Det vibrerar i cykeln när jag bromsar! Vad göra?

Julgran

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZXR 400
Vi ska testa om dom kan vara skeva, det är en möjlighet. Ska bara försöka få tag i en sån där mackapär som mäter det. Den heter Dial gauge på engelska enligt min servicehandbok men vad heter den på svenska?

Edit: AHA! Jag har två servicehandböcker till min cykel, en där det står det mesta och en supplemental där det står sånt som har blivit ändrat till de senare modellerna. I den stod det att frambromsskivan ska vara 3,8-4,1mm! :kocko Av någon anledning har de satt dit tunnare bromsskivor på nyare modeller av min cykel. Då är det alltså inte tjockleken det är fel på. Hmm.... Då återstår om den är skev eller alla andra saker ni har föreslagit här i tråden :)

Last edited:

Tobbe_N

Ökenråtta
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM Superduke -07
Julgran skrev:
Vi ska testa om dom kan vara skeva, det är en möjlighet. Ska bara försöka få tag i en sån där mackapär som mäter det. Den heter Dial gauge på engelska enligt min servicehandbok men vad heter den på svenska?
Mät klocka?

Osmium

Don't follow me, I'm lost too...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha
Kan det hjälpa att sätta schims (stavning??) på bromsbeläggen?
Dom ska ju ta bort skrik och vibrationer. Fast det kanske bara är små vibrationer och inte skakningar som det här handlar om. Någon som vet?

Julgran

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZXR 400
Nu har jag varit ute och bromsat som om det inte fanns en morgondag men jag vet inte om jag blivit mycket klokare för det :) Vibrationerna blir lite mindre efter att man tokbromsat ett antal gånger men de är fortfarande ganska kraftiga. Jag upptäckte att om man bromsade ganska hårt så kändes det som om det pulserade, det kanske tyder på att det är skivan som er skev? Jag tror att det blir en verkstad som får fixa det här för jag upptäckte även att en packbox pajat, nu vet jag iaf vad mina sommarjobbspengar ska gå till...

Linus

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZX-6R Ninja 95
Jag ska börja med att säga att jag inte vet ett skit om bromsar! :) ..men:

Jag har upplevt att min frambroms "pulserar" just sista biten vid hård inbromsning. Polaren som stod bredvid när jag bromsade sa att gaffelbenen "hoppar" framåt sista biten.
Jag har en tanke om att det skulle kunna vara samma fenomen som uppstår när man spinner med en bil och "motorhuven hoppar". Det beror väl på att däcket "trycks ihop" - tappar greppet - studsar - åter får grepp - osv.
Kan det vara så att gaffelbenen trycks bakåt vid inbromsning - när jag närmar mig låsning tappar däcket greppet mot underlaget och gaffelbenen fjädrar framåt - väl framme har däcket möjlighet att få grepp igen - gaffeln fjädrar bakåt - tappar greppet igen osv
Det borde väl bero på att jag hade ett mindre bra däck och att asfalten var kall..

Jag har också ett litet bromsproblem..

Jag var dum nog att sätta en domkraft under änden av ena gaffelbenet för att lyfta upp den på pallbockar. Tyvärr var domkraften för instabil så cykeln vred sig vilket resulterade i att domkraften belastade spindeln till den flytande bromsskivan. När jag sedan snurrade på framhjulet går skivan ojämnt mot bromsklotsen, skrapljudet varierar. Det pulserar ingenting när jag bromsar nu.

Jag undrar:
- Kan det vara så att den flytande skivan bara kom ur läge när jag höll på så att den har satt sig snett på nitarna?
- Att det inte har någon betydelse eftersom skivan är flytande, så länge jag inte gjort spindeln allt för mycket vind?
- Fungerar det så att skivan "slår ut" beläggen när man slutar bromsa så att de inte ligger emot förutom när man bromsar?
- Kan skivan slitas till ojämnhet på grund av den oregelbundna kontakten med bromsbelägget?
- Bör jag vara orolig och bli fattig??
- Är jag dryg som skrivit så jävla mycket nu? :)

Tommy25

Guest
Julgran skrev:
När jag bromsar med frambromsen så vibrerar det i cykeln. Förra året så justerades bromsarna och det hjälpte litegrann men vibrationerna kom tillbaka igen. När man bromsat hårt några gånger så blir det bättre men det kommer tillbaka igen vid nästa körning. Är detta ett vanligt fel eller finns det nåt mindre dyrt sätt att åtgärda det?

Jag kör en Kawasaki zxr400 från 1994 som gått ca 1500 mil.
<---En sån där

All hjälp tas emot tacksamt!
Det är nog bara o byta bromsskivor

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...