Dewil´s SPORTster-projekt

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
Tråkigt med inbrottet, så surt sånt där.

Varför inte låte svetsa igen hålen? Kan ju vara en fördel om du/ngn tex vill pulverlacka delarna senare.

Nu är de ju igensatta redan så jag kommer inte pilla bort allt igen. Skulle jag vilja pulverlacka gör jag det hellre då.

Nu till helgen ska jag faktiskt på svetskurs! Svetsade lite på gymnasiet men det är ju... 12 år sen :gnissla.. shit!

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nu är de ju igensatta redan så jag kommer inte pilla bort allt igen. Skulle jag vilja pulverlacka gör jag det hellre då.

Nu till helgen ska jag faktiskt på svetskurs! Svetsade lite på gymnasiet men det är ju... 12 år sen :gnissla.. shit!

Grattis, svetsa är kul!

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Hoj
vilket djävla fiasko...

Vilket djävla fiasko...

Köpte stålstång (av 280 kvalité) idag för att svarva till styrstammen till hojen. Jag är medveten om att min svarv inte är den största men trodde iallafall att jag skulle kunna få så mycket plas över att jag kunde borra dubbhålet i stycket men icke. Det diffade på 1½ cm!

Så jäkla surt!:huvet

Att försöka svarva en såpass lång och tung bit utan att köra med dubb var ju bara att glömma, så jag testade att borra ett dubbhål i centrum av stången med hjälp av fräsen. Spände fast den och det slog på säkert en milimeter. Svarvade ner den så den skulle bli rund men den blev istället kass med varierande diameter och skitful yta.

Så tröttsamt och hopplöst att försöka göra kompromisser när man inte har passande maskin för så "stora" jobb.

Lägger nog idén med en egenhändigt svarvad styrstång på hyllan och lejjer någon att göra jobbet eller försöker modifiera den gamla.

Blir bara så pissed när det inte vill fungera!:mad:

Någon som har tips på en bra maskinverkstad som skulle kunna svarva till den åt mig? Det vi snackar om är en 23 cm lång stam i diameter ca 2,6 cm, med ett m10 invändigt gängat hål i ena änden?
Någon aning om vad det skulle kunna kosta?

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Hoj
Nya tag!

Eftersom min idé att själv svarva styrstammen grusats tänkte jag konvertera den gamla. Konverteringen innebär att med en svarvad mässingsadapter skruva igen det gamla bulthålet så jag kan använda en mindre smäckrare titanbult.
Jag kommer inte att använda det nedre c-clipet som förhindrar att man pressar den för långt i nedre kronan, utan istället svarva till en bricka som sätter stopp och som skruvas fast i nedre kant. Detta gör att jag kan använda styrstammen (om mitt måttband inte är skevt)

Mina stilfullt tillverkade skisser i pro-engineer visar tydligare min tanke :yoparty

Styrkrona.png
Nedre styrkrona.png

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Hoj
vart köper man sån där krymplack du använder? ballt projekt för övrigt

Just den jag köpte var från ebay, men det kan vara lurigt eftersom de inte riktigt vill skicka sprayburkar kors o tvärs.. eller snarare får göra det. Jag kommer nog ha någon oöppnad över när jag är klar, om du vill vänta.

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Hoj
Är det privat eller något för jobbet? Har själv funderat på något liknande, vore intressant att veta vilka som ordnar den typen av kurser.

Det är i privat syfte. Fick det av bröder och pappa när jag fyllde 29+.

Vuxenskolan har denna kursen i Nol, utanför Göteborg, men det finns nog på fler ställen. Från vad jag förstått ska det vara väldigt basic men de kanske har någon lite mer avancerad kurs med. 2 heldagar och kostade 1700-1800 kr.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nya tag!

Eftersom min idé att själv svarva styrstammen grusats tänkte jag konvertera den gamla. Konverteringen innebär att med en svarvad mässingsadapter skruva igen det gamla bulthålet så jag kan använda en mindre smäckrare titanbult.
Jag kommer inte att använda det nedre c-clipet som förhindrar att man pressar den för långt i nedre kronan, utan istället svarva till en bricka som sätter stopp och som skruvas fast i nedre kant. Detta gör att jag kan använda styrstammen (om mitt måttband inte är skevt)

Mina stilfullt tillverkade skisser i pro-engineer visar tydligare min tanke :yoparty

Hur sitter "bultadaptern" fast i styrstammen, gängas?

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
varför inte bara göra en hyllsa med presspassning & sen ett låsstift genom det hela så borde det sitta ska ju inte morddras det där.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Ja det är planen. Mässing är ju lätt att jobba med och lite mer hållfast än aluminium. Några tips på någon som säljer 5/8 gängverktyg? 18 gängor/tum?

Ok!

Här i Sthlm känner jag bara till Sjöborgs. Vet inte om de har försäljningställe i Gbg också, annars kanske de kan skicka.
http://www.sjoeb.se/

Dogge1972

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2008
Hoj
Buell XB12R/S-04 moddad, Järnsportster XLCH -75
Ja det är planen. Mässing är ju lätt att jobba med och lite mer hållfast än aluminium. Några tips på någon som säljer 5/8 gängverktyg? 18 gängor/tum?

Kolla med Sjögrens i Högsbo, dom borde kunna ha.

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Hoj
varför inte bara göra en hyllsa med presspassning & sen ett låsstift genom det hela så borde det sitta ska ju inte morddras det där.

Hade styrstammen inte vart gängad hade det bara vart att pressa in den, men nu e den ju det och om jag bara hittar ett gängverktyg så e ju mässing ganska enkelt att skära i.

Tack för tipsen jörgen & dogge. Ska kika där imorgon!

Dogge1972

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2008
Hoj
Buell XB12R/S-04 moddad, Järnsportster XLCH -75
Hade styrstammen inte vart gängad hade det bara vart att pressa in den, men nu e den ju det och om jag bara hittar ett gängverktyg så e ju mässing ganska enkelt att skära i.

Tack för tipsen jörgen & dogge. Ska kika där imorgon!

Hör av dig om du inte får tag på nån, jag kan ev ha en som du skulle kunna låna, jag får kolla i garaget.

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Hoj
Lite uppdateringar!

Nu e styrkronan klar. Väldigt nöjd med mitt fräsande, plasticpaddande, spacklande och lackande.. Ser nästan lite fabriksgjort ut... Dock e skrynkellacken riktigt äcklig att jobba med, dammar kladdigt damm överallt och svår att få jämn o fin.

Har dessutom spenderat hela helgen på svetskurs. Ska jag vara helt ärlig kanske handledarens största passion i livet inte var just svetsning utan snarare konstsmide (vilket han pratade om mer än svetsning:va) men det jag tyckte var viktigast var att jag fick testa pinne, MIG-MAG och gas-svetsning.
Kul att vrida på rattarna och förstå skillnaden osv.

Bifogar några bilder av ihopsvetsat skrot oxå!

Sprutspacklad o slipad
IMG_0178.jpg

Gräddas i ugnen, 90 grader
IMG_0180.jpg

Klar!
IMG_0182.jpg

Med blixt. Ska putsa bort det som kommit i hålen för gaffelbenen.
IMG_0181.jpg

Svetsat idag på kursen: Ihopsvetsade rör med gas-svets
IMG_0194.jpg

Såg ett klipp på youtube att det var bra att punktsvetsa ihop rör så jag övade en hel del på det
IMG_0197.jpg

Kanske inte det snyggaste men övning ger färdighet.
IMG_0191.jpg

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...