Det ultimata varvtalet?

KawaF3771

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerhankmo, Finland
Hoj
Suzuki GS 500 E -99
Vilket är det ultimata varvtalet att släppa upp kopplingen när man rejsar mot någon?? Senast jag rejsade släppte jag upp vid ca 6-7krpm där den börjar få effekt men då drog den upp på bakhjulet?? Men å andra sidan om man släpper upp vid lägre varv så kanske man inte får lika bra fart :va
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Hmm, ska man inte gasa mycket, men släppa kopplingen sakta?

Så man har bra ddrag o varv länge, så man inte bara gasar, dumpar kopplingen så vatalet sjunker o det går trögt iväg? då måste det va bättre att mala lite på kopplingen, eller vad trors?

Vet inte, har bara en Teori... :)
 

EazyD

En superhjälte för dig...
Gick med
11 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
I April
Jag håller full rulle och slirar bestämmt ut i en viss hastighet och då börjar det växlas då jag känner att det är dags för en högra växel.
 

Poyjs

HONDA!! HONDA!! HONDA!! HONDA!! HONDA!!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Falkenberg
Hoj
HONDA NSR125 R
Gjorde bort mig GRYMT mycket i Falkenberg en gång.
Första gången jag skulle racea( stavas) mot en Audi 2.0 A6. Var ganska säker på att ta honom i acc.et men det blev ett litet hopp typ 1 meter sedan dog motorn efter att ha bara släppt ut kopplingen helt.= Nervös som fan typ 150 pers som stod och tittade på. :huvet lite mobbad man va :7peta

Lite jobbigt sedan när man kom tillbaka. :huvet :huvet
 

Mikael Cagiva

Ja, jävlar!
Gick med
2 May 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Ducati 748 2002
Poyjs skrev:
Gjorde bort mig GRYMT mycket i Falkenberg en gång.
Hm, sådant här har en benägenhet att hända när det är mycket folk runtomkring. Eller är det så att man inte märker av det och minns det lika mycket om det händer om man är ensam.

Ja, jag själv vet inget om varvtal, tyvärr.

6000 gäller för mig tror jag om det skall bli någon fart på ekipaget, 3000 brukar jag ha vid vanlig körning t.ex. när jag skall köra iväg i korsningar.
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Hade ute hojjen o startade upp den idag, har inte haft igång den på nån månad...

Jäklar vilket drag det är! trotts att det bara är 15 kusar känns det grymmt när man är van vid moppen... körde iväg snabbt med kopplingen, kändes som om framhjulet lättade en smula...men det är nog mest inbillning.. :)

Lägntar till sommmaren :)
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
För att återgå till ämnet så är det troligen runt varvtalet f max.vrid du ska ligga. Där är motorn nämligen starkast. O så hålla den där m max gas genom att slira på kopplingen. Fast den kanske överhettas...
/u
 

koop

Sinnessjuk
Gick med
27 Oct 2003
Ort
Asker, Norge
Hoj
Honda XR600 Motard -90, Suzuki GS500E -93
Mikael Cagiva skrev:
Hm, sådant här har en benägenhet att hända när det är mycket folk runtomkring.

samma som att motorer ALLTID rasar på höga varv...
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nisse Järnet skrev:
Finns inget ultimat varvtal, tyvärr.

Jo, att ligga på varvtalet där du har maxvridet, slira på kopplingen till du nått den fart du normalt skulle ha vid maxvridet, sen ska kopplingen vara helt ute efter det..
Snällt mot kopplingen, nej, snabb start, ja..
Råkar det gå på bakhjulet lite för högt, släpp inte gasen, men tryck i nästa växel..

edit: Det hade Ulf redan skrivit såg jag nu..
 

AddE <TM>

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2003
Ort
Stocktown
Hoj
f.d. apriliaägare, Bytte den mot ett mellankort
Min hoj e ostrypt, å lättar inte på framhjulet om ja varvar runt 10-11 tusen å slirar iväg me kopplingen för optimal start...... men dock har det hänt en gång att den har lättat om man har skjuts å den som sitter bakpå sitter lite längre bak än vanligt ;P...
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Man ska starta på samma sätt som man gör när man har bråttom hem för att skita efter att ha åkt en jättelång "ska ba svänga förbi kiosken" tur. Varvtalet straxt ovanför maxvridet och sen slira skiten (eh! :D ) ur kopplingen.

Ungefär som filmen 287.wmv högst upp på en av mina hemsidor visar.
http://andersbrink.tk/
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
oFFkeFF skrev:
Jo, att ligga på varvtalet där du har maxvridet, slira på kopplingen till du nått den fart du normalt skulle ha vid maxvridet, sen ska kopplingen vara helt ute efter det..
Snällt mot kopplingen, nej, snabb start, ja..
Råkar det gå på bakhjulet lite för högt, släpp inte gasen, men tryck i nästa växel..

edit: Det hade Ulf redan skrivit såg jag nu..
Jaja, men jag menar ett standard-varvtal :)
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top