Detta måste väl vara ett steg i rätt riktning?

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Pantentdöden är ingenting mot när Steve Jobs kommer och stämmer röven av dem för att biljäveln heter AirPod.

Dr.Bike

Guest
Marknaden håller inte med dig. Marknaden bestämmer.

Nej marknaden bestämmer inte.
Utbudet av tillgängliga varor och deras pris styr.
Marknaden - som är du och jag vet ju inte vad vi inte vet s.a.s och därför KAN marknaden inte "bestämma sig" för att gå åt ett helt nytt håll av många anledningar.

- Ny teknik är alltid dyrare inledningsvis. Låg och medelinkomsttagarna kan inte "sponsa" den utvecklingen ur egen beskattad ficka. Alltså måste "någon" styra marknaden åt "rätt" håll många gånger. Läs politiker i detta fall.

- Beprövad teknik har en stark ställning. Misstankar om den nya tekniken blir oftast dess black om foten och hämmar lansering/utbredning.

- Marknaden vet inte sitt eget bästa. Därför bestämmer inte marknaden heller.
Möjligen bestämmer marknadsstrateger. Inte marknaden i sig.
Varför fick vi annars VHS, när både Betamax och Video 2000 var bättre format? Varför ar vi endast 16 bitars CD? När 32 eller 64 är så mycket bättre?
Varför tillåter vi processortillverkare att tillverka processorer som bevisligen innehåller en högre kapacitet än den de säljs med, för att sedan låta dem tjuvsläppa på mer kraft i lagoma intervaller så att man till slut haft 8 "nylanseringar" av samma produkt? Varför fick vi Compact Casette istället för Hi8? Osv osv

Nä -marknaden är ett omättligt grinigt barn.
Som tystnar och är nöjt en liten stund om de som föder den stoppar in LAGOMA bitar av "kjejsarens nya kläder".

Marknaden är dum.

Annars skulle man ju kunna låta bilens motor driva en generator som i sin tur driver en kompressor som suger in och komprimerar luft under gång :va

Jag är alltid först med snilleblixtarna :banana

Kan du inte ge oss evighetsmaskinen oxå? ;)

Last edited:

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Nej marknaden bestämmer inte.
Utbudet av tillgängliga varor och deras pris styr.
Marknaden - som är du och jag vet ju inte vad vi inte vet s.a.s och därför KAN marknaden inte "bestämma sig" för att gå åt ett helt nytt håll av många anledningar.

- Ny teknik är alltid dyrare inledningsvis. Låg och medelinkomsttagarna kan inte "sponsa" den utvecklingen ur egen beskattad ficka. Alltså måste "någon" styra marknaden åt "rätt" håll många gånger. Läs politiker i detta fall.

- Beprövad teknik har en stark ställning. Misstankar om den nya tekniken blir oftast dess black om foten och hämmar lansering/utbredning.

- Marknaden vet inte sitt eget bästa. Därför bestämmer inte marknaden heller.
Möjligen bestämmer marknadsstrateger. Inte marknaden i sig.
Varför fick vi annars VHS, när både Betamax och Video 2000 var bättre format? Varför ar vi endast 16 bitars CD? När 32 eller 64 är så mycket bättre?
Varför tillåter vi processortillverkare att tillverka processorer som bevisligen innehåller en högre kapacitet än den de säljs med, för att sedan låta dem tjuvsläppa på mer kraft i lagoma intervaller så att man till slut haft 8 "nylanseringar" av samma produkt? Varför fick vi Compact Casette istället för Hi8? Osv osv
Märkte att det kanske var lite otydligt men jag syftade snarare på att det inte är vi som styr marknaden. Den som har mest pengar styr marknaden: företagen. Dina marknadsstrateger är på intet sätt små Platons som lallar omkring och bestämmer vad som är bäst. Företagen bestämmer vad som är bäst. Korrektion: det största företaget bestämmer vad som är bäst. Kan företagen redovisa fortsatta vinstsiffror på en "förlegad och miljöfarlig" förbränningsmotor så finns det ingen anledning att lansera ett "modernt och miljövänligt" dito.

Om jag varje dag tar den högra trappan för att det alltid ligger en tjugolapp där som jag kan köpa glass för kommer jag med all sannolikhet inte att ta den vänstra trappan. Trots att det kan ligga TVÅ tjugolappar där. Förmodligen skulle jag istället smyga till den vänstra trappan först och titta om där finns något att hämta (och spara) innan jag sedan går till den högra trappan och är min vana trogen.

Martein

därför att älg
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
gixxah sevenfifteh
Text...
...Marknaden är dum.

Kan du inte ge oss evighetsmaskinen oxå? ;)

Ironi min gode doktor, ironi...

Men för att sänka erat förtroende för mänskligheten ytterligare( de av er som fortfarande har något dvs) så hade jag en arbetskamrat förut som inte bara utförde det sämsta jobbet någonsin, som undertäcknad fick gå efter och rätta till, han hade även de dummaste teorierna på g..

En av dom var den berömda bil-vindfångar-kombinationen.
Iom att vi jobbade med starkström så gick det inte en sekund de arbetspassen man jobbade med honom då jag inte fruktade för mitt liv..

Aldrig någonsin har jag hatat någon så intensivt enbart pga att han var korkad som jag hatade den människan.. :mad:

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Jaja, men tajmimgen kunde ju varit bättre, med tanke på att soppan gått ner 25% de senaste två veckorna...

Dr.Bike

Guest
Märkte att det kanske var lite otydligt men jag syftade snarare på att det inte är vi som styr marknaden. Den som har mest pengar styr marknaden: företagen. Dina marknadsstrateger är på intet sätt små Platons som lallar omkring och bestämmer vad som är bäst. Företagen bestämmer vad som är bäst. Korrektion: det största företaget bestämmer vad som är bäst. Kan företagen redovisa fortsatta vinstsiffror på en "förlegad och miljöfarlig" förbränningsmotor så finns det ingen anledning att lansera ett "modernt och miljövänligt" dito.

Om jag varje dag tar den högra trappan för att det alltid ligger en tjugolapp där som jag kan köpa glass för kommer jag med all sannolikhet inte att ta den vänstra trappan. Trots att det kan ligga TVÅ tjugolappar där. Förmodligen skulle jag istället smyga till den vänstra trappan först och titta om där finns något att hämta (och spara) innan jag sedan går till den högra trappan och är min vana trogen.

Exakt!
:)
Bra beskrivet.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Patentdöden är till stor del en skröna idag vad gäller ny oprövad teknik. Däremot råder hårda strider om närliggande produkter redan existerar.

Frågan blir ju vad verkningsgraden är på processen. En dieselmotor dag ligger kring 31-33% verkningsgrad. En kompressor borde max komma upp i ca. 75% (förutsätter eldriven kompressor). Därefter kommer frågan hur lufttryck skall överföras till framdrivning men jag har svårt att se att denna process skulle ha en verkningsgrad över 50% och då är vi tillbaka till att det är bättre att köra på diesel.

Mottot "Spännande män luktar diesel" håller alltså än ett tag ur miljösynpunkt.

Vad Jag hört i olika former så ligger verningsgraden på bensinmotorer på 30-40% och hos dieselmotorer betydligt högre.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Vore ju fint om det fanns ett utbud inom ett 10-tal år, men frågan som kvarstår är ju isåfall; Hur ska miljöpartiet hantera skattefrågan på luften? Kommer vi få betala skatt på all luft eller hur löser de det? Kommer fordonsskatten vara på 100 000:- per år på en sådan bil då den stjäl luft som annars skulle användas till något annat?
En gång i tiden var diesel billigare än bensin, och då beskattades dieselfordon mer... idag betalar jag 6000kr i dieselskatt... och jag tror att om en miljöbil som inte drivs på bensin eller diesel, utan luft... kommer beskattas hårdare. För dessa bilar bidrar inte till skattemassen genom tankningar av bensin/diesel.

Så jag tror nog att kostnaden för att äga och köra en bil som drivs på "luft", inte kommer bli så ekonomisk som folk tror.

Martein

därför att älg
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
gixxah sevenfifteh
En gång i tiden var diesel billigare än bensin, och då beskattades dieselfordon mer... idag betalar jag 6000kr i dieselskatt... och jag tror att om en miljöbil som inte drivs på bensin eller diesel, utan luft... kommer beskattas hårdare. För dessa bilar bidrar inte till skattemassen genom tankningar av bensin/diesel.

Så jag tror nog att kostnaden för att äga och köra en bil som drivs på "luft", inte kommer bli så ekonomisk som folk tror.

Tror inte det. De har ju INGET att gå på...
Straffskatta "luftbilar" eller rena elbilar? Tokhöja skatten på el till hushåll som förbrukar mer än rimlig mängd( liten risk där iof..)? Tokskatt på kompressorer?

Mer troligt att de höjer skatten på soppan( /skatten i allmänt) så att de övriga trafikanterna får täcka luckorna.

För om det kommer ut att staten aktivt kämpar emot miljövänlighet så lär det bli ramaskri av bibliska proportioner följt av ett stort antal insmugglade AK47:eek:r och ett "regeringsbyte" lite lätt ur fas med de regelbundna.. ..I mina drömmar :rolleyes:

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Hoj
Suzuki GSXR1100
Att tanka 175 L tank till 350 bar...

Några av de större "normala" dykkompressorerna ligger på runt 600 L/min och kostar allt från 150.000 - 300 000. Alltså en sådan man behöver för "hemma tankning"

175 L x 350 bar = 61250 L

61250/600 = 102 min = strax under 2 h

Dessa komressorer kräver dessutom service och underhåll hela tiden = cash.

Tror inte att det kommer kosta runt 10 öre milen...

// Linus

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S

Ja, se bara hur det har blivit med miljöbilarna i Stockholm, nu är det ju inte gratis att parkera med dom längre, och snart lär det kosta i biltullarna också! :huvet

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Tror inte det. De har ju INGET att gå på...
Straffskatta "luftbilar" eller rena elbilar? Tokhöja skatten på el till hushåll som förbrukar mer än rimlig mängd( liten risk där iof..)? Tokskatt på kompressorer?

Mer troligt att de höjer skatten på soppan( /skatten i allmänt) så att de övriga trafikanterna får täcka luckorna.

För om det kommer ut att staten aktivt kämpar emot miljövänlighet så lär det bli ramaskri av bibliska proportioner följt av ett stort antal insmugglade AK47:eek:r och ett "regeringsbyte" lite lätt ur fas med de regelbundna.. ..I mina drömmar :rolleyes:
hahaa, regeringsskifte med AK47:eek:r, det hade vart en syn i Sverige. Vem ska stå för det när alla har sina knytnävar knutna i fickorna?
Svenska folket kommer aldrig att stå upp mot politikerna, i Frankrike däremot händer det grejer när något inte passar.

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
hahaa, regeringsskifte med AK47:eek:r, det hade vart en syn i Sverige. Vem ska stå för det när alla har sina knytnävar knutna i fickorna?
Svenska folket kommer aldrig att stå upp mot politikerna, i Frankrike däremot händer det grejer när något inte passar.
Vi har satt dem till makten. Vi kan alltid avsätta vår regering om så önskas. Men ärligt talat har vi knappast något problem som är så uppseendeväckande att det bör ske.

Upplopp är knappast rätt sätt att blidka de som styr.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning