Det knäpper i styret vid hård inbromsning (R1)

slan

torsk
Gick med
22 Oct 2005
Ort
Solna
Hoj
kawazaki z 750 -84
Har fått en mindre problem som växt till ett större.
Hör att det knäpper till i styret när jag bromsar lite hårdare ( dvs hårdare än vanlig trafik-körning) Det känns också som att det flyttar sig en halv mm eller nått i den stilen.
Är det styrlagret som är slut eller bara kronan som måste dras åt?
Det har blivit värre o värre senaste 25 milen så det känns ju lagom kul o köra när det känns som man ska tappa styret när somhelst ( nja kanske inte så illa ) men ni fattar.

Är tacksam för alla svar o förslag.

// Mr. Slinka
 

Mc-Krille

Lär andra köra hoj
Gick med
11 Jan 2006
Ort
lägenhet
Hoj
BMW f650gs, kawasaki och suzuki
slan skrev:
2138754 Har fått en mindre problem som växt till ett större.
Hör att det knäpper till i styret när jag bromsar lite hårdare ( dvs hårdare än vanlig trafik-körning) Det känns också som att det flyttar sig en halv mm eller nått i den stilen.
Är det styrlagret som är slut eller bara kronan som måste dras åt?
Det har blivit värre o värre senaste 25 milen så det känns ju lagom kul o köra när det känns som man ska tappa styret när somhelst ( nja kanske inte så illa ) men ni fattar.

Är tacksam för alla svar o förslag.

// Mr. Slinka

lagren är förmodl slut, prova dra åt kronmuttern.
 

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Sandviken
Hoj
24 växlad Trek
Är det inte lagret som glappar så kanske det är nån styrhalva som sitter löst. Prova bryta lite i styret så kanske du ser vart det glappar nånstans.
 

Flubber

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Täby
Hoj
Honda VFR750F -92, KTM 125 EXC Motard -04
Har samma problem med min hoj. När jag svänger stillastående så knäpper det i styret. Kan det vara styrlagret här med? Har crosstyre.
 

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
NeMeN89 skrev:
2139744 Har samma problem med min hoj. När jag svänger stillastående så knäpper det i styret. Kan det vara styrlagret här med? Har crosstyre.

Palla upp hojen så att framhjulet hänger fritt och vrid styret fram och tillbaka. Det ska gå lätt och tyst, lyssna om du hör nåt från lagren som sitter i styrkronan (tänk på att det kan vara nåt annat som låter, jag hade ett buntband som lät när jag svängde! :)). Det kan även knäppa lite när du är ute och kör och bromsar eftersom lagren i styrkronan belastas.


.
 

Flubber

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Täby
Hoj
Honda VFR750F -92, KTM 125 EXC Motard -04
Lurch skrev:
2139756 Palla upp hojen så att framhjulet hänger fritt och vrid styret fram och tillbaka. Det ska gå lätt och tyst, lyssna om du hör nåt från lagren som sitter i styrkronan (tänk på att det kan vara nåt annat som låter, jag hade ett buntband som lät när jag svängde! :)). Det kan även knäppa lite när du är ute och kör och bromsar eftersom lagren i styrkronan belastas.


.
Nej, det är bara när jag vrider styret med motstånd, alltså när jag står stilla på typ grus och vrider. Fast ska renovera lite i sommar ändå så får kolla på det.. :)
 

slan

torsk
Gick med
22 Oct 2005
Ort
Solna
Hoj
kawazaki z 750 -84
Ingoberra skrev:
2138764 Är det inte lagret som glappar så kanske det är nån styrhalva som sitter löst. Prova bryta lite i styret så kanske du ser vart det glappar nånstans.

Har ju försökt o jucka med styret men inte lyckats framkalla det annars än vid inbromsning. Det verkar ju helt klart va styrlagret, så det blir till o meka lite imorrn.
 

Anders_mc

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2004
Ort
Hököpinge
Hoj
GSXR600 04:A
Detta är ett standard fel på R1+R6, styrlagren är av dålig kvalite.
Du kan utan problem köra länge med ditt "knäppande", om det inte glappar jätte mycket förstås.
Visst byta om du känner dig osäker, men grejen är den att köper du ett orginal och du Wheelar mycket och gör stoppisar, så kommer ditt nya börja knäppa ganska snart.
Lagren skall vara riktigt kass eller rent av sönder om det skall bli en katastrof av det.
Tips:Bytade du dom själv sist? (där sitter 2st ett övre och ett undre), iså fall andvände du en moment-nyckel? För har den inte "knäppt" från början så har du INTE spänt för lite, och det du ABSOLUT INTE skall göra då så är det att spänna den mer, du kanske blir av med " knäppandet" en kort stund, men det är en garanti att dom kommer att gå i sönder.
 
Last edited:

slan

torsk
Gick med
22 Oct 2005
Ort
Solna
Hoj
kawazaki z 750 -84
hmm, ok..
Näe jag har aldrig bytt dom, har kört ca 400mil med hojjen. Vad den gått totalt har jag ingen aning om (skruvad, omlackad, import, you name it) men 3000+ (ett stor plus)
Killen som hade den innan wheelade en hel del, men jag har inte hunnit så lång ;)
Man ska alltså inte dra bara dra åt kronmuttern?
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
styrlagret ska momentdras ganska hårt först sen ska man släppa på det och bra lite försiktigt innan man lägger dit övre kronan och drar åt sista muttern...

Onödigt att byta lagret om det funkar att bara bra åt det... Mitt började glappa o klicka som fan och jag fick det inte bra men så köpte jag haknyckeln och drog åt det endligt boken och nu har det gått 300mil med ganska mycket bakhjulsåking och hårda nerslag utan att glappa igen!
 

slan

torsk
Gick med
22 Oct 2005
Ort
Solna
Hoj
kawazaki z 750 -84
ozto skrev:
2140149 styrlagret ska momentdras ganska hårt först sen ska man släppa på det och bra lite försiktigt innan man lägger dit övre kronan och drar åt sista muttern...

Onödigt att byta lagret om det funkar att bara bra åt det... Mitt började glappa o klicka som fan och jag fick det inte bra men så köpte jag haknyckeln och drog åt det endligt boken och nu har det gått 300mil med ganska mycket bakhjulsåking och hårda nerslag utan att glappa igen!

Aha, nu e jag med. Låter ju helt klart värt att testa innan man tar sig vatten över huvvet och försöker byta hela skiten. Ska lusläsa manualen nu!
På återseende
 

Anders_mc

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2004
Ort
Hököpinge
Hoj
GSXR600 04:A
Det du känner på din R1, så är det nio av tio gånger inga problem att köra ett till två år till.
Men är du osäker så gör enl. nedan.
Du ska för det första alldrig spänna mer än 14nm!!!
Du behöver låna eller köpa en haknyckel model 9089-01403 YU-33975. eller om vet hur den ser ut, så använd lite fantasi så kan du säkert "tillverka" en egen.
Det sitter två stycken muttrar och en gummi packning i mellan sen sitter en lås bricka "vikt" över bägge muttrarna. Gör så här.
1. släpp den övre helt, ta bort lås brickan.
2. släpp den undre muttern en bra bit så du har släppt trycket helt.
3. Sätt sedan på en moment nyckel på haknykeln och spänn hela 52nm
4. Sen skall du släppa helt yterliggare en gång
5. Spänn till den igen, men denna gång endast med 14nm
6. Lägg på gummi brickan igen, montera den övre muttern den räcker att du drar med fingrarna, lägg på låsningen. och kör.
 

slan

torsk
Gick med
22 Oct 2005
Ort
Solna
Hoj
kawazaki z 750 -84
Anders_mc skrev:
2140307 Det du känner på din R1, så är det nio av tio gånger inga problem att köra ett till två år till....

Ok, testade o dra åt kronmuttern, då slapp jag knäppandet. Får la se om det kommer tillbaks och då göra nått åt det.
Tack för hjälpen iaf!
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top