå det mesta..

spitfire1.jpg

179153480_da0dd5da84.jpg

060717_rfoster_mp_warfare_014.jpg

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Hoj
En gul Triple 06
Var till Wärtsilä i Vasa Finland och jobbade för ett tag sen. Där hade dom en V20 fartygsmotor med cylinder dia på 920mm. Har för mig att dom plockade ur ca 2500Kw per cylinder... Helvete vilken pjäs! Ändå är ju det en ganska liten motor om man jämför maskinerna som sitter i supertankerna. Där snackar dom om 120000Hk vid ca 250Rpm....

Nja, de största maskiner som tillverkas/har tillverkats i Vasa är Wärtsilä 32, med 320 mm cylinderdiameter. Den görs i allt från raka 3:eek:r till V20

Ska du upp i 920mm cylinderdiameter är du inne på tvåtaktsmotorerna sen länge, de har aldrig tillverkats i V konfiguration. Det är de maskinerna som levererar över 100000 hk, vid runt 90 rpm som mest. Vid 250 hade de havererat, det är enorma massor som rör sig i en sån.

Själv jobbar jag med Wärtsilä 38 maskiner, tillverkade i Italien så det säger ju det mesta om byggkvaliten. Ingen fattar varför finnarna flyttade ut tillverkningen från Åbo, inte ens de italienska teknikerna. :gnissla

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Jag var och hjälpte en kille som jag känner som jobbar på akeryards i åbo, där bygger dom världens största lyx kryssare för tillfället, motorn var encylindrig(minns inte volym) men den gav ut 110 000 kw:näsblod

Edit: detta då på ca 100rpm

Inte en chans.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Nu tycker jag allt att du är lite trångsynt,,, "think outside the box dammit" :D

Ja, det är klart. Trångsynta personer gör ju inga stora innovationer.

Kanske skulle söka sig till nästa site team på nybygge och vara med och utforma specen.
"Yes, lets order the one cylinder engine. You know the one with 75 meter stroke and 28 meter bore..." "And a few extra liners..."

:tungan

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...