Det vibrerar i cykeln när jag bromsar! Vad göra?

Julgran

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Eslöv
Hoj
Kawasaki ZXR 400
När jag bromsar med frambromsen så vibrerar det i cykeln. Förra året så justerades bromsarna och det hjälpte litegrann men vibrationerna kom tillbaka igen. När man bromsat hårt några gånger så blir det bättre men det kommer tillbaka igen vid nästa körning. Är detta ett vanligt fel eller finns det nåt mindre dyrt sätt att åtgärda det?

Jag kör en Kawasaki zxr400 från 1994 som gått ca 1500 mil.
<---En sån där

All hjälp tas emot tacksamt!
 

Ericsson

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Såld
Julgran skrev:
När jag bromsar med frambromsen så vibrerar det i cykeln.

Bromsskivor som slagit sig? När du snurrar framhjulet, har du ett jämt "skrap" från skivorna eller pulsar det?

Isf. Byte (eller ev. omsvarvning fast jag vet inte om sånt görs numera)
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Ericsson skrev:
Bromsskivor som slagit sig? När du snurrar framhjulet, har du ett jämt "skrap" från skivorna eller pulsar det?

Isf. Byte (eller ev. omsvarvning fast jag vet inte om sånt görs numera)

Det är likadant på polarens Monster 900. Det vibrerar som fan vid kraftig inbromsning men bara sista biten... Det "kan" således inte vara skivorna i hans fall. Eftersom Det rör sig om max ett eller två varv som hjulet snurrar under vibrationerna. De är inte där under första delen av en inbromsning(då däcken oh bromsskivorna snurrar som mest) Någon pratade om kassa däck!? Kna detta vara orsaken?
 

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
korvgubbe skrev:
Det är likadant på polarens Monster 900. Det vibrerar som fan vid kraftig inbromsning men bara sista biten... Det "kan" således inte vara skivorna i hans fall. Eftersom Det rör sig om max ett eller två varv som hjulet snurrar under vibrationerna. De är inte där under första delen av en inbromsning(då däcken oh bromsskivorna snurrar som mest) Någon pratade om kassa däck!? Kna detta vara orsaken?
Brukar bli sådär när skivorna blir för tunna/slitna, dvs de blir överhettade och börjar vibrera vid längre inbromsningar...
 

skog

ok nu då?
Gick med
5 Nov 2003
Ort
Södertälje/pershagen
Hoj
Obesiktigad...
Om det pulsar när du kör sakta o bromsar lite är det nog stor risk att skivorna har slagit sig. Är vibrationerna kraftiga, kan du med all säkerhet säga att det är skivorna som är snea. Svarva skivor är svårt då det är hårt som tusan. E du duktig o har en gassvets kan du värma hela kronan samtidigt som den sitter i en suporter svarv kanske du kan rikta hela alltet. Har gjort det på min gammla cykel. det vart ej helt hundra men gick o köra med. Sedan säger du att vid bromsning hårt blir det bättre m a o du rätar ut skivorna, kan inte det tyda på tunt gods i skivorna? Mät dom.
 

Julgran

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Eslöv
Hoj
Kawasaki ZXR 400
Ja det vibrerar mest under sista delev av inbromsningen. Det är mer än de sista två varven som hjulen snurrar men om man bromsar i högfart så märks det knappt. Det är inget fel på bromsskivorna vad jag kan se och det låter eller pulserar inget när jag snurrar hjulet. Hmmm.....
 

Ericsson

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Såld
korvgubbe skrev:
Det är likadant på polarens Monster 900. Det vibrerar som fan vid kraftig inbromsning men bara sista biten... Det "kan" således inte vara skivorna i hans fall. Eftersom Det rör sig om max ett eller två varv som hjulet snurrar under vibrationerna. De är inte där under första delen av en inbromsning(då däcken oh bromsskivorna snurrar som mest) Någon pratade om kassa däck!? Kna detta vara orsaken?

Var inte det knas med Macadam 90 som slets konstigt fram. Men hur känner man vibrationer på ett eller två hjulvarv?
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Kolla styrlagret! På ninjor, bladar och nu senast R1an så måste styrlagret efterdras lite ibland vid hård körning. När det glappar lite blir det liknande symptom.

Att skivorna skulle hunnit blivit för tunna redan efter 1500 mil tror jag inte på.

Om det är bromsarna det beror på kan det hjälpa bara att köra stenhårt, upp till toppfart, tvärbromsa, gärna med skjuss för mer tyngd och upprepa så många gånger så skivorna blir glödheta, då kan de räta till sig lite om du har tur.
 

Julgran

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Eslöv
Hoj
Kawasaki ZXR 400
Nu har jag mätt skivorna och dom var mycket riktigt för tunna. Dom var ca 3,9-4,0mm och enligt servicehandboken skulle de vara 4,3-4,6mm och man skulle byta om dom var 4,0mm eller tunnare. Brukar skivorna slitas upp så fort? Den har ju bara gått 1500 mil. Vad brukar det kosta att byta dom?
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Ericsson skrev:
Var inte det knas med Macadam 90 som slets konstigt fram. Men hur känner man vibrationer på ett eller två hjulvarv?

Hur man känner dem? Därför att sista 1-2 metrarna av en kraftig inbrommsning är det som att ha en pneumatisk borr i händerna...

Macadam 90 vet jag faktiskt inte vad det är..
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Hur säker är du på att den bara gått 1500 mil då? Nästan omöjligt att skivorna skulle slitits så mycket på en så kort bit. I så fall har det varit metallätande klossar och hojen har jämt gått stenhårt med skjuss eller nåt.. Men inte ens då tror jag det går att slita ner dem på så kort bit.
 

e-dwarf

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
Supertrappad Honda xl125R
Låter som att skivan blir överhettad faktiskt ,kan vara så att beläggen kan vara ojämnt slitna oxså?
 

Julgran

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Eslöv
Hoj
Kawasaki ZXR 400
Far hjälpte mig och mäta bromsskivorna idag och då blev resultatet lite bättre. Det går bra att bromsa med dom som dom är nu men det vibrerar lite men jag överlever, det minskar dessutom när man kört en stund som sagt. Det är dessutom möjligt att den gått mer än 1500 mil eftersom den är importerad från Tyskland men det var flera ägare sedan så det har jag ingen aning om.

Jag var förresten och kollade vad ett par nya bromsskivor skulle kosta. Håll fast er i kontorsstolen nu, 2700 kr original och 2000 pirat!!!!! Min haka fick markkänning när försäljaren sa det! Så jag tror att jag ska köra ett tag till med dom, går det inte rent åt helvette så går det nog bra ett tag till. Men tack så mycket för hjälpen ändå!
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Julgran skrev:
Far hjälpte mig och mäta bromsskivorna idag och då blev resultatet lite bättre. Det går bra att bromsa med dom som dom är nu men det vibrerar lite men jag överlever, det minskar dessutom när man kört en stund som sagt. Det är dessutom möjligt att den gått mer än 1500 mil eftersom den är importerad från Tyskland men det var flera ägare sedan så det har jag ingen aning om.

Jag var förresten och kollade vad ett par nya bromsskivor skulle kosta. Håll fast er i kontorsstolen nu, 2700 kr original och 2000 pirat!!!!! Min haka fick markkänning när försäljaren sa det! Så jag tror att jag ska köra ett tag till med dom, går det inte rent åt helvette så går det nog bra ett tag till. Men tack så mycket för hjälpen ändå!

Vad är det för årsmodell på cykeln då? När är den importerad till Sverige?

Finns minst en tråd med en kille som leta nya bromsskivor som också tyckte det var lite dyrt. Minns att han hitta nån billigare lösning så sök lite ska du se.
 

Gabor

Guest
vibbar

alla pratar om bromsskivor, ingen om torra gamla hjullager som har sagt upp sig.....
Kolla hjullagren, glapp ? hugger ? låter skrap ?........
 

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660 och ZX10R
Ericsson skrev:
Var inte det knas med Macadam 90 som slets konstigt fram. Men hur känner man vibrationer på ett eller två hjulvarv?

Hur skulle däcken kunna förändra hur det blir med bromsskivorna ?
 

Seventy7

www.mc-lös.nu
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Västerås
Hoj
"SÅLD"
Julgran skrev:
Jag var förresten och kollade vad ett par nya bromsskivor skulle kosta. Håll fast er i kontorsstolen nu, 2700 kr original och 2000 pirat!!!!! Min haka fick markkänning när försäljaren sa det! Så jag tror att jag ska köra ett tag till med dom, går det inte rent åt helvette så går det nog bra ett tag till. Men tack så mycket för hjälpen ändå!

Du skall nog vara glad, för mig skulle de kosta 8000:- för skivor samt belägg för frampartiet.
4000:- pirat. Så gnäll någon annanstans :)
 

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
Julgran skrev:
...Så jag tror att jag ska köra ett tag till med dom, går det inte rent åt helvette så går det nog bra ett tag till. Men tack så mycket för hjälpen ändå!...
Kan du leva med lite vibrationer är det bara att åka på.
Men om/när du väl byter kommer du undra varför du inte bytte tidigare, skillnaden är större än vad man tror...
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Är skivorna flytande? I så fall kan det vara nitningen som kärvar, prova att banka lite och smörja, kan räcka.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top