Dewil´s SPORTster-projekt

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
Hej alla!

Japp det började suga till i hojtarmen (är det ett ord:confused:) när min kollega införskaffade sig en Harley nightrod.

Tyckte det var en ganska bra ursäkt till att köpa sig något riktigt tungt med väldigt lite effekt. Dock finns inte en enda tanke på att låta den vara orörd!

Efter ett flitigt blockande hittade jag en väldigt fin Sportster 883C -00.
För er som inte är så invigda i HD jargongen står "C" för custom vilket innebär ett löjligt stort framhjul och ett tungt helgjutet bakhjul av någon form av pansarstål.

Tanken är att hojen ska bli något lättare, något kraftfulllare och MYCKET snyggare.

Jag vill få bort den från custom och mer till streetfighter/café räcer hoj.

Moderna lätta material och moderna prylar men med klassisk stötstångs V- twin.

Det som kommer göras är följande:

* Borra cylindrarna
* Porta topparna
* Installera effekt- kammar
* Byta till en upsidedown-gaffel
* 17" framhjul
* Fett framdäck
* Bredare backdäck
* Lacka motorn svart
* Kapa skärm
* Lacka om
* Tillverka luftburk i kolfiber
* Tillverka avgassystem + burk
* Tillverka alu-handtag
* Tillverka bakflyttade fotpinnar
* Svarva till diverse täcklock, stötstångsskydd mm
* Montera cliponstyre
* Installera ny instrumentering
* Mini- blinkers
* Annan strålkastare

... Kan nog bli fler grejjer under resans gång och säkert tankar och idéer som jag glömt.
Hojen kommer gå i svart med inslag av "mörksilver-metallic" och många små guldeloxerade detaljer.

Bilder kommer när jag slutat vara förbannad över att de blir i storleken av ett frimärke för att de ska kunna laddas!!!!:mad:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Låter intressant. :)

Vad gäller bilder så säger jag bara www.photobucket.com. Ska du ladda upp mycket bilder så betala för ett premiumkonto. Väl värt pengarna.

Dogge1972

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2008
Hoj
Buell XB12R/S-04 moddad, Järnsportster XLCH -75
Kul med ett sportster bygge!

Om du är sugen på en skink burk i kolfiber med tillhörande KN skicka ett PM.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ifall du har problem med för stora bilder & inte har Photoshop hemma så prova www.picresize.com.

Beskär & minska ned bilden så att bredden blir mellan 1000-600 pixels.
Väljer du 1000 pixels i bredd så kommer du troligtvis inte kunna köra högsta "JPG Quality" på den. Prova i sådanna fall att minska ned denna till "good" istället. Blir den fortfarande för stor så får du minska ned bredden lite mera.

Storleksgränsen för .jpg bilder uppladdade här på Sh är följande: .jpg 239.3 KB

Är dina bilder i .bmp eller .tiff format så omvandla dem till .jpg.

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Hoj
Här kommer bilderna...

så, nu kommer lite bilder!

Jag var igentligen ute efter ett ras att rusta upp o bygga om, men när jag fick denhär till ett vettigt pris så varför inte?

IMG_0011.jpg

IMG_0010.jpg

IMG_0013.jpg

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kul med en till sportsterbyggtråd! :tummenupp
Vad gäller bilder så är det enklaste för fortsättningen av byggtråden att ställa in digitalkameran på den bildstorlek som SH klarar. Då är det bara att ladda upp utan att behöva strula med konvertering eller länkning.

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Hoj
Bra tips Jörgen! Kikat i din tråd och din hoj är brutal! Var fick du tag på dina bakdämpare förresten?

Ska lägga in en bild på en grym sportster som gav mig inspiration till mitt egna bygge.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Bra tips Jörgen! Kikat i din tråd och din hoj är brutal! Var fick du tag på dina bakdämpare förresten?

Ska lägga in en bild på en grym sportster som gav mig inspiration till mitt egna bygge.

Tack!
De beställdes av Öhlins.

Ser fram emot bilden!

c99pnn

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2011
Hoj
1991 sportster 1200XR
Tack!
De beställdes av Öhlins.

Ser fram emot bilden!

Inte meningen att hi-jacka tråden, men jag är också ett stort fan av ditt bygge jörgen. Är lite nyfiken på ditt bakflytt, egenbygge eller köpt? En annan fråga, hur har du gjort med innerskärm till din tracker-cuts?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Inte meningen att hi-jacka tråden, men jag är också ett stort fan av ditt bygge jörgen. Är lite nyfiken på ditt bakflytt, egenbygge eller köpt? En annan fråga, hur har du gjort med innerskärm till din tracker-cuts?

Tack. Ja vi har ju stött på varann i din byggtråd på xlforum. Jag heter S&S100Sweden där.
Bakflyttet är Storz för ovanliggande system.
Innerskärmen är den gamla originalplåtskärmen som anpassats.
Kutsen är en SE som jag har skurit om i bakkant samt förstärkt med ett antal lager väv och epoxy på insidan. Sadeln är sydd av en sadelmakerska i Täby.

Last edited:

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Hoj
fan c99pnn! Verkar som vi är på precis samma våglängd asså! Jag har fyra burkar vht wrinkle + hemma och redan tjuvlackat bakre remhjulet. Blev ok resultat men inser att det e viktigt som fan att få det jämntjockt.

Vilken färg har du på cylindrarna och topparna? Jag körde på feltemas 600 graders färg som dock mattades kraftigt när den härdade.

Ditt framhjul har precis det stuket jag vill ha på min hoj med, vilka dimensioner har du fram?

Här kommer bilden jag nämnde tidigare, hojen som fick mig in på denhär banan :)banana). Gillar skarpt när aktern är i jämnhöjd med tanken..

hd_sportster_cr_06.jpg

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Hoj
Motorn är utplockad ur ramen, cylindrarna och topparna är lackade + borrade och portade hos Tassens racing i Bollebygd.

Förgasarn är ombestyckad och kamaxlar (andrews N4) är beställda.

När kammarna kommer lackar jag motorblock och kåpor med svart skrynkellack, sen återstår bara grova aluminiumrör för att svarva ut nya stötstångs"skydd" som sedan eloxeras och svarvas än en gång.

Här kommer bilder:

DSCF1254.jpg

urplockad motor

IMG_0086.jpg

wiseco 1200-kolv (10:1 komp). Till höger (om någon inte listade ut det själv)

IMG_0121.jpg

lackat och klart! Lite dremmel och autosol på topparnas kylflänsar blir lite snyggt tycker jag!

IMG_0144.jpg

Nya kolven i den uppborrade cylindern. Säkert sparat ett kilo på materialet som borrats bort:yoparty

IMG_0143.jpg

Nya större ventiler i de uppborrade sätena. Nu kommer motorn andas bättre och uppskattningsvis, tillsammans med kammarna, ge dubbla effekten!
:)

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Motorn är utplockad ur ramen, cylindrarna och topparna är lackade + borrade och portade hos Tassens racing i Bollebygd.

Förgasarn är ombestyckad och kamaxlar (andrews N4) är beställda.

När kammarna kommer lackar jag motorblock och kåpor med svart skrynkellack, sen återstår bara grova aluminiumrör för att svarva ut nya stötstångs"skydd" som sedan eloxeras och svarvas än en gång.

Här kommer bilder:

urplockad motor
wiseco 1200-kolv (10:1 komp). Till höger (om någon inte listade ut det själv)

lackat och klart! Lite dremmel och autosol på topparnas kylflänsar blir lite snyggt tycker jag!

Nya kolven i den uppborrade cylindern. Säkert sparat ett kilo på materialet som borrats bort:yoparty

Nya större ventiler i de uppborrade sätena. Nu kommer motorn andas bättre och uppskattningsvis, tillsammans med kammarna, ge dubbla effekten!
:)

Propert! Klokt att anlita Tassen. Han har koll.
Vad gäller både Andrews N4 och Screamin Eagle 536 så är det bra kammar som drar till iaf 6500 men samtidigt har snällt lyft. Men de har mycket överlapp, så tänk redan nu på att inte springa och köpa/bygga ett alltför öppet 2:2 system utan H- eller X-pipe. Ty då är risken stor att du får en backpuls/vridmomentsvacka vid ca 3000-3500.

Enklaste sättet är att välja ett bra 2:1. Men om du vill ha ett 2:2 så får man klura lite, se på mitt system tex. Även värt att bolla idéer om passligt avgas med Tassen.

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Hoj
Propert! Klokt att anlita Tassen. Han har koll.
Vad gäller både Andrews N4 och Screamin Eagle 536 så är det bra kammar som drar till iaf 6500 men samtidigt har snällt lyft. Men de har mycket överlapp, så tänk redan nu på att inte springa och köpa/bygga ett alltför öppet 2:2 system utan H- eller X-pipe. Ty då är risken stor att du får en backpuls/vridmomentsvacka vid ca 3000-3500.

Enklaste sättet är att välja ett bra 2:1. Men om du vill ha ett 2:2 så får man klura lite, se på mitt system tex. Även värt att bolla idéer om passligt avgas med Tassen.

Uppskattar dina råd Jörgen! Min tanke var från början ett 2:2 system med kannorna under magen och utblåsen åt sidan a´la sidepipes. Tror dock att det kan bli lite tight när hojen blir såpass mycket lägre pga gaffelbytet. Just nu är tanken mer åt en stor kanna på sidan som på en vanlig sporthoj.
Jag får se sen hur mycket plats det blir på sina ställen när hjul, däck, fotpinnar m.m är på plats. Anders (Tassen) kommer nog ångra att han tog sig an mig för jag kommer utnyttja hans kunskap så mycket jag kan! (din med btw)

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Hoj
Var ute i "verkstan" och städade klart samt fick upp lite lampor så jag får bra ljus när jag grejjar. Verkligen helt hopplöst med sånna mek-lampor som starkaste ljuskälla, när man väl använder dem ser man bra men sen e man ju mer eller mindre blind!

Här har vi iaf min lilla svarv/fräs som tyvärr just nu inte mår så bra.. Topslidern har en spricka vilket gör att man inte kan spänna fast verktygen ordentligt vilket i sin tur gör att svarvade stycken inte blir de mått man vill ha. Har mailat en firma och har jag tur kan jag få hem en ny, annars välkommnas tips om hur jag skulle kunna lösa det. Fler bilder lägger jag gärna upp om fler villl bidra med sin kunskap.

Lägger upp några bilder på mina första egenhändigt frästa delar, kanske inte platsar på en rymdfärja när det gäller precisionen, men duger som ersättare till brickorna för kedjesträckarn.

IMG_0148.jpg

svarv/fräs (hobbymat md65)

IMG_0149.jpg

ordning & reda (mest för att göra mamma glad om hon skulle läsa tråden)

IMG_0133.jpg

min trasiga topslider.. håll tummarna för att det löser sig eller hjälp mig gärna lösa det

IMG_0073.jpg

aluminium, tillfräst, orginal

IMG_0077.jpg

tillfräst, orginal

DSCF1237.jpg

sparat några värdefulla gram

DSCF1256.jpg

Eloxerat i guld, som så mycket andra detaljer kommer bli.

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Kanon att få till i den där leksaken ,men det verkar ju funka så fortsätt bygg.
Ser inte vad som är fel på toppsliden vart är den sprucken??

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Hoj
Kanon att få till i den där leksaken ,men det verkar ju funka så fortsätt bygg.
Ser inte vad som är fel på toppsliden vart är den sprucken??

Ja den e verkligen kanon och det är skitkul att ha friheten att kunna tillverka varenda liten småsak själv! Har man plats och hittar en till ett bra pris kan jag rekomendera det.

Man ser inte sprickan men den går från vänster kortsida in till, och igenom, där bultarna håller fast verktygshållaren. När man drar åt verktygen gör jag sönder gängorna till de stora bultarna.. Kanske svårt att förklara, ska lösa bilder.

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Det kanske går att göra som en delad "hästsko" & dra fast i skruvarna där fram & likadant baki å sen dra ihop den i framkant så att den hjälper till att hålla ihop toppsliden.
Om det nu går att fatta nåt av det där...
Jag ritade lite med på bilden.

Bifogat

• IMG_0133.jpg
    IMG_0133.jpg
    128.6 KB · Visningar: 553

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Hoj
Det kanske går att göra som en delad "hästsko" & dra fast i skruvarna där fram & likadant baki å sen dra ihop den i framkant så att den hjälper till att hålla ihop toppsliden.
Om det nu går att fatta nåt av det där...
Jag ritade lite med på bilden.

Ingen dum idé, problemet är att gängorna e kassa med pga sprickan. När det väl börjat gå sönder lite blir det bara värre och värre. Slidern ser ut som att den vart med om någon slipning och sen snabb avkylning för gängorna är väldigt spröda...

Ska ta bättre bilder och se om man kanske skulle kunna lösa det med en försänkt mutter /helicoil/ svetsning. Något ska jag nog kunna komma på!
Har ju mailat några firmor nu i natt så jag hoppas på svar från dem.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras