Kolla axial- och kuggspelet på nya kammarna, kuggspelet kollas enklast genom att lägga kammarna i kamkåpan och se att de roterar lätt.
Axialspelet genom lyftarhålet med bladmått.
Finns bra beskrivningar att ladda ned på Andrews hemsida.
Det är inte så pedagogiskt som man i förstone kan tro med kamaxeltiming på sportster. Det finns minst två felaktiga kombinationer kan jag säga
HD-motorer är mer trickiga än man kan tro. Speciellt när man monterar eftermarknadsdelar.
Enklaste sätter att se att man ligger rätt om man inte har gradskiva och klocka är att mäta upp TDC-lyft med skjutmått mellan lyftarhusens kant och kanten på lyftaren. Finns en bra beskrivning på NRHS.
Här är ett felläge, det andra är mellan kam 2 och kam 3.
http://quadcambastards.blogspot.com/2010/01/good-advice-from-great-white-north.html
Ett tips är även att du skaffar ställbara stötstänger
Om du inte gjort det: Passa även på att kolla slitagebilder på snäckdreven till oljepumpen när de ändå är isär, är det en dåligt ihopsatt motor kan det vara slitet. Då är det bra med nya drev samt kolla av saker som jag kan beskriva då.
Tipsar även om att lägga petroleum jelly eller fett på alla kugg-, lager- och glidytor i kamkåpan. Om du haft ur lyftarna, sätt tillbaks dem i samma hål och kolla att oljehålet i lyftarna är vridet åt oljekanalen.
Kolla även ventil/kolvklarningen med lera samt squishen med tenn när du lägger på topparna. Eftersom du har nya kolvar, omgjorda toppar samt nya kammar.
Har du ett timingfel kommer du märka det i leran om inte aktuell ventil tar i kolven.
Ett kamkugg fel blir 27 vevaxelgrader på sportster.