Det stora statistikbråket.

Eldur

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 125 -05, Kawasaki ZX6 C -88
Kevorkian skrev:
Du har fel. Satsar du på svart (rött) är sannolikheten 0.5.

Singlar du slant 1000 gånger och får 1000 klave är fortfarande chansen för krona 0.5 vid nästa försök. Kom ihåg att myntet inte har något minne.

Jag har rätt.

Jag räknade på hela serien, inte på en omgång, hela exemplat var tänkt att visa att det inte spelar ngn roll vad du fått innan, sannolikheten för just den serien är ändå lika liten...
 

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Järfälla
Hoj
En fuling
Du får bara dela upp din mening lite så vi korkskallar fattar...
Eldur skrev:
chansen att få rött igen, alltså 5 röda i rad är alltså lika med 0,5*0,5*0,5*0,5*0,5 =0,031.
Typ så här:
"Chansen att få rött igen: 0,5
5 röda i rad är alltså lika med 0,5^5=0,031"

@Halogen
Du ska inte få din kompis att fatta. Du ska spela poker med honom.
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Spinky Spendrup skrev:
@Halogen
Du ska inte få din kompis att fatta. Du ska spela poker med honom.

Du det där var fan ingen dum idé. Får se till att reservera en stol extra nästa pokerkväll. :hihi
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Eldur skrev:
Jag har rätt.

Jag räknade på hela serien, inte på en omgång, hela exemplat var tänkt att visa att det inte spelar ngn roll vad du fått innan, sannolikheten för just den serien är ändå lika liten...

Jo men man kan ju inte räkna ut sannolikheter i efterhand. I efterhand är alltid sannolikheten 1 och därmed ointressant för följande omgångar.
 

Kevorkian

Lachryma Christi
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
0 bhp
Eldur skrev:
Jag har rätt.

Jag räknade på hela serien, inte på en omgång, hela exemplat var tänkt att visa att det inte spelar ngn roll vad du fått innan, sannolikheten för just den serien är ändå lika liten...

Då får du också skriva att du räknar på en given serie. Läser man ditt inlägg tolkar man det inte så.


Eldur skrev:
så här:

Antag att chansen att på rött = 50 %, svart 50%.

fyra senaste ha hamnat på rött 4 ggr....

chansen att få rött igen, alltså 5 röda i rad är alltså lika med 0,5*0,5*0,5*0,5*0,5 =0,031.

Men, chansen att få en svart, dvs först 4 röda och sedan en svart är också lika med 0,5*0,5*0,5*0,5*0,5 =0,031.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Är sannolikhetslära och statistik samma sak? Jag undervisar i statte och vi pratar mest om metoder för att hitta mönster i och sammanställa data, samt olika sätt att förhålla sig till slumpmässig variation.

:besserwisser
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
mb skrev:
Är sannolikhetslära och statistik samma sak? Jag undervisar i statte och vi pratar mest om metoder för att hitta mönster i och sammanställa data, samt olika sätt att förhålla sig till slumpmässig variation.

:besserwisser

Nänu jävl... Ska DU också börja tjafsa? Va? Va? :mad:

( :tungan )
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
mb skrev:
Är sannolikhetslära och statistik samma sak? Jag undervisar i statte och vi pratar mest om metoder för att hitta mönster i och sammanställa data, samt olika sätt att förhålla sig till slumpmässig variation.

:besserwisser

Nej det är inte samma sak även om de är ganska intimt sammanlänkade. Sannolikhetsläran inriktar sig på utfall i slumpförsök som kan upprepas (tex roulettomgångarna ovan) medan statistik sammanställer data ur försök och undersökningar av verkligheten(tex hur många muslimer som våldtar svenska tjejer i Malmö). Typ....
 

Eldur

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 125 -05, Kawasaki ZX6 C -88
jo..

Medger att det eventuellt blev lite konstigt skrivet, får väl skylla på att jag skrev för snabbt.

Hursomhelst hoppas jag att ni förstår nu iaf, jag räknade på hela serien, inte som vissa kanske kan tolka det bara på sista. Dock trodde jag inte att någon skulle missuppfatta det så grovt.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
en liten rolig notis: fick höra i helgen att det längsta (officiella) tillfället en roulette har hamnat på rött är 57 gånger... (och som tidigare sagt, oddsen att det ska bli rött igen, eller svart är fortfarande 47%)

kompisen hade läst det i First Poker om jag inte minns fel.
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
Kevorkian skrev:
Du har fel. Satsar du på svart (rött) är sannolikheten 0.5.

Singlar du slant 1000 gånger och får 1000 klave är fortfarande chansen för krona 0.5 vid nästa försök. Kom ihåg att myntet inte har något minne.

Fast å andra sidan.. om det har blivit klave 1000 gånger i rad så finns det nog en statistisk anledning till det; myntet är tyngre på ena sidan eller liknande.
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
eisbaer skrev:
Fast å andra sidan.. om det har blivit klave 1000 gånger i rad så finns det nog en statistisk anledning till det; myntet är tyngre på ena sidan eller liknande.

Statisk elektricitet kanske.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top