Detta kan väl inte stämma! Ang annons RD500

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Det finns väl inte en chans att effektangivelsen på denna hojen kan stämma?!?!? Inte toppfarten heller? Hur mycket går det att trimma en RD500? Min gissning är väl 130 hästar max.. menmen.. den ger väl inte mer än 86 hästar original? Eller han har kanske bara råkat skriva en etta framför.. :va Billigt var det iaf :tummenupp
 

Bifogat

  • rd500.JPG
    rd500.JPG
    100 KB · Visningar: 963

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
GP-hojjarna gav väl 180hk på bakhjulet om jag inte minns fel, känns inte som om man skulle slänga bort en sån motor för 8500kr ;)

*Edit, inte just RD motorn dock
 

Sonab

Sporthojsnörd
Gick med
2 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Africa Twin 1100 A.S. - 2020 + Suzuki GSX-S 2022
Mattias skrev:
Åsså en RD350 på bild. Nån skämtar aprillo.
precis, såhär ser en 500m ut... (min gamla :yoparty )
 

Bifogat

  • RD 500.jpg
    RD 500.jpg
    24.5 KB · Visningar: 277

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Om man nu vill vara dryg och petig så finns det ett 550cc kit till Yamaha Banshee, Fyrhjuling med RD350 motor som rätt inställt och med lite pill och filande här och där enligt uppgift ska ge 120hk på driven men jag tvivlar att det sitter ett sådant i den där hojen.

Drygt 90hk kan däremot mycket väl stämma då de som var värst i RD350 cup åkte runt med sådana motorer, dom håller inte så värst långe dock utan rasar bara du tittar lite elakt på den.
 

Bikeboy500

{-_-}
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Ghétebork
Hoj
Yamasaurus RD500, Honda CR500, Yamaha TZR250
lahi skrev:
Det finns väl inte en chans att effektangivelsen på denna hojen kan stämma?!?!? Inte toppfarten heller? Hur mycket går det att trimma en RD500? Min gissning är väl 130 hästar max.. menmen.. den ger väl inte mer än 86 hästar original? Eller han har kanske bara råkat skriva en etta framför.. :va Billigt var det iaf :tummenupp

Inte en suck i hela världen! måste vara som någon skrev tidigare, ettan skall inte vara med, alltså 92,6 hk.
För att få 130 hästar i en RD (utan nitro, turbo) och ha den körbar överhuvudtaget, måste man ändra och byta såpass mycket att den inte kan kallas RD efteråt.
Det var en ganska omodern maskin redan när den kom (med GP-mått mätt)
Smala trånga kanaler, vinklade insug, reedventiler från RD400 -70talare, små knäppa förgasare.
Men va fan, det har fortfarande inte serietillverkats nån cykel jag skulle vilja byta den mot. :tummenupp
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Tänkte väl att det inte stämde... hade varit skoj att ha en rd500 iaf! Eller rg500... Kulthojar
 

real

Rika Barn Leka Bäst
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda NS400R -85 och KTM 620 SuperMotard -97
lahi skrev:
Tänkte väl att det inte stämde... hade varit skoj att ha en rd500 iaf! Eller rg500... Kulthojar

Apropå kulthojar, glöm inte Honda NS400R (av förklarliga själ min favorit)
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
real skrev:
Apropå kulthojar, glöm inte Honda NS400R (av förklarliga själ min favorit)
Tjo, nä, ska inte glömma den! :tummenupp Tuff hoj, den där... 3 cylindrar va? Såg en sådan som for runt i Ängelholm för ett tag sedan.. Stora tvåtaktare är så jäkla häftigt. Mer ketchupeffekt åt folket!
 

real

Rika Barn Leka Bäst
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda NS400R -85 och KTM 620 SuperMotard -97
lahi skrev:
Tjo, nä, ska inte glömma den! :tummenupp Tuff hoj, den där... 3 cylindrar va? Såg en sådan som for runt i Ängelholm för ett tag sedan.. Stora tvåtaktare är så jäkla häftigt. Mer ketchupeffekt åt folket!

3 cylindrar, 72 hk
 

Bikeboy500

{-_-}
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Ghétebork
Hoj
Yamasaurus RD500, Honda CR500, Yamaha TZR250
real skrev:
3 cylindrar, 72 hk

Har det nånsinn funnits nån hoj där motorljudet byter karraktär så drastiskt som hos NS400, från Puch Alabama på lågvarv....Till hmmm nåt ilsket härligt vasst skrikande vid fullvarv. :yoparty :tummenupp
 

real

Rika Barn Leka Bäst
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda NS400R -85 och KTM 620 SuperMotard -97
Bikeboy500 skrev:
Har det nånsinn funnits nån hoj där motorljudet byter karraktär så drastiskt som hos NS400, från Puch Alabama på lågvarv....Till hmmm nåt ilsket härligt vasst skrikande vid fullvarv. :yoparty :tummenupp

Borde köra igång den hojjen nån dag, f-n va sugen jag blev på 2-takt nu...
 

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Norge
Hoj
Kawasaki Zx6R
Har en kompis som hade en Rg500 Gamma en gång i tiden. som jag lånade ratt mycket. Fy fan det va en kul hoj! skulle haft en sån i dag...
 

RD500

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2004
Ort
UPPSALA
Hoj
yzf1000r Ktm520 nc24 xtz750 dr650
Åker rd 500lc Har jävligt roligt. Varför bara tända vart annat varv?
 

Veztra

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
RGV 250
lahi skrev:
Det finns väl inte en chans att effektangivelsen på denna hojen kan stämma?!?!? Inte toppfarten heller? Hur mycket går det att trimma en RD500? Min gissning är väl 130 hästar max.. menmen.. den ger väl inte mer än 86 hästar original? Eller han har kanske bara råkat skriva en etta framför.. :va Billigt var det iaf :tummenupp

Kanske någon som fyller år eller bara en svensexa på G :banana :banana
I alla fall ha hans polare säkert jävligt kul åt honom nu.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
real skrev:
Borde köra igång den hojjen nån dag, f-n va sugen jag blev på 2-takt nu...
Hehe... ja, jag blev också väldigt sugen på 2-takt nu! Kanske skulle köpa en RG500 (jag brinner ju för Suzuki...)! Svåra att hitta i vettigt skick och till hyfsat pris bara... Har aldrig kört en 2-takts landsvägshoj förr. Körde rundor med en enduroreggad KTM500 tvåtaktscross på gata innan (med skylt och lampor alltså) och det var hur kul som helst. Reser sig på högsta växeln! :tummenupp Men en tvåtakts 500:a landsvägshoj hade varit skitskoj! Hmmm... får nog börja leta nu... :)
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Mookie skrev:
Drygt 90hk kan däremot mycket väl stämma då de som var värst i RD350 cup åkte runt med sådana motorer, dom håller inte så värst långe dock utan rasar bara du tittar lite elakt på den.
Men RD-cupen hade ju ett stenhårt standardreglemente, du menar väl B400? Jag köpte den hojen som vann mest i den serien (Kakans gröna med svarta prickar) och den har då inte 90 hk i alla fall! Och den i blocket som ska ge 92 hk med original avgassystem måste vara ett fantasifoster av sällan skådat slag. Rickards (Rickard här på SH) RD350 ger 75 hk på bakhjulet och då är det mesta gjort, se www.skalmanmc.com
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top