Detta har införskaffats på Biltema !

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
filtret kan du nog oxå kasta..
en kompis bytte olja och stoppa på ett biltemafilter och två sekunder efter han vridit på nyckeln låg all olja under bilen,,

Låter som en klassiker - att packningen från gamla filtret sitter kvar när man vevar dit det nya filtret, slutar med olja överallt på nolltid. ;)

/J

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Låter som en klassiker - att packningen från gamla filtret sitter kvar när man vevar dit det nya filtret, slutar med olja överallt på nolltid. ;)

/J

har ju hänt att motorer med högt oljetryck blåst rakt igenom filter av sämre kvalite, svårt att säga vad som hänt här dock då vi inte vet hur filtret såg ut efter olyckan, dubbla packingar är ju som sagt en klassiker.

Inte bara det att vissa filter inte tål höga tryck heller, viktigt är också att ha ett filter som tar även de minsta finaste partiklarna, och endå har tillräckligt flöde

Dawan

Medlem
Gick med
11 Feb 2004
Hoj
Yamaha R6 -01
Bromsbeläggen är helt okej, har tävlat med den i Rookie600 och visst är de inte lika bra som ett par Ferodo men helt klart helt okej.

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Hoj
Harleys...
Hade inte kört med deras oljefilter iallafall, Då de saknar bypass ventil så sunkar det ihop sig så finns ingen alternativ kanal för oljan att gå så då körs motorn helt utan att få filtrerad olja :)

///micke

smallsocks

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
Hoj
HD superglide sport
Jag har biltemas bromsbelägg både fram o bak.
Fungerar ok, låter lite extra med dem bara, får se vilka det blir sedan

edit: hojen har även deras oljefilter

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
KTM RC8R
Alla prylarna var bra köp. Montera, gasa och var glad. :tummenupp
Och förövrigt tycker jag fortfarande att det är helt sjukt att folk fortsätter att uttala sig om saker som dom inte har en jävla aning om. Ta reda på fakta innan ni vräker ur er era fördomsfulla åsikter här.

Fortsätt gärna att köpa era fina märkesprylar, och intala er att det är kanon jämfört med biltema. Men påstå inte att ni VET att det är bättre grejer. För så det inte i det flesta fallen.

Och som någon skrev tidigare. Läs igenom oljetrådarna, eller googla lite, så kanske ni tillslut VET vilken olja som är bra/dålig, då slipper ni tro på vad grannen hade hört av sin bästa kompis svärsons moster.

Last edited:

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Hade inte kört med deras oljefilter iallafall, Då de saknar bypass ventil så sunkar det ihop sig så finns ingen alternativ kanal för oljan att gå så då körs motorn helt utan att få filtrerad olja :)

///micke

Fantastiskt hur du kan veta detta.
Jag har handlat filter på biltema, lelles och "Yamaha original" till min R1:a.
Jag finner ingen skillnad på dem okulärt. Det står till och med samma sifferserier på dem.

.Sulan.

Guest
Alla prylarna var bra köp. Montera, gasa och var glad. :tummenupp
Och förövrigt tycker jag fortfarande att det är helt sjukt att folk fortsätter att uttala sig om saker som dom inte har en jävla aning om. Ta reda på fakta innan ni vräker ur er era fördomsfulla åsikter här.

Fortsätt gärna att köpa era fina märkesprylar, och intala er att det är kanon jämfört med biltema. Men påstå inte att ni VET att det är bättre
Och som någon skrev tidigare. Läs igenom oljetrådarna, eller googla lite, så kanske ni tillslut VET vilken olja som är bra/dålig, då slipper ni tro på vad grannen hade hört av sin bästa kompis svärsons moster.

oljefilterna e skit...
dela på ett o se vad som finns i :) så kan du gärna pma mig sen o berätta om du vill ha det filtret på din hoj/bil.

Jag finner ingen skillnad på dem okulärt. Det står till och med samma sifferserier på dem.
ta en bågfil o dela det på mitten o gemför... kommer bli förvånad att dom får säljas:rofl

Last edited:

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Hej och hå med farbror frej...!

FAKTA är för klentrogna......

TYCKANDE är för EXSPRÄTTER......

"" ALLT GÅR ATT SÄLJA MED MÖRDANDE REKLAM...""
Gammal Karl-Gerard låt.....men lika gångbar än i dag...kanske mer nu.

KentW

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag älskar de här trådarna. För tänk om folk faktiskt själva hade provat Biltemas grejjer - och inte bara gissat -, då skulle ingen köpa de dyra prylarna.

Hursomhelst, det är kul att i ena änden av forumet läsa att det är försvarbart att köpa olja för 300 kr/l och i andra änden att en skiva för 150 kr är för dyrt. Jag ser inte hur en olja som är certifierad efter ALLA krav (Biltema) skulle vara sämre än andra oljor med samma certifiering bara för den kostar mindre.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
filtret kan du nog oxå kasta..
en kompis bytte olja och stoppa på ett biltemafilter och två sekunder efter han vridit på nyckeln låg all olja under bilen,,

Om jag fattar dig rätt så har jag läst flera med original filter som fått uppleva samma sak.

Vet inte exakt vad det är som gör det men här kommer lite ideer:

Filtret felkonstruerat. Händer både original och pirat
Högt oljetryck från pumpen och överströmningsventilen kärvar/kass.
Luft i systemet och du får hårda pulser till följd av detta. Kanske i kombo med kärvande överströmningsventil.

Finns säkert fler anledningar. Hittar inte länken nu men det var ju ett hyffsat seriöst test med flera piratfilter och originalfilter. Originalfiltren var inte alltid bäst som väntat...

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Hoj
Ducati Monster m900
oljefilterna e skit...
dela på ett o se vad som finns i :) så kan du gärna pma mig sen o berätta om du vill ha det filtret på din hoj/bil.

ta en bågfil o dela det på mitten o gemför... kommer bli förvånad att dom får säljas:rofl

eftersom det är du som säger detta så föreslår jag att du delar på ett filter och visar oss. att du säger att det är så ger inte ditt inlägg särskilt mycket substans

Roberth

Gick med
3 Oct 2004
Hoj
oljefilterna e skit...

Den här läsningen räcker för mig.http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=130025&highlight=test+oljefilter Möjligtvis kan det ligga sanning i dina inlägg när Biltema låg i sin linda men inte längre.

Roberth

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Hoj
Harleys...

Jag vet inte men chansar inte heller:) Va en Kompis som är mek som sa detta och varflr snåla in på 20kr för:va Olja funkar kanon ifrån Biltema men filterna kör jag inte bara för att det sägs sakna bypassventil... Men visst de är kanske lika bra men det känns bra med orginal :)

///Micke

Vilka oljefilter för motorcyklar har...bypassventil?!

:va

Inte säker på att det heter så men alternativ filtrerings väg så kanske du förstår, de flesta spin on filter har detta för att eleminera risken med igensatt filter och att motorn ska slippa få olfiltrerad olja, så har jag förståt det hela iallafall:)

kolla in detta. http://www.frameurope.se/framdata/alla/tech-info/teknik/oljefilter se.pdf

///Micke

Last edited:

Roberth

Gick med
3 Oct 2004
Hoj
Jag vet inte men chansar inte heller:) Va en Kompis som är mek som sa detta och varflr snåla in på 20kr för:va Olja funkar kanon ifrån Biltema men filterna kör jag inte bara för att det sägs sakna bypassventil... Men visst de är kanske lika bra men det känns bra med orginal :)

///Micke

Inte säker på att det heter så men alternativ filtrerings väg så kanske du förstår, de flesta spin on filter har detta för att eleminera risken med igensatt filter och att motorn ska slippa få olfiltrerad olja, så har jag förståt det hela iallafall:)

kolla in detta. http://www.frameurope.se/framdata/alla/tech-info/teknik/oljefilter se.pdf

///Micke

I testet jag länkar till ovan ditt inlägg står det när bypassventilen öppnar. Även på Biltemas filter. Rimligtvis borde det då finnas även på dem då testet kunde genomföras med ett resultat

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Hoj
Harleys...
I testet jag länkar till ovan ditt inlägg står det när bypassventilen öppnar. Även på Biltemas filter. Rimligtvis borde det då finnas även på dem då testet kunde genomföras med ett resultat

Vart står det???? Har jag missat det :)

Om de har bypass ventil kommer jag börja handla deras filter då jag redan åker med deras olja :)

///Micke

Roberth

Gick med
3 Oct 2004
Hoj
Vart står det???? Har jag missat det :)

Om de har bypass ventil kommer jag börja handla deras filter då jag redan åker med deras olja :)

///Micke

Jag var inte riktigt tydlig. :)

Följ den länk som Dr.Bike har skrivit i sitt första inlägg i den forumtråd jag länkar till.

Roberth

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...