Det mest hatade jobbet

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Dottern läser till sjuksköterska och praktiserade nyss på en liten vårdcentral ute på vischan som drivs av Capio. Där hyr man en vanlig 1,5 plans villa (där man bara nyttjar nedervåningen) till det facila priset av 70000 SEK/mån. Inte konstigt att vården blir dyr då.
Dyr, ja absolut. men vi har ju ”valfrihet” gudbevars.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Dottern läser till sjuksköterska och praktiserade nyss på en liten vårdcentral ute på vischan som drivs av Capio. Där hyr man en vanlig 1,5 plans villa (där man bara nyttjar nedervåningen) till det facila priset av 70000 SEK/mån. Inte konstigt att vården blir dyr då.
I och för sig inte nödvändigtvis dyrt, beror på vad som ingår i hyran och vem som har stått för ombyggnationen så att det blir vårdcentralstandard.

Har någon plöjt in en miljon eller två i det där och har ett femårigt hyresavtal tycker jag det låter rätt rimligt.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
"mest hatade jobbet"

Det beror väl lite på vem som gör jobbet, hur man är som person. Jag är p-vakt och ganska uppskattad, känner jag. Ibland kommer ju folk rusande och svärandes, men då står jag kvar och ler och säger "hej, har vi ställt oss lite fel ..", sen är det lätt att makulera lappen, vilket jag oftast gör när det inte är uppenbart nonchalant uppställt.

Men om vi menar 'mest hatade jobbet' pga jobbets karaktär, typ jobb som är svåra, smutsiga, farliga osv, så har vi ju dykare, brandman, vissa polistjänster, bombpatrullen, eller varför inte städare och skräpplockare? Typ straffjobb som man inte tar om man verkligen inte behöver ett jobb.

Dom flesta jobb med nån slags nyttig funktion borde väl ändå uppskattas av både den arbetande, och andra som har nytta av resultatet. Ja, där hamnar väl städare också, som sagt det beror väl också på vad och var dom städar.

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
I och för sig inte nödvändigtvis dyrt, beror på vad som ingår i hyran och vem som har stått för ombyggnationen så att det blir vårdcentralstandard.

Har någon plöjt in en miljon eller två i det där och har ett femårigt hyresavtal tycker jag det låter rätt rimligt.
Tycker inte det är rimligt någonstans, men ni har kanske andra måttstockar i Tjockholm.
Ni vet ju vad en ny dörr på ett sjukhus kan kosta.

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Dyr, ja absolut. men vi har ju ”valfrihet” gudbevars.
Problemet är ju att även staten, regionerna och kommunerna betalar sådan här idiothyror med totalt inkompetenta upphandlare.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
"mest hatade jobbet"

Det beror väl lite på vem som gör jobbet, hur man är som person. Jag är p-vakt
En gammal kompis till mig menade att det finns tre yrken som han jämställer med varandra, P-nisse, kronofogde och prostituerad. Alla bygger på att slå mynt av andras oförmåga.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
bygger på att slå mynt av andras oförmåga.
Ja, lite grann så är det faktiskt. Jag ser dock på jobbet som att vara vicevärd på gatan istället för i fastigheten. Jag gör mycket mer än att bara lappa, t ex så informerar vi ofta om olika saker, förklarar skyltar, korsningar mm..

Nu lappas det en hel del tyvärr, oftast dessa "städdagar" eller servicedagar där det är p-förbud mellan kl 8-16 en dag i veckan. Många glömmer ju bort det och då blir det 1100 kr tyvärr.

Sen har vi "hinder", typ in/utfarter och garageutfarter som måste hållas fria, speciellt i stan där det är omsättning. Som bilist och ansvarig för ett par ton tungt fordon gäller det att ha koll på var och hur man ställer sig.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Tycker inte det är rimligt någonstans, men ni har kanske andra måttstockar i Tjockholm.
Ni vet ju vad en ny dörr på ett sjukhus kan kosta.
Jag har ju inga detaljer här, men hur tycker du att man skall prissätta en hyresfastighet som man gör omfattande renoveringar av? Man kan så klart inte stå risken själv och i synnerhet inte på landet, hyresgästen betalar alltid för justeringar i lokalen på endera sätt.

Om hyresgästen väljer att flytta efter hyresperioden och lokalen är ombyggd till en vårdcentral och efterföljande hyresgäst är en mäklare så förstår man väl att hela ombyggnationen kommer belasta hyresgästen och det under kontraktstiden.

Vad kostar det att bygga om en villa till vårdcentral och hur lång är hyresperioden? Utan den information är det omöjligt att veta om det är dyrt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag är betydligt närmre katterna än hunden. De visar åtminstone lite självständigt tänkande och kräver inte konstant uppassning med promenader oavsett väder.
Dessutom har man nytta av dem med lite kontroll på möss, råttor, sorkar och småfåglar.
Hunden bara dumskäller när räven kommer på besök.

Med det sagt tyckte jag senaste reparationen av en katt var dyr med 6000 kr inklusive sövning och dränage.
Resonemanget med att katter har integritet och så mycket egen vilja osv slog jag hål på redan i mellanstadiet med klassens My Little Pony tjejer - myror är ännu mer självständiga

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Noter att det är en katt som inte visar något som helst tecken på att faktiskt ha problem med tänderna utan i rent förebyggande syfte.

Att det skulle kosta 15-20000 kan jag förstå då narkos är dyrt, men att ens föreslå det förebyggande gjorde att jag beslöt mig för att byta klinik. Och narkos är dessutom alltid en risk, speciellt för djur. Den dagen kattstackarn visar tecken på att faktiskt ha ont i tänderna ska jag fundera på det.
Ingift veterinär i släkten slutar som veterinär och börjar sälja medicin till veterinärer istället, såklart för lönen men enligt uppgift mycket för säljkrav på behandlingar i jobbet som veterinär.
Anställd på en av de två? stora kedjorna.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Nu lappas det en hel del tyvärr, oftast dessa "städdagar" eller servicedagar där det är p-förbud mellan kl 8-16 en dag i veckan. Många glömmer ju bort det och då blir det 1100 kr tyvärr.
Naturligtvis borde man få parkera så snart städningen är genomförd, men det genererar inte lätta pengar för staden. Som extra bonus blir det än knepigare för närliggande kvarter. Så skapar man en pengamaskin utan att åstadkomma någon nytta. Läste någonstans hur många gånger malmö stad hade ökat intäkterna under åren jag bodde där men minnet sviker. En kombo av att försvåra och anställa fler vakter, som om den staden behövde mer dålig stämning. Det var inte de största syndarna som sattes åt hårdast och alla vet varför.

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Bara om du vill ha en shit-doodle eller vad den senaste hipsterkorsningen kan heta. En vanlig bruksras ligger nog snarare i intervallet 20-30, och då får du dessutom en hund utan helt okända egenskaper från korsbefruktningen.
32000kr kostade tjejens tredje fralla å han fyllde 2 år i dagarna. Boxer är nog lite billigare men hon är 8 år nu så svårt att jämföra

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
En bekanting var trött på en vildkatt i fd sommarstugeområde och sköt den. Tyvärr var ju grannens katt rätt lik den vilda......
Bekantingen gick också med i sökgruppen.
Det är lite som de mordfall man hört om där mördaren gått med i skallgång och låtsats leta, har man inte hört den storyn mer än en gång i svensk kriminalhistoria?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Naturligtvis borde man få parkera så snart städningen är genomförd, men det genererar inte lätta pengar för staden. Som extra bonus blir det än knepigare för närliggande kvarter. Så skapar man en pengamaskin utan att åstadkomma någon nytta. Läste någonstans hur många gånger malmö stad hade ökat intäkterna under åren jag bodde där men minnet sviker. En kombo av att försvåra och anställa fler vakter, som om den staden behövde mer dålig stämning. Det var inte de största syndarna som sattes åt hårdast och alla vet varför.
De dagar de inte städar borde de naturligtvis inte kunna lappa heller, det är just därför det är intressant med NPM som annars lätt förlöjligas av någon gråsosse.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Det är lite som de mordfall man hört om där mördaren gått med i skallgång och låtsats leta, har man inte hört den storyn mer än en gång i svensk kriminalhistoria?
Det har ju skrivits om det i flera svenska mordfall, senast var väl förra året. Lätt att ansluta till Missing People eftersök som ett försök att verka oskyldig.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det har ju skrivits om det i flera svenska mordfall, senast var väl förra året. Lätt att ansluta till Missing People eftersök som ett försök att verka oskyldig.
Är väl snarare tvärtom att om lastbilschauffören Leffe dyker upp 0600 och vältrar ut sin isterbuk i terrängen iklädd Crocs så är det högst anmärkningsvärt.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Bara om du vill ha en shit-doodle eller vad den senaste hipsterkorsningen kan heta. En vanlig bruksras ligger nog snarare i intervallet 20-30, och då får du dessutom en hund utan helt okända egenskaper från korsbefruktningen.
Ok, fick prisuppgiften från någon SVT dokumentär där folk pröjsade halva det ordinarie priset för en smuggelhund från något östland som, surprise, visade sig ha ett gäng icke lättbotade hälsoproblem och mörkade papper om bakgrund, vaccinationer och tester. Men då var det säkert en sån, var viss hipstervarning på de lurade ägarna.

Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Noterar för övrigt att Facebook gruppen är låst men att du verkar ha blivit beviljad tillträde.
Haha jag ville ha tips på bättre veterinär i närområdet, var ju sur på gamla. Och just det lyckades jag få hjälp med.

Men jag stannade för freakshowen. Jag kan säkert fixa in dig om du är nyfiken :tungan

Nä, jag borde lämna, vill inte vara en del av när de skryter att det har 30000 medlemmar.

Nyheter
Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende