Detonationsensor

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Har hittat en tillverkare av detonationssensorer ala HRC med sensor under tändstiftet för en spottstyver , saken är den att de säljer flera varianter med olika frekvenser då sensorn "känner detonationer" vilken frekvens använder Honda?
Har en elektronikmupp till kompis som bygger ett system till mig liknande HRCs men till en mer rimlig peng :banana

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Borsiin JR skrev:
Har hittat en tillverkare av detonationssensorer ala HRC med sensor under tändstiftet för en spottstyver , saken är den att de säljer flera varianter med olika frekvenser då sensorn "känner detonationer" vilken frekvens använder Honda?
Har en elektronikmupp till kompis som bygger ett system till mig liknande HRCs men till en mer rimlig peng :banana

Vad innebär en rimlig peng, och hur snabbt kan han skaka fram en?

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
Blir man klassad som "Retardo" om man frågar vad en detonationssensor gör för nytta? :gnissla

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
oscar skrev:

Sensorn i sig kostar under tusenlappen och elektroniken kostar väl också något sånt, det är dock än så länge bara ett projekt det lär inte bara vara att tuta och köra för signalen som sensorn ger lär vara lite meckig att göra något läsbart av.... (kan själv inte mängder om elektronik)

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Red skrev:
Blir man klassad som "Retardo" om man frågar vad en detonationssensor gör för nytta? :gnissla

Den sitter under tändstiftet och känner av vibrationer som upkommer då bränsleblandningen självantänder okontrollerat. Ett evigt problem i 2-takt racing där man vill åka med extrema inställningar av tändpunkt och soppamängd utan att detta händer. Med en sensor får man indikation på när det händer och då kan man justera om för att undvika dyra motorskador

Samma system finns i alla moderna bilar fast där ser sensorerna annorlunda ut och det används till att variera tändpunkt beroende på soppakvalitet...

Last edited:
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Många olika
det sensor

oscar skrev:
Oscar,köp allt från HRC hade du sett hur mycket som följer med så är det mycket prisvärt,för dyrt är det inte med tanke på hur mycket man kan spara om det skulle gå lite magert.vill du titta på sakerna har jag det hemma.
var allt med till cykeln?några små delar fattades hos mig.
ha det micke. :tummenupp

titum

Sugen
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
ett hembygge av "spill", en Honda rs125r, en kawa kris (kr-1s) en kymco scooter å en tm250
Borsiin JR skrev:
Den sitter under tändstiftet och känner av vibrationer som upkommer då bränsleblandningen självantänder okontrollerat. Ett evigt problem i 2-takt racing där man vill åka med extrema inställningar av tändpunkt och soppamängd utan att detta händer. Med en sensor får man indikation på när det händer och då kan man justera om för att undvika dyra motorskador

Samma system finns i alla moderna bilar fast där ser sensorerna annorlunda ut och det används till att variera tändpunkt beroende på soppakvalitet...

på aprilia rsw används dessa (bil) sensorer..... sitter på/vid avgasporten(fästet på cylindern alltså)

vibrartionerna gör att det blir en liten volt signal..... gick kurs och då hade vi volt mätare och en slägga :)

räckte med att trycka på den så såg man lite mätaren......

det smartaste vore väl å ta en sån å sätta på toppen..... om man ändå har en kompis som kan bygga en box, bara å ta från vilken skrotbil som helst

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Problemet med bilsensorer är (vad jag läst mig till) att de är avstämda för ett betydligt lägre varvtalsområde och är därmed värdelösa över säg 4000 rpm...

Skulle kanske kolla upp vilken sensor aprillia använder för det fungerar ju uppenbarligen om man nu får plats med den dvs....

Läste även en del om placering och dyl och det verkar vara tämligen kritiskt och beroende på cylinder därför verkar hondas variant med sensorn under tändstiftet vara smidigare om man nu inte kör aprilia dvs......

Har du möjlighet att undersöka vad aprilia sensorerna mer exakt är för någon vore jag tacksam att sen fixa en box är inga problem man kan ju tom köpa färdiga tämligen billiga dataloggers....

titum

Sugen
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
ett hembygge av "spill", en Honda rs125r, en kawa kris (kr-1s) en kymco scooter å en tm250
Borsiin JR skrev:
Problemet med bilsensorer är (vad jag läst mig till) att de är avstämda för ett betydligt lägre varvtalsområde och är därmed värdelösa över säg 4000 rpm...

Skulle kanske kolla upp vilken sensor aprillia använder för det fungerar ju uppenbarligen om man nu får plats med den dvs....

Läste även en del om placering och dyl och det verkar vara tämligen kritiskt och beroende på cylinder därför verkar hondas variant med sensorn under tändstiftet vara smidigare om man nu inte kör aprilia dvs......

Har du möjlighet att undersöka vad aprilia sensorerna mer exakt är för någon vore jag tacksam att sen fixa en box är inga problem man kan ju tom köpa färdiga tämligen billiga dataloggers....

jag ringer håkan å frågar i morgon.... har för mig det är vanliga bosch

kan nog fixa bild på en gång

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
Borsiin JR skrev:

Allright... Satt & funderade på varför i hela friden man skulle ha en sensor där.
Tack för informationen!

Pålle

Nä, jag bara tittar lite.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Leksaker i garaget
Borsiin JR skrev:

Antar att den inte funkar med HRC:s logger? Då är det inte intressant för Oscar iaf. Bestämmer jag! :tungan

/Joakim

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Det är säkerligen samma konstruktion på alla sensorer de ger en utspänning när en frekvens uppnås... Det som varierar är väl utspänning och frekvens för aktivering samt kontaktdon och där har jag ingen aning om vad HRC har för spec.....
Är där leveransproblem från HRC eller är det bara priset som är trist?

Är där bara någon vänlig själ som kan förse mig med specar så skulle jag vara evigt tacksam....

Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Många olika
datalogg

Borsiin JR skrev:
Det är säkerligen samma konstruktion på alla sensorer de ger en utspänning när en frekvens uppnås... Det som varierar är väl utspänning och frekvens för aktivering samt kontaktdon och där har jag ingen aning om vad HRC har för spec.....
Är där leveransproblem från HRC eller är det bara priset som är trist?

Är där bara någon vänlig själ som kan förse mig med specar så skulle jag vara evigt tacksam....
hej
inget problem med leverans,beställde för 14 dagar sen 2 st datalogg samt detcounter mm till honda 250,samt 4 st kompletta satser till honda 125,sen tycker jag att priset är väldigt överkomligt i jämförelse med vad annat kostar,vidare kan du köpa allt i lösdélar om något skulle gå sönder.vidare följer mycket kompletta instruktioner med,glömde säga fick delarna 28/2.
mvh micke :tummenupp

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.
Hur placerar Honda sina sensorer under tändstiftet :va

Micke va kostar en komplett sats till RS125r från dig ?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
De har en bricka och sen säljer ngk förlängda tändstift för ändamålet

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Hansen har du fått fått din???

Jag beställde min med hojen, men de skulle inte få hem den förrän den 25 mars fick jag höra?

Vad fan är det för fel på den där Toru??? :fatta!

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Jösse skrev:
Borsiin JR du har inte någon bild på hela konstruktionen ?

Sensorn under tändstiftet och enheten med displayer.

Bifogat

• 100_11902.JPG
    100_11902.JPG
    59.9 KB · Visningar: 140
  • 100_11832.JPG
    100_11832.JPG
    57.1 KB · Visningar: 115

titum

Sugen
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
pratade med håkan idag.... det var vanliga bosch.

tyvärr slut på batteri i kameran så inga bilder

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...